Byggahus.se
Jag kommer att gjuta en del betongplattor i framtiden. Vanligtvis glättar och stålar jag plattor manuellt med en rivbräda och en murslev. Det fungerar, men det blir inte perfekt, och framförallt är det fysiskt ansträngande.

Att hyra eller köpa en helikopter känns överdrivet för mina behov. Däremot tänker jag att lite motorkraft inte kunde skada. Jag har en stor vinkelslip (230mm skiva) som jag tycker att man borde kunna använda. Jag har letat runt lite men kan inta hitta några skivor till vinkelslipar som verkar vara specifikt avsedda för att glätta betong. Möjligtvis är jag dålig på att leta, eller så är jag helt fel ute.

Innan jag lägger ned det här spåret helt och hållet tänkte jag att jag kunde fråga expertisen här. Är det verkligen helt olämpligt att glätta betong med en vinkelslip? Om det faktiskt låter sig göras, vilken skiva borde man i sådana fall ha och var får enklast tag i en sådan?

Möjligen om du har en med justerbart varvtal, annars är det ju 6000 rpm vilket borde vara ett problem .....

• Gilla
kest
  • Laddar…
Varför inte hyra glättare vid dom tillfällen du behöver ?

• Gilla
kest
  • Laddar…
En polermaskin kanske är ett bättre alternativ att prova med.....

Men det är enklare och ger bättre resultat med ett (hand) slipstål än mursleven.

Protte

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Du behöver något lågvarvigt och sen får du nog göra en specialare för stålet.
En blandare för fix och murbruk kanske kan göra jobbet.

Tack för alla svar.

Jag tänkte inte på att en betongglättare måste snurra väldigt långsamt. Jag har visserligen justerbar hastighet på min lilla vinkelslip men det känns inte lika roligt att ligga och polera golv med den. Så det mesta talar för att jag kommer att fortsätta glätta med rivbrädan.

Det är inte aktuellt att hyra en helikopter eftersom jag gjuter manuellt små bitar i taget. För hela plattgjutningen handlar det säkert om 10-15 gjuttillfällen och det blir helt enkelt för dyrt och för opraktiskt att hyra maskin vid varje sådant tillfälle. Att köpa en helikopter hade varit en möjlighet, men det är också dyrt och riskabelt, förutom att man måste ha någonstans att ställa ett sådant åbäke. Dessutom har jag aldrig kört en helikopter, ryktet säger att det är svårt, så risken är överhängande att resultatet skulle bli sämre än med bräda.

B blumenthal skrev:
10-15 gjuttillfällen
Femton gjuttillfälle: Hur kommer den plattan se ut?
Att glätta en sådan platta med alla dessa gjutskarvar, är nog ytan det minsta problemet.
B blumenthal skrev:
Tack för alla svar.

Jag tänkte inte på att en betongglättare måste snurra väldigt långsamt. Jag har visserligen justerbar hastighet på min lilla vinkelslip men det känns inte lika roligt att ligga och polera golv med den. Så det mesta talar för att jag kommer att fortsätta glätta med rivbrädan.

Det är inte aktuellt att hyra en helikopter eftersom jag gjuter manuellt små bitar i taget. För hela plattgjutningen handlar det säkert om 10-15 gjuttillfällen och det blir helt enkelt för dyrt och för opraktiskt att hyra maskin vid varje sådant tillfälle. Att köpa en helikopter hade varit en möjlighet, men det är också dyrt och riskabelt, förutom att man måste ha någonstans att ställa ett sådant åbäke. Dessutom har jag aldrig kört en helikopter, ryktet säger att det är svårt, så risken är överhängande att resultatet skulle bli sämre än med bräda.

K kest skrev:
Femton gjuttillfälle: Hur kommer den plattan se ut?
Att glätta en sådan platta med alla dessa gjutskarvar, är nog ytan det minsta problemet.
Det blir förstås en synlig skarv, men min lilla erfarenhet hittills säger att det inte är något oöverstigligt hinder att få det jämnt mellan de två plattorna, bara man har jämnat av kanten på den första plattan ordentligt.

Tanken var ursprungligen att gjuta rum för rum så att skarvarna i plattan hamnar under innerväggar, och då spelar det ju nästan ingen roll alls hur skarven blir. Nu får vi väl se hur det blir med den saken i praktiken, men det är fortfarande en möjlighet.

Vad gäller trådens ursprungliga frågeställning så har jag skaffat en begagnad helikopter. Vi får se när gjutsäsongen börjar igen hur många plattor jag måste glätta sönder innan jag begriper hur den ska användas.

