Byggahus.se
Vi håller på med stambyte i vår bostadsrättsförening och det börjar närma sig att vara klart. Det är lite småsaker att anmärka på och såvitt jag har förstått så har entreprenören varit skapligt bra på att korrigera sådant som blivit fel i andra lägenheter. Vissa saker har man dock fått acceptera. Frågan är om nedanstående är en fråga som jag bör driva igenom eller om jag ska acceptera det som det är.

Frågan gäller golvbrunnen som ser ut enligt bifogade bilder. Den är alltså fullständigt nedkletad av någon form av bruk med inslag av grönt tätningsmedel. Om det svarta är fog eller fix kan jag inte avgöra, men det förefaller ju vara plattsättaren som har kladdat ner. Det verkar också ha brunnit fast och sitter ganska bra.

20191119_000544.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20191119_000557.jpg
Skapa konto
20191119_000608.jpg
Skapa konto

Är det här normalt? Går det att göra något åt det? Det syns förvisso inte förrän man lyfter på silen men jag föreställer mig att det kommer att suga åt sig smuts och göra det väldigt svårt att hålla ordentligt rent.

Det är ganska vanligt att man placerar klinkerramen lite snett för att den ska passa bättre ihop med plattorna. Som jag förstått det så är det godkänt att göra sådär bara man får upp vattenlåset ur brunnen. Det som syns runt om är antagligen fix och det gröna är tätskiktsmembran, typ Kiilto T1 eller något. Så länge det inte ligger fix nere i golvbrunnen som blockerar vattenflödet så behöver du inte oroa dig. Sen bor du ju i en bostadsrätt och då är det föreningen som ansvarar för golvbrunnarna och skulle något bli fel i framtiden så får dom ju åtgärda det.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Så där ser det ut i min golvbrunn också :cool:

• Gilla
Mawe85
  • Laddar…
HomeboY HomeboY skrev:
Det är ganska vanligt att man placerar klinkerramen lite snett för att den ska passa bättre ihop med plattorna. Som jag förstått det så är det godkänt att göra sådär bara man får upp vattenlåset ur brunnen. Det som syns runt om är antagligen fix och det gröna är tätskiktsmembran, typ Kiilto T1 eller något. Så länge det inte ligger fix nere i golvbrunnen som blockerar vattenflödet så behöver du inte oroa dig. Sen bor du ju i en bostadsrätt och då är det föreningen som ansvarar för golvbrunnarna och skulle något bli fel i framtiden så får dom ju åtgärda det.
Nu var det väl inte ramen som var problemet...

Det är ju med absolut största sannolikhet fogen som krupit in och ner där och det är bara att torka bort med en fuktig trasa.

Svart/mörk fog har en tendens att färga ner ALLT tyvärr och det är inget man kan undvika helt som plattis när man fogar.

Det gråvita är fix och det ska vara där för att skydda tätskiktet.

HomeboY HomeboY skrev:
Det är ganska vanligt att man placerar klinkerramen lite snett för att den ska passa bättre ihop med plattorna. Som jag förstått det så är det godkänt att göra sådär bara man får upp vattenlåset ur brunnen.
Att klinkerramen är snett monterad mot brunnen har jag absolut inget problem med. Golvbrunnssilen ligger i linje med plattorna och det är snyggt gjort. Det går fint att lirka upp vattenlåset.

HomeboY HomeboY skrev:
Det som syns runt om är antagligen fix och det gröna är tätskiktsmembran, typ Kiilto T1 eller något. Så länge det inte ligger fix nere i golvbrunnen som blockerar vattenflödet så behöver du inte oroa dig..
Det ligger i linje med mina antaganden. Jag tror heller inte att vattenflödet är blockerat. Men är det verkligen oundvikligt att smutsa ner brunnen så? Det var ju en splitter ny och slät plastbrunn som hade varit lätt att hålla ren framöver om den varit oförstörd. Nu är den permanent nedsmutsad och tvål, hudrester, hår och annat kommer att fastna i den skrovliga ytan och öka behovet av frekvent rengöring. Själva rengöringen kommer dessutom att bli svårare och tråkigare eftersom man inte kommer se någon större skillnad före och efter rengöring. Innan bruket brunnit fast borde det ha varit ganska enkelt att torka bort med en våt trasa, tänker jag.

HomeboY HomeboY skrev:
Sen bor du ju i en bostadsrätt och då är det föreningen som ansvarar för golvbrunnarna och skulle något bli fel i framtiden så får dom ju åtgärda det.
Även om det glider ifrån ämnet så måste jag verkligen protestera mot det här sättet att resonera, eftersom jag hör det ganska ofta. Föreningen är ju inte någon annan. Det är ju jag (och mina grannar) som får betala. Stambytet har kostat massor av pengar och kommer innebära avgiftshöjningar. Om föreningen måste byta golvbrunnar igen om några år kommer det att bli enormt dyrt och innebära ytterligare avgiftshöjningar. Onödigt höga avgifter innebär inte bara att vi som bor i föreningen förlorar pengar varje månad, det leder också till ett sämre marknadsvärde vid försäljning och att vi som privatpersoner kommer förlora ännu mer när vi säljer.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
HomeboY HomeboY skrev:
Sen bor du ju i en bostadsrätt och då är det föreningen som ansvarar för golvbrunnarna och skulle något bli fel i framtiden så får dom ju åtgärda det.
Ett ganska naivt resonemang kan jag tycka. Alldeles oavsett vad stadgar med mera säger om vem som är underhållsansvarig kommer naturligtvis ett eventuellt framtida problem med golvbrunnen att drabba bostadsrättsinnehavaren.

