1 209 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Kan arbete med hydraulhammare skada huset?
Den 5:e november grävdes ner el kablar ca 1,5 meter från huset hela längden av framsidan av huset och sedan i vinkel till ena hörn ut mot gatan. Då vi stå på ett berg var det mesta av jobbet gjort med en hydraulhammare. De höll på i ca 1-1,5 timme. Jag jobbar hemifrån och kan intyga att hela huset skakades och studsades. Det märkliga i det hela är att nu finns en tydlig drag i huset. Hallen till ytterdörren och uppför trappan till övervåningen dra vinden igenom. När jag höll en tänd ljus låg lågan nästan platt så hårt dra det. Normalt vid -10 grader ute håller vi 20 grader på övervåningen utan extra element på. Nu var det 17 grader. Vi har bott i huset sedan 2006 och aldrig märkte något liknande. Vi kläd om hela huset med tilläggs isolering och ny panel i 2016. Vad kan ha hänt? Är det hydraulhammaren som typ skakades ner isoleringen eller nån sånt?
Allvetare
· Stockholm
· 1 774 inlägg
Kan vara vibrationer från bergschakten som har gjort huset mer otätt därav draget.
Har det schaktat nära huset är det inte omöjligt att huset sätter sig. Det är nog heller inte omöjligt att en stor hydralhammare på en större grävmaskin kan skada ett hus om man kör den nära in på. Båda dessa jobb kan göra att markförhållandena ändras. Det kan bero på att man inte gjort rätt fyllnadsjobb när huset byggdes.
När man spränger nära hus brukar man för- och efterbesikta alla husgrunder i närheten. Typ 50m har jag för mig. Sedan sätter man upp vibrationsmätare på husgrunderna.
När man spränger nära hus brukar man för- och efterbesikta alla husgrunder i närheten. Typ 50m har jag för mig. Sedan sätter man upp vibrationsmätare på husgrunderna.
Liknande trådar
-
arbeten vid min infart - skada på bilen - ersättning?
Juridik -
Fuktskada efter icke fackmannamässigt utfört arbete - ersättning?
Hantverkare -
Tilläggsarbete vid försäkringsskada
Försäkringar -
Nya golv efter en vattenskada, arbete utfört av B snickeri AB Limhamn Malmö
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Grannens hus skadades vid markarbeten
Frågor om juridik och fastighetsförättning