5 805 läst · 44 svar
6k läst
44 svar
Varnar för importerade elprodukter
Samma här. Hade en original trodde jag, men visade sig vara piratladdare, till min Samsungmobil. Hade den i sängen, en morgon var kabeln nedsmält.. Nu undviker jag att ladda mobilen i sängen fast jag införskaffat originalladdare.
Troligtvis har Kina bättre dokumentation än de flesta länder i vad de producerar.S Stefan1972 skrev:Tyvärr är det nog väldigt svårt att komma till rätta med sånt här. Vi i lilla sverige eller europa köper alldeles för lite för att kineserna ens ska bry sig. Vi får liksom hålla tillgodo med det som finns på marknaden och där det finns dokumentation. Sen får man ta de händelser som blir. Att de skulle göra nåt helt enligt vår standard skulle helt enkelt bli för dyrt, ingen skulle köpa produkterna.
Beroende på var i kvalitetsstapeln du vill hamna beror bara på vad du vill betala.
De gör exakt det du beställer, problemet med dålig elektronik är väl att de som säljer hit inte bryr sig ett skit om bristerna och beställer det billigaste de kan.
Prova att ha ett företag i Sverige och exportera din produkt till Kina, du kommer bli granskad från lilltån upp till hjässan och de skickar upp statsmän för att gå genom minsta lilla millimeter i din fabrik
Det funkar givetvis på samma sätt det hållet, om du tillverkar skit så är det inga problem bara du talar om de för tjänstemännen.
Laddare till iPhone är ju ett dilemma.
Pirat är skit för att de kanske börjar brinna.
Men Apple original är med riktigt skit för de går sönder precis hela tiden.
Jag är tyvärr tvingad att ha iPhone i jobbet och jag är inte nöjd, i synnerhet inte med laddsladdarna. Det är nog Apples största inkomstkälla, laddsladdarna. Jag vet inte hur många sladdar jag förbrukat, o då är jag ändå försiktig med dem.
Nu har jag lyckats få tag på en riktigt bra sladd som verkar klara det mesta.
Pirat är skit för att de kanske börjar brinna.
Men Apple original är med riktigt skit för de går sönder precis hela tiden.
Jag är tyvärr tvingad att ha iPhone i jobbet och jag är inte nöjd, i synnerhet inte med laddsladdarna. Det är nog Apples största inkomstkälla, laddsladdarna. Jag vet inte hur många sladdar jag förbrukat, o då är jag ändå försiktig med dem.
Nu har jag lyckats få tag på en riktigt bra sladd som verkar klara det mesta.
"Kina" har säkert buntvis med bra dokument, vissa har säkert en skimrande stämpel (om du betalar). Det har nog Nordkorea också. Betalar du lite extra får du en bunt till.R Rkarlsson skrev:Troligtvis har Kina bättre dokumentation än de flesta länder i vad de producerar.
Beroende på var i kvalitetsstapeln du vill hamna beror bara på vad du vill betala.
De gör exakt det du beställer, problemet med dålig elektronik är väl att de som säljer hit inte bryr sig ett skit om bristerna och beställer det billigaste de kan.
Menar du som i att du får dålig kvalitet om du betalar för bra?D Daniel_M_ skrev:
Måste motsätta mig det faktiskt. Du kan få riktigt skit, och du kan få produkter som du inte ens kan gissa att det kommer därifrån.
Troligtvis har du massvis med saker från Kina i ditt hem som håller hög kvalitet.
Men Nordkorea tror jag inte exporterar så värst mycket elektronik till väst. Kommer ens något ifrån det landet hit?
Men jag personligen gillar inte importen därifrån, anser att vi kan tillverka i civiliserade länder.
Jag menar att du inte kan lita på att dokumentationen i form av t.ex processbeskskrivningar, specar och protokoll stämmer, även om du betalar bra. En fallstudie skrevs förra året vid Jönköpings universitet ( Outsourcing av produktion till Kina ) där dokumentation och kommunikation pekades ut som problemområden i samtliga av de fyra fallen. Lokalt partnersammarbete och täta inspektioner var a och o för att uppnå och bibehålla kvalitet. I ett av fallen svarade det beställande företaget att kineserna inte tycks bry sig mycket om korrekt dokumentation.R Rkarlsson skrev:Menar du som i att du får dålig kvalitet om du betalar för bra?
Måste motsätta mig det faktiskt. Du kan få riktigt skit, och du kan få produkter som du inte ens kan gissa att det kommer därifrån.
Troligtvis har du massvis med saker från Kina i ditt hem som håller hög kvalitet.
Men Nordkorea tror jag inte exporterar så värst mycket elektronik till väst. Kommer ens något ifrån det landet hit?
Men jag personligen gillar inte importen därifrån, anser att vi kan tillverka i civiliserade länder.