I absolut bästa fall bara genom dennes andel av föreningens åtgärdskostnader men i praktiken oftast avsevärt mer. I värsta fall kanske denne i framtiden måste klara sig utan badrum en längre tid då skadorna åtgärdas.

Jag tycker det är väldigt klokt av TS att kritiskt granska de arbeten som görs. Både för att ta sitt ansvar som medlem i föreningen men även av rent egoistiska skäl.

• Gilla
MinimalistWannabe och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är ju med absolut största sannolikhet fogen som krupit in och ner där och det är bara att torka bort med en fuktig trasa.

Svart/mörk fog har en tendens att färga ner ALLT tyvärr och det är inget man kan undvika helt som plattis när man fogar.

Det gråvita är fix och det ska vara där för att skydda tätskiktet.
Jag ska i ett första skede påtala det för entreprenören när de går syn. Kanske gör de ett försök att rengöra golvbrunnen och vattenlåset. Om inte får jag väl försöka själv senare. Jag har inte velat pilla för mycket för jag är rädd att göra det värre. Om jag tolkar dig rätt bör jag dock vara försiktig så att jag inte rengör för mycket och skadar tätskiktet?

@Tomas Eklund
Hur ser brunnen ut efter normal rengöring med tex Yes diskmedel, kalkbort, WC-anka etc och några tag med diskborsten? Just nu är det svårt att se vad som ev är ett problem då det är ”byggdamm” också.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
@Tomas Eklund
Hur ser brunnen ut efter normal rengöring med tex Yes diskmedel, kalkbort, WC-anka etc och några tag med diskborsten? Just nu är det svårt att se vad som ev är ett problem då det är ”byggdamm” också.
Jag tror att entreprenören och projektledaren kommer idag och tittar. Vi får se vad de säger. Om de menar att det här är helt normalt (vilket jag inser att det kan vara - det var därför jag ställde frågan här i forumet) så ska jag göra ett försök att göra rent enligt dina tips.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
T Tomas Eklund skrev:
Jag tror att entreprenören och projektledaren kommer idag och tittar. Vi får se vad de säger. Om de menar att det här är helt normalt (vilket jag inser att det kan vara - det var därför jag ställde frågan här i forumet) så ska jag göra ett försök att göra rent enligt dina tips.
Kanon att dom kommer och kollar och redan idag(y) väntar med spänning på resultatet.

Vad jag menar är att du inte bör vara rädd för rengöring. Om brunnen inte håller för rengöring idag hur ska den då hålla om 20+ år.

Ser inte riktigt sidan på insatsen men de viktigaste är ju att de inte kommit något som är ivägen för packningen så avloppet inte blir gastätt

• Gilla
Tomas Eklund
  • Laddar…
Sitter verkligen det löstagbara vattenlåset som det skall? Verkar ju som om det runnit ner fig och annat klet så att det inte går ner i brunnen och tätar som det skall. Syns även på att det blivit svart i själva brunnen. På sidorna av den skall det inte kunna rinna in vatten eller i detta fallet fogmassa/vatten

• Gilla
Tomas Eklund
  • Laddar…
T Tomas Eklund skrev:
Det ligger i linje med mina antaganden. Jag tror heller inte att vattenflödet är blockerat. Men är det verkligen oundvikligt att smutsa ner brunnen så? Det var ju en splitter ny och slät plastbrunn som hade varit lätt att hålla ren framöver om den varit oförstörd. Nu är den permanent nedsmutsad och tvål, hudrester, hår och annat kommer att fastna i den skrovliga ytan och öka behovet av frekvent rengöring. Själva rengöringen kommer dessutom att bli svårare och tråkigare eftersom man inte kommer se någon större skillnad före och efter rengöring. Innan bruket brunnit fast borde det ha varit ganska enkelt att torka bort med en våt trasa, tänker jag.
Det är absolut inte oundvikligt, är det i vattenlåset det runnit ner smuts som inte går att ta bort så kan man alltid köpa ett nytt vattenlås/be entreprenören fixa ett nytt, kanske kostar några hundralappar. Jag ser lite dåligt på bilderna om du har ett större problem ner i själva brunnen men som det ser ut så har det runnit ner lite färg av fogen och det borde inte vara omöjligt att tvätta bort..

Jag påtalade min observation för entreprenören via ett e-postmeddelande och bifogade en bild på golvbrunnen. Tyvärr missade jag dem när de var här och gick syn i fredags så jag har inte fått någon återkoppling. De har inte gjort någon åtgärd ännu i alla fall. Dålig kommunikation och ständiga förseningar har tyvärr varit ett genomgående tema för hela projektet.

Jag får tacka för bra information. Jag hade till exempel aldrig själv kommit på tanken att brunnen bör vara gastät. Men det är ju så självklart när man får höra det. Det hade mycket riktigt fastnat en massa fix och tätskiktsmedel i packningen på vattenlåset så det var knappast tätt.

Nu så har jag själv gjort en liten insats för att göra rent. Jag använde en diskborste och lite toarent. Packningen på vattenlåset (en integrerad gummilist) gick jag loss på med naglarna. Jag tror att jag fick det tillräckligt rent.

Före och efter:
20191123_125709.jpg
Skapa konto
20191123_130834.jpg
Skapa konto

Den svarta färgen från fogen i avloppsröret var lätt att skrubba bort.

Det finns en grå gummilist i själva brunnen. Vad denna fyller för funktion vet jag inte. Den är också nedkletad med fix, men den verkar inte täta mot någonting. Vattenlåset sitter nedanför.
20191123_125611.jpg
Skapa konto

Vi får se om entreprenören har något att säga om det hela. Annars kanske jag bara ska släppa det hela nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.