89 348 läst · 762 svar
89k läst
762 svar
Nu är jag övertygad, vi är avlyssnade.
Det riktigt jobbiga är när en kollega/vän sagt "kolla in den här prylen, hur kan de få sälja sån skit", och så googlar man och blir övertygad om att det är det sämsta mänskligheten åstadkommit hittills.
Och sen dyker den där förbannade skiten upp i månader efteråt i reklam varenda gång man ger sig ut online. När man i själva verket aldrig vill se den mer och bara glömma att den ens uppfunnits! Och definitivt inte yngla av sig så ens vänner får upp samma skit och får för sig att köpa det bara för att jag råkat googla det en gång.
Var finns knappen för omvänd "like"???
Det borde vara lag på att om man lägger in en like-knapp på sin hemsida borde det följa med en spam-knapp automatiskt!
Och sen dyker den där förbannade skiten upp i månader efteråt i reklam varenda gång man ger sig ut online. När man i själva verket aldrig vill se den mer och bara glömma att den ens uppfunnits! Och definitivt inte yngla av sig så ens vänner får upp samma skit och får för sig att köpa det bara för att jag råkat googla det en gång.
Var finns knappen för omvänd "like"???
Det borde vara lag på att om man lägger in en like-knapp på sin hemsida borde det följa med en spam-knapp automatiskt!
Jag personligen har inga problem med dagens övervakning, jag pysslar inte med nått hemligt eller kriminellt.
Att jag godkänt åtkomst både hit o dit vet jag oxå, det är ju nästa oundvikligt om man vill utnyttja alla digitala tjänster smidigt.
Men jag kan inte minnas att jag godkännt åtkomst till min microfon.
Nån som lusläst alla vilkor och vet var det står ??
Att jag godkänt åtkomst både hit o dit vet jag oxå, det är ju nästa oundvikligt om man vill utnyttja alla digitala tjänster smidigt.
Det stämmer! Du är ett varumärke eller företeelse mer efter att du kommit i kontakt med den.Gammelnörden skrev:
Det är ett helt vanligt och normalt kognitivt fenomen; när hjärnan blir uppmärksammad på något nytt i bild eller tal eller känslomässigt engagerad i något specifikt eller nytt så blir den mer sensitiv för just det. Dvs man ser eller hör helt plötsligt det överallt.
Inte från forskning men jag brukar nämna detta fenomen som "Snapple-effekten". Jag har sett Sömnlös i Seattle ett antal gånger men inte förrän jag själv, för första gången köpte en flaska och vred av locket på en Snapple-dricka, såg jag att det fanns med i filmen. Efter det "dök det upp" i flera andra filmer som produktplacerade Snapple men jag såg det först efter att själv ha gjort vridrörelsen och blivit medveten om hur flaskan såg ut.
Ett närliggande exempel från forskning är att för indiska gatubarn ser mynt större ut.
Nyblivna föräldrar (eller gravida) ser helt plötsligt barn överallt jämfört med att knappt notera barn något år tidigare.
Isakare skrev:
Jag personligen har inga problem med dagens övervakning, jag pysslar inte med nått hemligt eller kriminellt.
Ja du låter sannerligen som en lydig framtida kinesisk medborgare. Det är exakt din person typ som diktaturer letar efter och som kan avrätta fritänkande och utvecklande personer som hotar diktaturens överhuvuden.
Du har inte funderat på att lära dig Ryska och Kinesiska ?
Enheterna kanske inte har varit på samma nätverk, men era konton hos FB/Google/Apple/Microsoft eller liknande har nog definitivt varit det.K Knetech skrev:Att skippa FB räcker inte, jag har inte Facebook sedan 4 år men om jag googlar på min jobbdator på jobbet så får min fru reklam för det jag googlat i sitt facebookflöde eller på Aftonbladet. Trots att datorn och hennes iPhone aldrig varit kopplade i samma nätverk.Vi är så övervakade så det hjälper inte ens med foliehatt längre .
Räcker med att du loggar in på t.ex. Gmail på jobbdatorn så har du kopplat ihop din arbetsplats med ditt hem i deras data.
Det gör också så att dina kollegor, dina vänner osv är ihopkopplade om än mycket lösare. Googlar dina kompisar eller kollegor på något i tillräcklig hög utsträckning så kan det innebära att det läcker över till dig då du kan vara intresserad av det.
testa detta för skojs skull, ta en helt ny dator du aldrig använt, koppla upp den på t.ex. en grannes nätverk (med dennes tillåtelse såklart) och gör lite Google-sökningar inom ditt intresseområde, gör samma sökning på din privata dator/enhet. Bli förbluffad över skillnaderna i resultat, Google lär sig vad du klickar på för länkar och ger dig mer länkar av den sorten.
Det verkar ta ett tag. Inga färgglada batonger än inteH hakan_975 skrev:
Bara samma gamla tråkiga 'Black Weekend på Proffsmaggan' och 'Shoppa nu på Jysk'.