Lite OT blir det nu, men jag är verkligen nyfiken på hur du tänkt få ihop en platta uppdelad i så många små etapper.
Har du koll på hur du får till skarvarna ordentligt ur konstruktionssynpunkt? Att skarvarna kommer synas är verkligen ditt minsta problem.

Sen får jag säga grattis, du är nog första privatpersonen jag stött på som införskaffat en helikopter.
Lite sent ute nu kanske, men du hade troligtvis haft större nytta av en kantmaskin.

C C.Lundin skrev:
Lite OT blir det nu, men jag är verkligen nyfiken på hur du tänkt få ihop en platta uppdelad i så många små etapper.
Har du koll på hur du får till skarvarna ordentligt ur konstruktionssynpunkt? Att skarvarna kommer synas är verkligen ditt minsta problem.

Sen får jag säga grattis, du är nog första privatpersonen jag stött på som införskaffat en helikopter.
Lite sent ute nu kanske, men du hade troligtvis haft större nytta av en kantmaskin.
Jag bygger med bärande grundmurar och en flytande platta innanför dessa. Betongplattan bär alltså ingenting förutom sig själv vilket borde minska risken för katastrofala konstruktionsmissar (hoppas jag).

Vad är en kantmaskin? Det låter som något man snyggar till kanter med. Men just det har jag inte upplevt som något stort problem, men jag har antagligen kvalitetskrav under genomsnittet.

B blumenthal skrev:
Jag bygger med bärande grundmurar och en flytande platta innanför dessa. Betongplattan bär alltså ingenting förutom sig själv vilket borde minska risken för katastrofala konstruktionsmissar (hoppas jag).

Vad är en kantmaskin? Det låter som något man snyggar till kanter med. Men just det har jag inte upplevt som något stort problem, men jag har antagligen kvalitetskrav under genomsnittet.
I princip, ja. Skivan på en helikopter är konvex, så du får aldrig till några kanter med den. Med tanke på att du skulle göra många mindre gjutningar så kommer du alltså missa ganska mycket yta på varje gjutning som du ändå inte kan använda maskinen till.

Förr göt man en grovgjutning, hela plattan. Då spelade väder o vind inte så stor roll. Bara att täcka.
Därefter en finsatts med jordfuktigt bruk för att kunna skura och gätta ytan alt efter som man stockade sig fram. Man kan även sätta klinker i cementslam på så sätt.
Man la då rum för rum och även dela av genom att hugga av en bit in på den färdiga ytan.
Men detta var mera en metod då man blandade allt för hand och skurmaskiner var få.
Om du inte köper sand och cement utan köper bruk på säck tror jag inte du vinner så mycket på att dela av en massa delmoment utan bara sliter för en liten vinst.
Att kunna gjuta inomhus under tak har sina fördelar.
Men om kompetensen och erfarenheten består i att stryka till golvet med en slev bör du nog överväga att ta hjälp av en något mera erfaren byggare så du slipper flytspackla golvet två gånger. En gång själv och en gång rätt!:rolleyes:

C C.Lundin skrev:
I princip, ja. Skivan på en helikopter är konvex, så du får aldrig till några kanter med den. Med tanke på att du skulle göra många mindre gjutningar så kommer du alltså missa ganska mycket yta på varje gjutning som du ändå inte kan använda maskinen till.
Aha, en kantmaskin är alltså en glättningsmaskin som jobbar intill väggar? Men mina plattor gjuts i linje med kantmurarna så jag tänker att man kan bara köra upp helikoptern på kantmuren och på det viset glätta hela plattan, även i plattans kanter. Men jag kan tänker fel (i sådana fall var nog helikoptern, som du säger, ett felköp).

Jag kanske ska förklara lite bättre varför jag har så konstiga idéer om plattgjutning. I princip handlar det om att jag bygger på ett så knepigt ställe att betongbilar inte kan komma till. Det betyder i sin tur att jag måste blanda all betong själv. Och eftersom jag inte kan blanda betong till en 130 kvm platta i ett svep så är jag tvungen att dela upp det i mindre omgångar.

Apropå gjuta i mindre omgångar så har jag funderat på om man kan utnyttja det faktum att man gjuter många små plattor och lägga någon gummidämpning emellan betongbitarna? Lite som rörelsefogarna som finns på stora industriplattor. I mitt fall skulle det inte handla om rörelsefogar utan vara ljuddämpning, då i samband med att skarvarna läggs under innerväggar. Jag antar att ljudtransport genom betongplatta inte är något stort problem i praktiken, men om man ändå har möjlighet kanske det inte skadar att lägga in någon sorts dämpning. Men vad skulle kunna passa och var får man tag i det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.