Byggahus.se
Fick köparen inte veta att det var bytt till en annorlunda?

Det hade jag velat veta om förra ägaren hade bytt något som ändrat utseendet i bostaden.
Det var glashäll här, och hade han bytt ut till en med den gamla sortens kokplattor eller gas utan min vetskap hade jag protesterat och begärt återställning till liknande.
Hade han ringt mig så hade vi kunnat komma överens.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Har just köpt hus.
För att göra en lång historia kort (där jag nog uppfattas som gnällig köpare), så såg vi under visningen att elen var i behov av uppdatering, men att antog att kök och badrum som renoverats 2018 resp 2015, kunde undvikas för att det var så nytt. Tog det med elektriker och fick ett cirka pris för byte av det som inte var nyrenoverat.
Slutade med i princip dubbla priset pga felgjort och draget utan rör i väggar, samt att el i kök och badrum inte var fackmannamässigt utfört, vissa kopplingar förbjudna...
Kostade ca 10 000 extra för att byta det nyrenoverade, och mäklare rekommenderar att inte gå vidare juridiskt.

TS har skyldighet att underhålla huset fram till övertag, och bör rimligen kanske bytt till liknande, lätt att vara efterklok, men hade jag kommit i TS sits med knapert att lösa 2500, och köparn inte går med på vad jag erbjudit, då hade jag inte betalat något.
Om rätten blandas in borde de i så fall gå på vad huset var värt med en halvfungerande häll (eftersom det var det som fanns på visningen och ingår i köperens undersökningsplikt), eftersom det var det som fanns i huset då hen tittade senast. Jag, och gissningsvis många med mig, borde tycka en välfungerande gjutjärn är mer värt än en halvdan glashäll

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Hur kan ni ta TS i försvar!!?? Jag har blivit skogstokig om där stod en spis från stenåldern med urtida plattor när där stod en med glaskeramik på visningen. Som jag förstod det så var inte köparen informerad om att spisen vad sönder heller under visningen. 2500:- tycker jag låter väldigt billigt för TS när man tabbat sig som TS gjort.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
som att få en sedan när man beställt en kombi, "vaddå man sitter lika bekvämt i båda, de går från A till B lika snabbt...."

Men det är fasiken rejäla skillnader om man verkligen nyttjar kombin.

Läs... har man lärt sig nyttja en häll vill man så fn i he inte ha plattor!

• Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
T
F FRS05 skrev:
Hur kan ni ta TS i försvar!!?? Jag har blivit skogstokig om där stod en spis från stenåldern med urtida plattor när där stod en med glaskeramik på visningen. Som jag förstod det så var inte köparen informerad om att spisen vad sönder heller under visningen. 2500:- tycker jag låter väldigt billigt för TS när man tabbat sig som TS gjort.
Alltså, vad är det med folk? Vi flyttade precis in i ett hus MED en glaskeramikhäll, och det är precis lika mycket stenålder som gjutjärnsplattor. Skillnaden är enbart estetisk. Nu visste vi ju om det, men ändå var det ett par plågsamma veckor innan induktionshällen levererades.

Man blir ju mörkrädd av att läsa vissa kommentarer här. Vete 17 om vi vågar sälja gamla huset nu...

• Gilla
  • Älska
Pytt och 4 till
  • Laddar…
F
D Dabber skrev:
Har just köpt hus.
För att göra en lång historia kort (där jag nog uppfattas som gnällig köpare), så såg vi under visningen att elen var i behov av uppdatering, men att antog att kök och badrum som renoverats 2018 resp 2015, kunde undvikas för att det var så nytt. Tog det med elektriker och fick ett cirka pris för byte av det som inte var nyrenoverat.
Slutade med i princip dubbla priset pga felgjort och draget utan rör i väggar, samt att el i kök och badrum inte var fackmannamässigt utfört, vissa kopplingar förbjudna...
Kostade ca 10 000 extra för att byta det nyrenoverade, och mäklare rekommenderar att inte gå vidare juridiskt.

TS har skyldighet att underhålla huset fram till övertag, och bör rimligen kanske bytt till liknande, lätt att vara efterklok, men hade jag kommit i TS sits med knapert att lösa 2500, och köparn inte går med på vad jag erbjudit, då hade jag inte betalat något.
Om rätten blandas in borde de i så fall gå på vad huset var värt med en halvfungerande häll (eftersom det var det som fanns på visningen och ingår i köperens undersökningsplikt), eftersom det var det som fanns i huset då hen tittade senast. Jag, och gissningsvis många med mig, borde tycka en välfungerande gjutjärn är mer värt än en halvdan glashäll
Vaddå halvfungerande häll? Det är TS uppgifter..... ”jag bytte ut den mot en stenåldersspis för den fungerade ändå inte”. Det kommer man nog långt med eller hur? Det är för mycket emotionella antagande här och sånt funkar inte när det blir juridik av det.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Thegoatthing Thegoatthing skrev:
Alltså så udda är de inte men relativt ovanliga mått vad jag förstår de som när vi har sökt på denna spis tidigare. 3 fas samt 70 cm bred.. Standard verkar var 60 cm som jag förstår det
Jag skulle säga som så att 70 cm om huset är äldre än 40 år är mest troligt !

