Vi ska bygga hus nu i vår och stöter huvudet mot olika färgsystem. Vi vill helst ha en hyfsad naturträkänsla men får liksom inte rätsida på alla för- och nackdelar vad gäller livslängd, arbetsmängd och estetik. Min käre far hävdar med bestämdhet att det går utmärkt att ha en obehandlad trären fasad (och att det tillochmed är bättre ur hållbarhetsperspektiv än något annat alternativ). Jag tvivlar lite på min fars omdöme i frågan, särskilt som vi ska ha en standardpanel från Hjältevadshus och inget fancy pancy djungelträslag eller noga utvalt kärnvirke från specialodlad skog. Men jag kan ha fel!
Vi har istället kollat på tjärvitriol och lasyr. Ur ett estetiskt perspektiv känns lasyren lite säkrare, då det finns massvis av nyanser att bryta till medan man med tjärvitriolen mest får måla och hålla tummarna att det grånar vackert med stil, och inte ser ut som ett sorgset ödehus till nästa jul. Men å andra sidan är ommålningsintervallet nästan dubbelt så kort med lasyr som tjärvitriol, vilket ju får sådana som oss - som älskar allt huspyssel förutom att måla vilket vi innerligt avskyr - att dra öronen åt oss.
Tredje alternativet är slamfärg. Klassiskt. Enkelt. Riskfritt. Måste måla om ofta men med hyfsat låg arbetsinsats (vad gäller ommålningsarbete räknat).
Förslag, synpunkter, input, åsikter och hejarop mottages tacksamt.
Vi har istället kollat på tjärvitriol och lasyr. Ur ett estetiskt perspektiv känns lasyren lite säkrare, då det finns massvis av nyanser att bryta till medan man med tjärvitriolen mest får måla och hålla tummarna att det grånar vackert med stil, och inte ser ut som ett sorgset ödehus till nästa jul. Men å andra sidan är ommålningsintervallet nästan dubbelt så kort med lasyr som tjärvitriol, vilket ju får sådana som oss - som älskar allt huspyssel förutom att måla vilket vi innerligt avskyr - att dra öronen åt oss.
Tredje alternativet är slamfärg. Klassiskt. Enkelt. Riskfritt. Måste måla om ofta men med hyfsat låg arbetsinsats (vad gäller ommålningsarbete räknat).
Förslag, synpunkter, input, åsikter och hejarop mottages tacksamt.
Min personliga uppfattning är att det inte passar med varken trärent eller tjärvitriol på ett Hjältevadshus. Slamfärg är jag också tveksam till, den dammar och färgar av sig.
Finns lasyr som är lite mer täckande, tex Alcro Virke Lasyr. Den använde vi, ser nästan täckande ut. Har hållit mycket bra. Delar av huset målades om periodvis efter 10-12 år. Fördelen med lasyr är att man inte behöver skrapa bort någon färg utan det räcker med att borsta ytan med en stålborste.
Finns lasyr som är lite mer täckande, tex Alcro Virke Lasyr. Den använde vi, ser nästan täckande ut. Har hållit mycket bra. Delar av huset målades om periodvis efter 10-12 år. Fördelen med lasyr är att man inte behöver skrapa bort någon färg utan det räcker med att borsta ytan med en stålborste.
Baseras din personliga uppfattning på fasadkvaliteten eller på att du inte tycker att Hjältevadshus modeller lämpar sig rent estetiskt med trärent/tjärvitriol?Hemmakatten skrev:
Min personliga uppfattning är att det inte passar med varken trärent eller tjärvitriol på ett Hjältevadshus. Slamfärg är jag också tveksam till, den dammar och färgar av sig.
Angående lasyr är det ju guld värt att slippa skrapa!
Vi ska bygga Sol 187. Tomten ser för närvarande ut såhär, fotat från sydväst.Jonatan79 skrev:
På vilket sätt har ni erfarenhet av tjärvitriol? Villa eller stuga? Och hur längesen var det ni målade med det?
Vi har kikat en del på Falu vapens fasadfärg, men säg också att den fått ordentligt svaga omdömen på senaste testerna. Det fick oss att dra öronen åt oss lite..L Lutte skrev:
Hjältevadshus utgår från det klassiska svenska småhuset och det är därför jag inte, rent estetiskt, tycker att det passar med trärent eller tjärvitriol.Fuzzymanbear skrev:
Det man förknippar med denna typ av hus är mer täckande färg.
Går man in på Hjältevadshus hemsida och tittar så är alla hus målade med färg. Kvalitetsmässigt har jag ingen aning om fasadpanelen men inbillar mig, kanske fördomsfullt, att det inte är den höga kvalitet som krävs för trärent eller tjärvitriol.
Redigerat:
Har målat alla hus med Faluvapens fasadfärg för 5 år sen ser bra ut fortfarande.
Ska bygga nytt nästa år och utan tvivel ska jag måla med samma färg på nybygget.
Inte lika nöjd med deras knut och foderfärg så där blir det att fundera på en annan lösning.
Ska bygga nytt nästa år och utan tvivel ska jag måla med samma färg på nybygget.
Inte lika nöjd med deras knut och foderfärg så där blir det att fundera på en annan lösning.
Vi har funderat lite på just det, ifall modellen lämpar sig i trärent eller vitriol. Det har byggts en hel del större Hjältevadshus i Västerbotten på sistone, där de valt trärent eller järnvitriol. Vi har åkt runt och kikat på en del och tycker det funkar, även om det inte är den sortens lad-funkis man kanske förknippar med vitriol. Jag har inga bilder jag tagit själv, men lägger upp några trärena fasader från instagram på den husmodell vi ska bygga.Hemmakatten skrev:
Hjältevadshus utgår från det klassiska svenska småhuset och det är därför jag inte, rent estetiskt, tycker att det passar med trärent eller tjärvitriol.
Det man förknippar med denna typ av hus är mer täckande färg.
Går man in på Hjältevadshus hemsida och tittar så är alla hus målade med färg. Kvalitetsmässigt har jag ingen aning om fasadpanelen men inbillar mig, kanske fördomsfullt, att det inte är den höga kvalitet som krävs för trärent eller tjärvitriol.
Härligt! Det låter ju fint. Som jag skrev ovan så har vi kikat en del på falu vapen, men de har fått så dåligt betyg på senaste testerna. Deras slamfärg har fått bättre betyg än deras falu vapen fasad. Kul att höra en positiv personlig erfarenhet av att det fungerat bra!W wildeside skrev:
Tittar man på varför dom inte får så bra betyg så handlar det om miljö aspekten, frågan för mej är om det gagnar miljön mer om jag måste tvätta, skrapa och måla om husen oftare en om jag väljer en färg som fungerar en längre tid.Fuzzymanbear skrev:
Till den modellen tror jag det skulle passa perfekt med tjärvitriol. Vi har målat ett 1-planshus, ca 150m2 BYA för ca 2 år sedan. Målade dock panelen själva liggande för att få ett jämt och heltäckande resultat. Har sedan 2012 ett litet gästhus målat med järnvitriol vilket har stått sig mycket bra i färg, blivit silvergrått med åren. Mestadels Stående panel.Fuzzymanbear skrev: