Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kommer ringa upp firman som gjort projekteringen för att höra hur de tänkt men ville kolla lite här inne först.
Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg
Jag ringde och de räknar det som samma rum eftersom det inte sitter en dörr emellan. Plus att tydligen är det bara bostadsrum som den regeln gäller. Han hade ritat in ett uttag över bänken i groventrén eftersom det inte var någon bänk över tvättmaskin och torktumlare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Vilken standard följer de? Jag kan inte se att SS 437 01 02 har några begränsningar i klädtvättrum ang den allmänna regeln för antalet uttag. Det sitter ett uttag vid en strömbrytare längst till vänster. Det verkar lite klent. Finns plats avsedd för strykjärn?
För det andra, vad föranleder frågan? Om det är ditt kommande hus så väl bestämmer du antal och placering, kanske till extrakostnad?
För det andra, vad föranleder frågan? Om det är ditt kommande hus så väl bestämmer du antal och placering, kanske till extrakostnad?
Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg
Ja det är just det där med extra kostnad för något som jag anser borde finnas redan. Vi har valt att lägga till ett uttag över TT och ett under fönstret i tvättstugan så det är inte dåligt med uttag längre. Mer en undran över hur det egentligen ligger till. Jag har nämligen försökt ta reda på om det är något som skiljer beroende på vilket rum det är men inte hittat någon information. Enligt "Svensk standard" sa mannen på projektfirman att det skiljde på bostadsrum och klädvård.
Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg
400 kr/Uttag kostar det så det är ju inte jättestora summor. Mest principen och att jag känner mig lite dum som inte förstår bättre.
Du kan ju skaffa SS 437 01 02 och se vad det står, eller be elfirman om att få låna den. Om dom nu har den. Annars kostar den väl ca tusenlappen.
Ps
Många husbyggare hänvisar till standarden men gör sedan avsteg från den. Och standarden är inget måste utan mer "förslag". Men hänvisar man till standarden bör man väl även strikt följa den, tycker jag.
Ps
Många husbyggare hänvisar till standarden men gör sedan avsteg från den. Och standarden är inget måste utan mer "förslag". Men hänvisar man till standarden bör man väl även strikt följa den, tycker jag.
Se till att uttaget för strykjärn får en egen grupp - strykjärnet har hög effekt. För tvättmaskin och torktumlare är det en god idé att installera 16A till varje maskin, så slipper ni begränsa ert val av maskin till 10A.