15 041 läst · 73 svar
15k läst
73 svar
Omöjligt att hitta alternativ till lysrör med rätt klassning till stall?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Redan i inlägg 8 så dissar TS allt i lysrör och industri look
<<<
<<<
- Nja jag var mer ute efter klassiska lyktor, helst av gjutjärn eller något som försöker efterlikna det. Porslinsarmatur med glasglob kan jag tänka mig som "natt"lampa. Men hittar nu ingen sådan heller som är IP 65 D-märkt
>>>
Kanske en skeppslampa med galler
Protte
Är det inne i stallet eller är det utomhus? Inne i stallet så blir det kanske "fult" med lösrör eller led som ser ut som lysrör, men det är ju viktigt att man ser när man mockar, skor och sköter hästen. Det finns även andra krav t.ex. att armaturerna skall vara skyddade så att hästen inte kan slå ner dem eller skada dem, så antingen skall de vara utom räckhåll (typ omöjligt såvida du inte har 4-5m i tak) eller skyddade med galler. Glas är också olämpligt.
Om du har armaturer som sticker ut för att de är fina och dessutom har glas behöver du ha galler runt om och då blir det fult ändå...
Jag har satt upp slagskyddade industriarmaturer med D klassning. Bättre att se ordentligt och att det är skyddat så hästen inte slår sönder är att det är fint.
/N
Om du har armaturer som sticker ut för att de är fina och dessutom har glas behöver du ha galler runt om och då blir det fult ändå...
Jag har satt upp slagskyddade industriarmaturer med D klassning. Bättre att se ordentligt och att det är skyddat så hästen inte slår sönder är att det är fint.
/N
Jag var på Gotheburg horse show för att kolla stallinredning, och en utställare hade kristallkrona i sin utställningsmonter så det är inte omöjligt att det finns godkända.john68 skrev:
En traditionell armatur i olika sorters ekonomibyggnader är ju Ifö-lampor:
http://www.ifoelectric.com/belysning.html
Finns ju t.o.m en variant i Classic-serien som kallas Stallglas: http://www.ifoelectric.com/classic.html
Hur som helst så har de många olika D-klassade armaturer i sortimentet.
http://www.ifoelectric.com/belysning.html
Finns ju t.o.m en variant i Classic-serien som kallas Stallglas: http://www.ifoelectric.com/classic.html
Hur som helst så har de många olika D-klassade armaturer i sortimentet.
Tack för den länken!C cpalm skrev:
Hittade där min favvolampa till badrum med standard edison sockel
"Bernadotte".
http://www.ifoelectric.com/bernadotte.html
Visste inte ens att dom tillverkades nå mer. Hur beställer man?
Blir och ersätta halogenen så småningom som förra husägaren envist monterat dit
En dum variant som kräver dyra speciallampor och som inte ens led fungerar på.
Jorå, det är lite av en guldgruva för nostalgiker, inte minst för att det faktiskt är samma kvalitet som förr också och inte något skräp som tillverkas i lågprisländer som är fallet med många andra klassiska designprylar som fortfarande nytillverkas.kisumisu skrev:
Jag tror att elbutik.se har hela deras sortiment till bra priser. Finns på Bauhaus också, men se upp med en del sjuka överpriser.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Kanske rejält Off Topic, med vad är felet med traditionella lysrör?
Man tänder ju dem bara korta stunder vid mockning, rengöring osv,
och annars har man väl inte ljus tänt i stallet?
Och när man har tänt vill man ha bra ljus, så man ser vad man gör,
och ingen "mysbelysning" alltså.
Man tänder ju dem bara korta stunder vid mockning, rengöring osv,
och annars har man väl inte ljus tänt i stallet?
Och när man har tänt vill man ha bra ljus, så man ser vad man gör,
och ingen "mysbelysning" alltså.
Nu svarar jag inte på din fråga, men undrar precis som KoW varför du inte vill ha lysrör i stallet?
Min erfarenhet är att man vill ha så mycket o så bra ljus så möjligt i stallet.
När jag byggde våra hästboxar i längan så satte jag upp rejält med lysrör så att man alltid hade bra ljus.
Jag satte även upp en vanlig glödlampsarmatur för att slippa tända upp hela stallet när det var dags för natthö.
Jag vill inte dissa din fråga, bara ge dig mina tankar om ljus i stallet.
På höst o vinter uppskattar hovslagare o veterinär bra ljus. Och även du själv när något skall göras.
