Byggahus.se
Tjoho forumet.

Har fått tag på en verkstadspress som läcker i presskolven, har monterat ner den och funnit två möjliga ställen det kan läcka, stora oringen och kopparbrickan till returfjäderns skruv.

Tänker byta båda men lyckas inte riktigt lista ut vilken dimension på o-ring jag behöver, det finns så många med väldigt lika dimensioner och jag vet inte hur viktig passformen är.

Kolven är iaf 69.9mm i diameter, och trär jag befintlig o-ring över blir det 80.6mm (oringen behöver pressas på lite), detta ska sedan in i cylindern med innerdiameter på 80.0mm.

Hur känslig är passformen egentligen?

Edit: tjockleken på o-ringen mäter jag upp till 5.6-5.7mm.

Redigerat:

Bästa svaret

69.2x5.7 är en relativt vanlig dimension....

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ja, jag har hittat den i några listor, var bara lite osäker på om det var rätt.

Behöver den vara i något speciellt material för att klara hydraulolja? Och finns det några ställen där man kan beställa en utan att betala enorma summor frakt, eller kanske över disk i malmötrakten? Får ta och prova med tools momentum och se om de vill sälja till mig.

Nitril ska du ha i alla fall och Momentum borde kunna hjälpa dig.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
1h innan jag ska köra till momentum för att köpa oring så får jag svar från verktygsboden att de skickar en renoveringssats.:thinking:(y)

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Härligt att det löste sig.

Ja, jag hade gett upp först, mailade dem för två veckor sedan men fick inget svar.

Oavsett så vill jag tacka för hjälpen!

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.