Vad man får för sina pengar vid tillverkning är ju en förhandlingsfråga. Ifall man kräver t.ex. spårbarhet i produktionen och betalar multum för den, men utan att man gör kontroller på plats, så skulle i alla fall jag se spårbarheten som obefintlig eller i värsta fall felaktig. Kontrollerna görs givetvis även hos tillverkare inom EU, men de gånger jag haft kollegor som gjort besök i Kina så har avvikelserna varit värre och frågar du fabriken ifall det är enligt underlagen så verkar många ändå säga jorå, allt är enligt spec...
NKs elektronikexport till väst är obefintlig. De får väl inte ens komponenter från usa / eu in i landet på laglig väg. Jag drog jämförelsen som en ytterlighet då i alla fall jag tror att deras tillverkning är undermålig m.a.p. dokumentation.
De gånger jag beställt mönsterkort tillverkade i Kina har det gått via en seriös tillverkare och trader inom EU. Det har fungerat bra! Men jag skulle inte själv ens försöka att hitta en kinesisk tillverkare utan en tillförlitlig kontakt.
Det är alltså inte större skillnad var i världen du lägger produktionen.D Daniel_M_ skrev:Jag menar att du inte kan lita på att dokumentationen i form av t.ex processbeskskrivningar, specar och protokoll stämmer, även om du betalar bra. En fallstudie skrevs förra året vid Jönköpings universitet ( Outsourcing av produktion till Kina ) där dokumentation och kommunikation pekades ut som problemområden i samtliga av de fyra fallen. Lokalt partnersammarbete och täta inspektioner var a och o för att uppnå och bibehålla kvalitet. I ett av fallen svarade det beställande företaget att kineserna inte tycks bry sig mycket om korrekt dokumentation.
Vad man får för sina pengar vid tillverkning är ju en förhandlingsfråga. Ifall man kräver t.ex. spårbarhet i produktionen och betalar multum för den, men utan att man gör kontroller på plats, så skulle i alla fall jag se spårbarheten som obefintlig eller i värsta fall felaktig. Kontrollerna görs givetvis även hos tillverkare inom EU, men de gånger jag haft kollegor som gjort besök i Kina så har avvikelserna varit värre och frågar du fabriken ifall det är enligt underlagen så verkar många ändå säga jorå, allt är enligt spec...
NKs elektronikexport till väst är obefintlig. De får väl inte ens komponenter från usa / eu in i landet på laglig väg. Jag drog jämförelsen som en ytterlighet då i alla fall jag tror att deras tillverkning är undermålig m.a.p. dokumentation.
De gånger jag beställt mönsterkort tillverkade i Kina har det gått via en seriös tillverkare och trader inom EU. Det har fungerat bra! Men jag skulle inte själv ens försöka att hitta en kinesisk tillverkare utan en tillförlitlig kontakt.
I alla industrier jag arbetat i som har viss tillverkning i kina (endast pga att det finns ingen i europa som vill tillverka) så har de fått exakt vad de beställt enl specifikationer och kvalitet.
De få gånger som kvaliteten brustit har fabrikerna i kina själva ordnat med frakten tillbaka och skickat ersättning.
Dock kräver det ett stenhårt engagemang och anamma från dig som beställer produktionen för de kan försöka lura dig på pengar.
Dock tror jag ungefär 0% från wish är något kontrollerat alls. Tror till och med det är väldigt skeptiskt till vem som tillverkar, tänker barn då.
Nk har totalförbud mot export. Och de exporterar kol och malm bland annat så det är en haltande jämförelse =) Däremot lurade dem ju oss på pengar.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Vi hade ju en "rolig" incident för några år sedan på en firma där jag var konsult. I produkten fanns det en lite speciell rätt avancerad ASIC (chip). Vi hade ett litet problem med den, det tog typ 1000 mantimmar att komma fram till att problemet låg i detta chip, inte i vår mjukvara som styrde chipet. Chipet "slarvade bort" lite data sisådär en gång på varje 100 timmars drift. Kontakt med tillverkaren som kom tillbaka med "VAR har ni fått tag i det chipet?". Den versionen av chip hade de bara tillverkat en prototypserie av, och upptäckt att det var fel. Och skrotat samtliga chip av den versionen. Sedan hade någon stulit deras skrot, och sålt det på världsmarknaden. Våra prototyper var tillverkade i Kina....
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
När det gäller prylar i kina så får man såklart göra skillnad på tillverkade varor på spec från beställaren och sånt som plockas ur existerande sortiment. Det är ju främst det senare som inbjuder till dåliga saker. Då är det liksom enorma serier till minsta möjliga pris. Då blir det som det blir.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 510 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 510 inlägg
Det där är bara en myt/hoax/skämt, det finns inget som officiellt heter China Export och det finns därför inga riktlinjer för hur ett sånt märke ska se ut.Sockerhög skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/CE-märkning#Falsk_CE-märkning
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
En myt är det direkt inte, det har ju förekommit produkter med en felande logotyp där de försökt ge sken av att det är CE märkt. Använder man då inte korrekt logga ens så kanske man klarar sig bättre än om man även kopierar den fullt ut.BirgitS skrev: