Byggahus.se
Hej,

Tänkte byta min Dimmax dimmer till fjärrstyrd Zigbee Dimmer, men blir inte riktigt klok på +A1 och -A2 kopplingarna för brytarna. Förstår att en ska till styrd fas, den andra till nolla.

Det som förvirrar mig är att i nuvarande installation så är nollan kopplad till fasledaranslutningen

Har Trappkoppling, återfjädrande, med två brytare... Såhär ser det ut:

IMG_20191205_194430.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20191205_194407.jpg
Skapa konto

Hittade denna tråd (post 2), men jag tolkar det som att jag har styrd nolla, och inte styrd fas, fattar jag det rätt?

Här är kopplingsschema för nya dimmern.

https://nordtronic.dk/images/Manual_BoxDimmer2_98425031.pdf

EDIT: Dimmax 520 S ska det va såklart - vit ledare ansluts till nolla vilket jag tolkar som att fasen är bruten via Dimmax, som får sin styrning via nollan?

Är jag på rätt väg med denna skiss? Eller behöver det kopplas om för att det är fasen som ska brytas istället för nollan?
v1.png
Skapa konto

Bruksanvisningen till den befintliga dimmaxpucken säger uttryckligen att styringången ska slutas mot nollan så det är korrekt kopplat. För denna nya pucken spelar det ingen roll bara den andra A-polen blir kopplad till motsatt sida. Jag tycker dock att du kopplar om strömbrytaren så att fasen blir styrd. Du ser dock ut att ha två gamla dimmaxpuckar? Om du inte ska byta bägge måste du då behålla med N-styrda varianten.

Vad är det som indikerar att det finns två Dimmax puckar?

Jag ska ta en titt i takdosan om det sitter nån där... Skulle inte tro det dock. Från takdosan kommer L o N ner till dosan med pucken i, tillbaka går tändtråden (svart).

Fasen går obruten från takdosa till Dimmax, nollan går från takdosa till Dimmax, och via Trappkoppling till Dimmax styrning.

Blå o vit ledare från brytaren på första bilden (utan dimmer puck) går direkt till dosan med dimmern I.

Menar du att jag kan behålla aktuell installation, med tillägget att jag ansluter även fas från dosan i bild 2,till säg -A2, nolla till +A1. Detta förutsatt att jag inte har en Dimmax till som gömmer sig nånstans?

På din andra bild i #1 finns två vita anslutna till strömbrytaren som sluter Dimax styringång mot noll. Men jag inser nu att den andra vita går till den andra strömbrytaren som styr samma puck.

För din nya puck vill jag rekommendera att du kopplar om så att strömbrytarna sluter fas mot pucken. Även om det inte spelar någon roll eller är ett krav så är det naturligt och vad man förväntar sig. Det innebär att du behöver byta den blå till den andra strömbrytare mot en fasfärg.

Annars är det inte hela världen då det inte är en tändtråd vi pratar om... Om nya pucken ska styras med slutning mot noll så ansluts helt enkelt fast till andra andra A-ingången.

Då är jag helt med. Håller med om att det känns mer logiskt att bryta fasen.

Tackar ödmjukast för hjälpen.

Trevlig helg

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.