Bytte kök i vår förra lägenhet, det tog ca 4-5 veckor med hantverkare inkl. VVS, elektriker, målare, snickare, golvläggare och de som levererade och lade in bänkskivorna. Då rev snickaren dessutom det gamla köket åt oss.
Planerade köket i skallen och hos Ikea under ett par veckor. Sedan rev jag ut det gamla, skruva ihop alla stommar och förberedde så mycket jag bara kunde under en veckas tid. Monteringen gjordes (helt klart) på 4,5 dag ihop med en snickarkompis. Mycket nöjd! Förberedelse är a och o!
Jag gillade hon i ditt gamla kök... Det var som charmigare.
jo det gamla hade en viss charm, men när hon tar upp 40% av köket så kan man fundera på hur praktiskt det blir
jag byggde även ut rummet där köket var för att få in ett större kök och detta var Ikeas gamla faktum kök så det gick inte att komplettera och då kände vi att vi ville ha ett helt nytt stuk
Du har rätt, det måste inte vara någon egentlig fuktspärr bakom kaklet, ofta har man en primer som hindrar vattnet i kakelfixet från att sugas upp av gipset för att det ska sitta bättre. Detta ger ett tillräckligt skydd mot den begränsade mängd vatten som hamnar på kakelfogarna och den fukt som tillförs vid kaklingen. Men det går kanske bra utan det också.
Du har rätt, det måste inte vara någon egentlig fuktspärr bakom kaklet, ofta har man en primer som hindrar vattnet i kakelfixet från att sugas upp av gipset för att det ska sitta bättre. Detta ger ett tillräckligt skydd mot den begränsade mängd vatten som hamnar på kakelfogarna och den fukt som tillförs vid kaklingen. Men det går kanske bra utan det också.
[länk]
Jag hade bara kakel+fix direkt på gipset. Farsan som kaklade mycket förr i tiden(70-80 tal) tyckte inte det behövdes någon primer. Men så här i efterhand, efter att man lärt sig lite mer i livet kanske jag skulle lagt på någon primer, dock sitter kaklet som berget, det är 2,5 år sedan jag gjorde detta.