4 335 läst · 25 svar
4k läst
25 svar
Knarrande golvbrunn - följder och strategi?
Om du pressar lite lätt på brunnen underirån så bör du höra om det knarrar bara i brunnen eller hela plattan kanske?
När monteringsplattan läggs med slätsidan uppåt "klickas" brunnen fast med den ring som följer med. Läggs den med "spackelsidan" uppåt skruvas den fast. Således sitter din brunn fast i monteringsplattan, om jag inte misstar mig på bilderna.
Som sagt så saknas en kortling och den taskiga rördragningen gör att den kortlingen är omöjlig att montera. Vidare är genomförning i bjälklaget för avlopp gjort på snedden och saknar dessutom förstärkning (helst skruvlimmad K plywood).
Vad är det för dim. på bjälklaget?
Som sagt så saknas en kortling och den taskiga rördragningen gör att den kortlingen är omöjlig att montera. Vidare är genomförning i bjälklaget för avlopp gjort på snedden och saknar dessutom förstärkning (helst skruvlimmad K plywood).
Ja, vi kan se när nån står på brunnen/plattan att det är brunnen som rör sig, inte plattan, den är styv.B blackpainter skrev:
Det stämmer inte med manualen, detta är inte den vändbara plattan utan Purus 300. Reglarna som brunnen sitter i är monterade som "extra" i bjälklaget för att fästa brunnen och tillhör inte bjälklaget. De är 45x170. Att avloppet drogs snett var för att utnyttja ursågning från tidigare rördragning i bjälklaget.N Nils82 skrev:När monteringsplattan läggs med slätsidan uppåt "klickas" brunnen fast med den ring som följer med. Läggs den med "spackelsidan" uppåt skruvas den fast. Således sitter din brunn fast i monteringsplattan, om jag inte misstar mig på bilderna.
Redigerat:
Helt rätt, Olle. Fel av mig. Du har den "äldre" monteringplattan.
Länk: https://www.purus.se/fileadmin/user...ngsanvisning_purusplattan_300_multi_22508.pdf
Som du ser skruvas inte brunnen fast utan klickas fast (2 skruv för att låsa brunnen) med låsringen. Därför är det "omöjligt" att brunnen inte sitter fast i plattan.
Däremot är bjälklaget något klent och dragning av avlopp gör konstruktionen än sämre. Vidare kan man kolla på detaljer som t ex infästning av kortlingar i bef. bjälklag. Här finns alla varianter från rediga beslag till nån "tandpetare" på skrå här å där. Således med blandat resultat.
Länk: https://www.purus.se/fileadmin/user...ngsanvisning_purusplattan_300_multi_22508.pdf
Som du ser skruvas inte brunnen fast utan klickas fast (2 skruv för att låsa brunnen) med låsringen. Därför är det "omöjligt" att brunnen inte sitter fast i plattan.
Däremot är bjälklaget något klent och dragning av avlopp gör konstruktionen än sämre. Vidare kan man kolla på detaljer som t ex infästning av kortlingar i bef. bjälklag. Här finns alla varianter från rediga beslag till nån "tandpetare" på skrå här å där. Således med blandat resultat.
I steg 6 står det att S-serien (som vi har monterad, en Oden) skruvas med fyra skruv. Fattar ej varför det inte finns skruvar på den bilden men de två låsskruvarna för klämringen är med.N Nils82 skrev:
När det gäller korsningarna tror jag inte det är det, ändå. Kunde ha förstärkts vid genomföringen såklart. Trycktest med handloven visar att det är just i den ytan som brunnen sitter som det rör sig. När någon trycker uppe och jag tittar nere är det brunnen och inte plattan eller reglarna som rör sig. Tror möjligen att varken brunnens eller klämringens skruvar är monterade.
Ja, det ser jag nu när jag förstorar upp bilderna att ni har en S brunn. Antog vanlig plastbrunn då den är vanligast.OlleOh skrev:
I steg 6 står det att S-serien (som vi har monterad, en Oden) skruvas med fyra skruv. Fattar ej varför det inte finns skruvar på den bilden men de två låsskruvarna för klämringen är med.
När det gäller korsningarna tror jag inte det är det, ändå. Kunde ha förstärkts vid genomföringen såklart. Trycktest med handloven visar att det är just i den ytan som brunnen sitter som det rör sig. När någon trycker uppe och jag tittar nere är det brunnen och inte plattan eller reglarna som rör sig. Tror möjligen att varken brunnens eller klämringens skruvar är monterade.
