Byggahus.se
Första tanken var att skruva kotlingarna från sidan, men efter att fått stor erfarenhet att dra av skruvar i gammalt virke började jag fundera på balkskor. Dom blir dock lite ivägen för regel som ligger direkt mot gammelregeln. Efter att ha läst mer på ämnet så verkar konstruktionsskruv vara lösningen för att skruva från sidan, alternativt förborra. Extraregeln tar jag nog med baksko, blir så bökigt att först fästa i kotling och sedan fästa kotlingen.

Såhär blir principen
20191202_194509.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är syftet med extrareglar och kortlingar?

Det är C-C 75cm på dom gamla reglarna.

Extrareglar och kortlingar är ingen självklar lösning. Det beror på vad du ska använda utrymmet till samt spännvidd och dimensioner hs de befintliga.

Dom gamla reglarna har legat där i 90år så lasten är nog inget problem, den här lösningen blir i kök och hall samt delvis i badrum. Kök och hall blir spårad spånskiva vilket kräver minst C-C 60 härav behöver jag lägga in en extra regel. I en spännviddstabell såg jag att C24 120 regel klarar 270cm fritt hängande med limmas spånskiva och C-C 40cm. Här blir det ca 200cm och som längst 220cm spännvidd så klarar det med marginal.
Så vad blir bästa lösningen för att fästa kotlingarna som extrareglarna kommer hänga i?

Man måste skilja på laster och svikt. Svikten beror nästan uteslutande på bjälkdimension och spännvidd. Att bjälkarna legat där i 90 år är snarare en anledning till oro när det gäller svikten. 45x120 C 24 + skruvlimmad spånskiva klarar absolut inte 2,7 m ur sviktsynpunkt, snarare 2 m. Om de gamla golvbjälkarna klarar sviktkraven, är det bättre att först lägga en k-plywoodskiva och sedan limma spånskivan på den och behålla nuvarande c/c. Om du varvar golvbjälkar med olika sviktförmåga blir det en konstig upplevelse att gå på det golvet.

• Gilla
Segge
  • Laddar…
Finns det en bärande vägg/bärlinan under där extrareglarna slutar?

Tack, justusandersson för klargörande, kan minnas fel på siffrorna, ska kolla upp det så jag inte missuppfattat något.

L largab skrev:
Finns det en bärande vägg/bärlinan under där extrareglarna slutar?
Där i köket där bilen är tagen finns en matkällaren, det vita som syns genom vindduken är cellplasten som är mellan väggarna så den högra golvregeln står längs med ena källarväggen. Den vänstra är också den längsta regeln i hela huset med en spännvidd på ca 5m, den har dock en plint ganska mitt på. Så min kotling borde hamna ca 50cm från det stödet ifall jag lägger kotlingen mitt i rummet.

Varför inte låta extrareglarna vara full längd rakt genom så global styvhet också ökar?

Det hade blivit en spännvidd på 4m och jag hade behövt högre reglar än jag har plats med. Dessutom får jag ett täckande lager isolering under reglarna med dom här dimentionera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.