Sedan förstår jag din tanke att ha ett mysigt stall. Men satsa på både och så tror jag du blir nöjd.
Lycka till o hoppas du hittar vad du söker.
När jag byggde våra hästboxar i längan så satte jag upp rejält med lysrör så att man alltid hade bra ljus.
Jag satte även upp en vanlig glödlampsarmatur för att slippa tända upp hela stallet när det var dags för natthö.
På höst o vinter uppskattar hovslagare o veterinär bra ljus. Och även du själv när något skall göras.
Sedan förstår jag din tanke att ha ett mysigt stall. Men satsa på både och så tror jag du blir nöjd.
Yes jag känner till dessa också.T Tx410 skrev:
Ja jag inser att jag tyvärr kommer få tvingas acceptera det. Eller som jag skrev i ett inlägg längre bak, nån form av D-klassad badrumsspot som man sätter in i en sån lykta som jag skulle vilja ha. Obegripligt bara att det ska vara helt omöjligt att hitta att köpa.
Jag har haft häst i 30 år så lite koll har jag faktisktN niblom skrev:Är det inne i stallet eller är det utomhus? Inne i stallet så blir det kanske "fult" med lösrör eller led som ser ut som lysrör, men det är ju viktigt att man ser när man mockar, skor och sköter hästen. Det finns även andra krav t.ex. att armaturerna skall vara skyddade så att hästen inte kan slå ner dem eller skada dem, så antingen skall de vara utom räckhåll (typ omöjligt såvida du inte har 4-5m i tak) eller skyddade med galler. Glas är också olämpligt.
/N
"Bättre att se ordentligt och att det är skyddat så hästen inte slår sönder är att det är fint."
Jag var ju så dum så jag trodde att det skulle gå att få både och. Jag har inte tänkt montera något alls inne i boxarna utan längs stallgången, invändigt mot gången på limträbalken som sitter 2.30 EDIT 2,80 m upp.
Redigerat:
Jag skulle absolut ha ett och annat lysrör i en del av stallet som man kan använda vid särskilda fall när man behöver ha "extremt" upplyst t ex veterinär och hovslagare. Men som primärbelysning för normal skötsel behövs det inte att det är upptänt som i en arena. Vid mockning och all annan skötsel är det bästa ljuset ett som inte bildar hårda skuggor, dvs omni, inte riktat, starkt ljus. Som primärbelysning skulle jag vilja ha något som smälter in i resten av stallet rent estetiskt. Vi har lagt ner sjukt mycket tid och energi på att få det att bli som vi velat för att skapa en varm, rustik och klassiskt vacker miljö och nu kommer vi att få fördärva det med ful industribelysning.K knipo skrev:Nu svarar jag inte på din fråga, men undrar precis som KoW varför du inte vill ha lysrör i stallet?
Men tack för lyckönskningen
Tyvärr är det hårda krav på belysning i stall. 2.30 är inte speciellt högt dessutom. Har du stor häst behöver du ha 260-280 beroende på hur stor hästen är.Keisha skrev:
Jag har haft häst i 30 år så lite koll har jag faktiskt
"Bättre att se ordentligt och att det är skyddat så hästen inte slår sönder är att det är fint."
Jag var ju så dum så jag trodde att det skulle gå att få både och. Jag har inte tänkt montera något alls inne i boxarna utan längs stallgången, invändigt mot gången på limträbalken som sitter 2.30 m upp.
Är det ett nytt eller gammalt stall?
/N
C cpalm skrev:
Sorry slant på tangentbordet. 2,80 är underkant på limträbalk.N niblom skrev:
Det är ett sprillans nytt, inte ens färdigt stall.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 1 888 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 1 888 inlägg
Är det verkligen IP65 man måste ha? IP54 har jag sett... Kanske IP65 i spolspiltan, eller så
Sen tycker jag att dessa "ledlysrör" är bra i ljushänsende. Man ser "allt". Dock kanske nästan lite väl mycket då det blir ett evigt borstande och putsande på hästen..
Men jag kan förstå din önskan om snyggare kvällsbelysning men hur mycket kommer dessa _bara_ vara tända i stallet?
Sen tycker jag att dessa "ledlysrör" är bra i ljushänsende. Man ser "allt". Dock kanske nästan lite väl mycket då det blir ett evigt borstande och putsande på hästen..
Men jag kan förstå din önskan om snyggare kvällsbelysning men hur mycket kommer dessa _bara_ vara tända i stallet?