L larka742 skrev:
Jag kan nog tycka att det är en väsentlig skillnad mellan häll och plattor. Håller man många kastruller, pannor igång samtidigt så... .. att arbeta med plattor går inte. Med en häll kan man låta saker stå kvar varmt ett tag innan det är dags att servera.
Det är som natt och dag.

För att inte tala om hur enkelt det är att göra rent en häll, kontra plattor....

Skulle inte för en sekund acceptera plattor. Sedan ja, du hittar säkert en spis för 1500kr, men sedan skall köparen ordna släp, bensin fram och tillbaka så 2500kr är rimligt faktiskt.
Jag vet några som borde vara mer intresserade av att ha en spis med gjutjärnsplattor :
föräldrar som är hyresgäster och som har tonåringar som ska laga mat (och även andra) som har riktig otur med sockerlagen.

Gjutjärnsplattor håller - det gör inte glaskeramikhällen vilket kan bli riktigt dyrt när man ska flytta om hyresvärden är på det humöret.

Sockerlag på varm keramikhäll innebär en riktigt stor risk att hällen blir kopparärgig dvs det blir en hiskeligt massa små gropar.

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Alltså, vad är det med folk? Vi flyttade precis in i ett hus MED en glaskeramikhäll, och det är precis lika mycket stenålder som gjutjärnsplattor. Skillnaden är enbart estetisk. Nu visste vi ju om det, men ändå var det ett par plågsamma veckor innan induktionshällen levererades.

Man blir ju mörkrädd av att läsa vissa kommentarer här. Vete 17 om vi vågar sälja gamla huset nu...
Men väldigt mycket av värdet i ett hus ligger i det estetiska, eller?

Vem som har juridiskt rätt får någon annan avgöra, men att köparna har moraliskt rätt till en estetiskt likvärdig spis som den de köpt står väl utom tvivel? Som om de bytt kakel från vitt till brunt eller bytt från engrepps- till tvågreppsblandare. "Ge mig vad jag köpt så blir jag nöjd" är min devis, och om något ändras så anser iaf jag mig ha rätten att bestämma om det jag får överensstämmer med det jag köpt. Det är därför man pratar med köparen innan man gör grejer i hans hus (för jag tycker man kan se det som att efter kontraktet är skrivet bor ni i deras hus).

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
F
S skaraborgsfakir skrev:
Jag vet några som borde vara mer intresserade av att ha en spis med gjutjärnsplattor :
föräldrar som är hyresgäster och som har tonåringar som ska laga mat (och även andra) som har riktig otur med sockerlagen.

Gjutjärnsplattor håller - det gör inte glaskeramikhällen vilket kan bli riktigt dyrt när man ska flytta om hyresvärden är på det humöret.

Sockerlag på varm keramikhäll innebär en riktigt stor risk att hällen blir kopparärgig dvs det blir en hiskeligt massa små gropar.
Och exakt vad har det med saken att göra?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ts har ju erkänt fel och erbjudit 1250kr men köparen enligt ts skriker om domstol.
Köparen har inget juridisk att hämta av att gå till domstol.
Så ts kan om hon vill strunta i hoten och fortfarande erbjuda 1250kr.
Och om nu det skulle om något/några år gå till domstol så har nog en billig spis kommit fram på blocket eller så får hon punga upp 2500kr.

Var spisen utbytt när köparen gjorde besiktningen?

Demmpa Demmpa skrev:
Var spisen utbytt när köparen gjorde besiktningen?
T twoody skrev:
Ni lämnade den gamla spisen i uthuset mot köparens godkännande och informerade om att ni skulle köra bort den senare, fick han inte då veta om den nya spisen ?
Nej, köparen flyttade in 2 månader efter visningen, visningen var under tiden vi bodde i det huset, var veckan efter visningen som vi hittade en fungerande spis. Köparen har bett ett flertal gånger om att få komma när huset är tomt för att mäta osv vi har då åkt till huset men varenda gång så har han varken dykt upp eller hört av sig om att han inte kunde komma. Så han har haft drygt 2 månader på sig efter visningen att kontrollera huset innan kontraktet skrevs

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Köparen har alltså inte gjort någon besiktning, då har han typ ingenting att komma med.

F FRS05 skrev:
Hur kan ni ta TS i försvar!!?? Jag har blivit skogstokig om där stod en spis från stenåldern med urtida plattor när där stod en med glaskeramik på visningen.
Fjanterier, jag har en 20 år gammal glashäll, och det finns helt nya gjutjärnsplattespisar.

Du kan inte avgöra åldern, värdet eller dugligheten på vilken teknik spisen använder.

Jag kan se både köparen och säljarens sida i det hela.

..Och att mäklaren skjuter ut sej direkt efter kontraktsskrivningen verkar tyvärr vara standard.. nån frågade "vad har man egentligen mäklaren till", ja det har jag också undrat..

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.