Byggahus.se
Min kap-/gersåg från Biltema har börjat "eftersnurra". Det vill säga, efter att jag släppt knappen så snurrar klingan en bra stund efteråt. Det är inget den har gjort innan. Den har ju inte stannat omedelbart när man släpper knappen men den brukar inte stå och snurra så här länge. Ca 6-7 sekunder. Vad har hänt?

Tar det tid för den att varva ner eller är det motorn som fortsätter att driva efter att knappen är släppt?
Vilken modell är det?

Marojo Marojo skrev:
Min kap-/gersåg från Biltema har börjat "eftersnurra". Det vill säga, efter att jag släppt knappen så snurrar klingan en bra stund efteråt. Det är inget den har gjort innan. Den har ju inte stannat omedelbart när man släpper knappen men den brukar inte stå och snurra så här länge. Ca 6-7 sekunder. Vad har hänt?
Det är motorbromsen som slutat fungera. Laga, köp ny eller fortsätt som vanligt.

Video

Bromsen är paj.
Min stora DeWalt gjorde det också, efter 11 år och bla ett husbygge.
Det är en bilrema-kina-såg, det deär fullt normalt att de går sönder.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Tack för svar!

Då är det tur klingakyddet finns kvar.
Vet en bekant som gjorde illa sig just pga detta fel och klingakyddet hade lossnat tidigare pga det var tunn plast.

Har mailat Biltema nu. Den är mindre än ett år så det borde gå på garantin, även om den fortfarande är funktionsduglig. Måste bara hitta kvittot.

Bästa svaret

Det är tänkt att när du trycker på startknappen ska denna sluta strömmen till motorn. Och när du släpper denna ska den bryta, men även kortsluta rotorn via kolborstarna så att motorn stoppas snabbare. Det är alltså, så att det är strömbrytaren det är fel på, den glappar. Det blir ganska stora kortslutningsströmmar så kontaktytorna blir brända och därmed ingen kontakt. Jag har samma fel i min Panasonic batteriborrmaskin. Ibland kan man lirka lite med knappen. Så vad du behöver är en ny strömbrytare.

Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Följdfråga: klingan har även börjat stanna under sågning. Motorn driver men klingan står still. Är det relaterat till bromsproblemet eller är det ett annat fel?

Det låter mer som om klingans mutter har lossnat. Det skulle förklara både varför den inte driver och varför den inte stannar. Om klingan snurrar på axeln så hjälper det ju inte att axeln har broms...

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Ja så kan det ju vara. Får kolla det.

Som föregående talare sa om centrum bulten med låsbricka som hade lossna på jobbet och då hade jag samma problem med både start och stopp

Papphammar666 lilllasrne skrev:
Som föregående talare sa om centrum bulten med låsbricka som hade lossna på jobbet och då hade jag samma problem med både start och stopp
Ja, så var det. Problemet löst nu!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.