Samtidigt ser jag att det verkar som om distansring är monterad och det ska inte ske om S brunn används. Kan det vara orsaken till det du bekriver tro?
Snickaren håller med om att det kan ha skett så som jag påstår, dvs att hans anställde fick ta isär brunn från platta för att få dit allt. Men då skulle rörmokare ha kommit och lagt en efterkontroll eftersom han enligt säker vatten är ansvarig för brunnen. Och då är jag delansvarig i att rörmokaren inte kom och gjorde en sådan.
Har kontaktat rörmokaren som ska återkomma (pratade bara med kundmottagare, arbetsledare och han som gjorde jobbet ska ringa).
På måndag kommer besiktningsman från mitt försäkringsbolag. Känns för tidigt att starta bråk fortfarande men inser att jag snart är vid vägs ände vad gäller möjligheten till att någon av hantverkarna spontant tar på sig skulden. Här kommer vi till strategidelen av frågan.
hur går en sån process till där tre hantverkare ev skyller på varandra (och på mig). Jag tänker mig
1) besiktningsman får titta i lugn och ro
2) möte med den/de som besiktningsmannen har ev. frågor/klagan till.
3) ev eskalering genom ARN.
På måndag kommer besiktningsman från mitt försäkringsbolag. Känns för tidigt att starta bråk fortfarande men inser att jag snart är vid vägs ände vad gäller möjligheten till att någon av hantverkarna spontant tar på sig skulden. Här kommer vi till strategidelen av frågan.
hur går en sån process till där tre hantverkare ev skyller på varandra (och på mig). Jag tänker mig
1) besiktningsman får titta i lugn och ro
2) möte med den/de som besiktningsmannen har ev. frågor/klagan till.
3) ev eskalering genom ARN.
Vänta nu snickarn demonterar brunnen som satt korrekt för å kunna regla? sätter inte tillbaka grejerna som de satt, nämner inget för dej å kontaktar inte röris själv? Med andra ord så måste ju alla hantverkare som e inblandade stå där när varje moment ska utföras för de e deras skyldighet i praktiken för å inte boli hängda i slutet. Känns som kommunikation har brustit. har inte snickaren nämnt något så kan ja tycka han e skyldig. Å man kan ju inte tycka att byggheren ska kunna alla yrken samt va KA. isåfall hade man inte behövt anlita folk. Tur ja e målare så ja e sist in hoppas de löser sejOlleOh skrev:
Snickaren håller med om att det kan ha skett så som jag påstår, dvs att hans anställde fick ta isär brunn från platta för att få dit allt. Men då skulle rörmokare ha kommit och lagt en efterkontroll eftersom han enligt säker vatten är ansvarig för brunnen. Och då är jag delansvarig i att rörmokaren inte kom och gjorde en sådan.
Det blir lite Kafka av alltihop. Nu har vi ju inte hamnat där ännu utan det kan vara så att hantverkare sprattlar lite innan de tar sitt ansvar. Om det kan visas att detta skett, att han öppnat och satt ihop felaktigt, så måste ju det vara snickarens fel även om det är rörisens moment han sabbat. Kommunikationen är ju det som saknats helt.Biffen87 skrev:
Vänta nu snickarn demonterar brunnen som satt korrekt för å kunna regla? sätter inte tillbaka grejerna som de satt, nämner inget för dej å kontaktar inte röris själv? Med andra ord så måste ju alla hantverkare som e inblandade stå där när varje moment ska utföras för de e deras skyldighet i praktiken för å inte boli hängda i slutet. Känns som kommunikation har brustit. har inte snickaren nämnt något så kan ja tycka han e skyldig. Å man kan ju inte tycka att byggheren ska kunna alla yrken samt va KA. isåfall hade man inte behövt anlita folk. Tur ja e målare så ja e sist in hoppas de löser sej
Besiktningsman från försäkringsbolag har varit här och ska återkomma imorgon när han har kollat vidare.
Han menar dock att man kan reklamera flytjobbet utifrån fallet i duschen som är för stort. Tillåtet är Max två cm på en meter, vi har fyra cm på 36 cm. Egentligen inte direkt relaterat till golvbrunnen, annat än att man för korrekt fall hade behövt höja brunnen.
Han menar dock att man kan reklamera flytjobbet utifrån fallet i duschen som är för stort. Tillåtet är Max två cm på en meter, vi har fyra cm på 36 cm. Egentligen inte direkt relaterat till golvbrunnen, annat än att man för korrekt fall hade behövt höja brunnen.