Jag har inte mätt exakt och det spelar ej heller någon roll. Cirka <3m från parkerad bil till min tomtgräns ink trottoar gissar jag. Hade man 3m att navigera fritt på skulle kanske en Svenssonförare klara av det, men trottoarkanten är så hög att man inte kan ta sig upp och ner för den utan att skada hjulen. Min infart är bred men jag har en bil parkerad "i framkant" vilket gör att utrymmet man ska in på är smalt, kanske en bilbredd+40cm. Just detta spelar ingen roll, det är inte DET som är problemet för den som kan köra. Problemet är att man måste köra upp och ner på trottoarkanten för att komma in när andra bilar är parkarade.
Har inte samma problem men kan förstå frustrationen att inte veta hur det ser ut när du ska iväg eller kommer hem.
Undrar dock om inte trottoaren är felutformad då det ska vara fasad kant och inte vass som du verkar ha. Kan stenen kapas så du inte kör sönder däcken?
Att vilket fordon som helst ska kunna komma in är nog faktiskt inte sant, att kunna dra in 25,25 meter på en skafttomt är fullt möjligt om det är fritt på motstående sida men knappast tillämpligt så som lagen är tillämpad.
Edit:Tillämpad har ersatt utformad.
Nej trottoaren är inte felformad. Rakt utanför min infart är den ok, om du funderar lite på var framhjulen är när man ska vrida in släpet så är det 6 meter förbi min infart.....där vill nog ingen göra snedkapad kant bara för att några tomtar ska kunna blockera min infart.....
Jag ser inte att lagen gör någon skillnad på vilket fordon jag vill in och ut med.
Enligt Trafikförordningen 3 kap. 55 §, ”Ett fordon får inte parkeras på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras
Du får nog starta en ny tråd om detta då det inte har något med paragraf 55 att göra. Eller menar du att det är ok att parkera framför en uppfart om fastighetsägaren har en lastbil på tomten?
Det jag menar är att fastighetsägaren kanske behöver bredda sin uppfart om denne har stort fordon.
Även om ingen står Parkerad precis mitt emot infarten utan att det är fritt precis framför så är det ändå inte säkert att fastighetsägaren kommer ut med sina fordon om det är stora fordon.
Cirka <3m från parkerad bil till min tomtgräns ink trottoar gissar jag.
Det är ju viktigt att en brandbil kommer fram och det brukar även kommunen hålla med om. Så om det är mindre än 3 m så får inte bilar parkera av det skälet och det är en viktigare anledning till parkeringsförbud än att du inte kan komma in på din tomt med släp.
Om jag ska gissa lite kring hur gatan ifråga ser ut, så tror jag så här:
En smal gata med en smal, meningslös, trottoar. Trottoaren är så smal att man i bästa fall kan gå en person i bredd där. Två i bredd är bara att glömma. Men eftersom en stor andel av husen längs med vägen har planterat häck i tomtgräns, och häckarna vid det här laget blivit ganska stora så blir det ännu mindre av den redan smala trottoaren att gå på. En del bilister upplever dessutom gatan som smal att parkera utmed och ställer därför sig med högra hjulparet på trottoaren. Kontentan blir att alla fotgängare trots trottoaren ändå går mitt i gatan. Trottoarens enda funktion blir således att ge TS en hög trottoarkant nära sin uppfart som försvårar/omöjliggör inbackning med släp.
En bättre utformning av vägen skulle, om jag har rätt, således vara att ta bort trottoaren helt, och göra vägen till ett gåfartsområde. Dessutom skulle kommunen behöva gå på de fastighetsägare som låter häcken växa ut över vägen. Kanske skulle TS isf kunna nå sin fastighet med släp, trots parkeringar mittemot utfarten.
(Jag känner mig nu rätt nöjd med att det är stoppförbud utanför min infart trots att det är gott om plats. Det gjorde jag inte innan jag reflekterat lite kring TS situation. Tack för det, TS.)