Kan ju tala om vad som irriterar mig otroligt och det är om man googlar efter nåt speciellt par dojjor, eller byxor eller något. Och sedan slår till och köper på nån site. Att de inte då fattar att jag redan har handlat.. nädu det dyker upp samma dojjor i veckor efteråt.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Det säger sig självt att ett företag som livnär sig på att sälja data om människor självfallet kommer att samla in data om människor på alla sätt det kan. Annat vore direkt självdestruktivt.
Som TS är inne på så kan man ju undra varför en mikrofon som inte används skall vara aktiv. Det försämrar t.ex. batteriprestandan. Inte har du väl bilen igång när du inte använder den? Eller tv:n? Eller dammsugaren?
Det finns enkla sätt att kringgå avlyssning via mobilen utan att stänga av den, om man vill det.
Som TS är inne på så kan man ju undra varför en mikrofon som inte används skall vara aktiv. Det försämrar t.ex. batteriprestandan. Inte har du väl bilen igång när du inte använder den? Eller tv:n? Eller dammsugaren?
Det finns enkla sätt att kringgå avlyssning via mobilen utan att stänga av den, om man vill det.
Gammelnörden skrev:
Det är ett helt vanligt och normalt kognitivt fenomen; när hjärnan blir uppmärksammad på något nytt i bild eller tal eller känslomässigt engagerad i något specifikt eller nytt så blir den mer sensitiv för just det. Dvs man ser eller hör helt plötsligt det överallt.
Inte från forskning men jag brukar nämna detta fenomen som "Snapple-effekten". Jag har sett Sömnlös i Seattle ett antal gånger men inte förrän jag själv, för första gången köpte en flaska och vred av locket på en Snapple-dricka, såg jag att det fanns med i filmen. Efter det "dök det upp" i flera andra filmer som produktplacerade Snapple men jag såg det först efter att själv ha gjort vridrörelsen och blivit medveten om hur flaskan såg ut.
Ett närliggande exempel från forskning är att för indiska gatubarn ser mynt större ut.
"Receptiv Perception" - plötsligt är alla bilar jag möter "en vit VW Tiguan" - bara för att jag själv köpte en sådan förra veckan, typ.
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Facebook avlyssnar via din telefon och laptop och sen kommer reklamen och allt du pratar om sparas. Kul eller hur ? Vi lever i ett Orwelliskt paradis.Isakare skrev:
Det händer oftare och oftare, det dyker upp saker på Facebook, som man pratat om. Det kan ju vara slumpmässigt, men nu har jag flera fall där det omöjligt kan finnas nån slump.
Senaste är när en bekant ringer och bla berättar om ett julbord på ett värdshus.
En stund efter samtalet zappar jag lite på FB, och får upp reklam för det aktuella värdshuset, jag har själv aldrig varit där eller viste att det fanns.
Då slår det mig att bekanten kanske sökt på värdshuset, och reklamen för det kommer upp hos FB vänner.
Så jag ringer igen och frågar, men så är inte fallet, informationen om värdshuset har bara lästs på papper.
Ingen av oss har nått uppkopplat i hemmet, bara våra telefoner.
Vad tror vi, är det fortfarande bara en slump att värdshuset kom upp på FB ??
Har ni andra några liknande fall ??
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Sockerberget är förresten en Rothschild om det säger er något. Det är ett sockerberg för CIA. Det där pokemon som var så populärt togs fram av ett dotterbolag till CIA. Selfies uppfanns för att de skulle få en databas med ansiktet på alla människor som är online på sociala medier.
Det kan helt klart vara så att Googles mjukvara känner igen det du säger och arbetar in det med algoritmer.
Kolla bara på Youtubes auto-textning. Hur skrämmande bra deras mjukvara blivit på röstigenkänning.
Kolla bara på Youtubes auto-textning. Hur skrämmande bra deras mjukvara blivit på röstigenkänning.
Klart storebror ser oss.
Jag kan googla något på mobilen och sedan se på datorn vad jag senast googla fast jag har olika konton på enheterna. Har även märkt om man varit in på någon hemsida så får man sedan reklam från den hemsidan i telefonens appar. Märkligt detta.
Men som sagt vill man kunna styra livet med mobilen som redskap får man nog räkna med att vara övervakad.
Själv styr jag luftvärmepumpen och bilen med mobilen och det är väll bra.
Jag kan googla något på mobilen och sedan se på datorn vad jag senast googla fast jag har olika konton på enheterna. Har även märkt om man varit in på någon hemsida så får man sedan reklam från den hemsidan i telefonens appar. Märkligt detta.
Men som sagt vill man kunna styra livet med mobilen som redskap får man nog räkna med att vara övervakad.
Själv styr jag luftvärmepumpen och bilen med mobilen och det är väll bra.