574 653 läst · 3 704 svar
575k läst
3,7k svar
Erfarenheter Passat GTE
Ne, så är det nog inte menat.Miles skrev:
För bästa livslängd laddar man till max ca 80% samt drar inte ur batteriet mer än till min ca 20%. Toppladdning och djupurladdning tär något på livslängden.
Ni har nog rätt båda två
Litiumjon batterier skall lagras med en viss laddning, idealt ca 40%. Lagring som tomma eller helt fulla minskar livslängden något. Därför bra att ladda direkt när man kommer hem, men inte ladda helt fullt förrän strax innan man åker. Telefoner har börjat ta hänsyn till det nu - de lär sig laddningsmönstret och toppladdar inte förrän man brukar börja använda telefonen.
Det är också sant att djupurladdning (under kanske 20%) och topp laddning (över kanske 80%) också minskar livslängden.
Detta stämmer i teorin, i verkligheten vet nog ingen ännu hur mycket det påverkar. Och VW har redan en inbyggd hantering av detta genom att inte tillåta oss att använda hela batteriets kapacitet. Batteriet är på 9,9kWh, men användbar kapacitet är 8kWh har jag läst någonstans, dvs vi tillåts inte ladda helt fullt / ladda ur helt.
Själv får jag enl. bilens mätning bara ut 6 kWh, vet inte om det är normalt eller ej.
Litiumjon batterier skall lagras med en viss laddning, idealt ca 40%. Lagring som tomma eller helt fulla minskar livslängden något. Därför bra att ladda direkt när man kommer hem, men inte ladda helt fullt förrän strax innan man åker. Telefoner har börjat ta hänsyn till det nu - de lär sig laddningsmönstret och toppladdar inte förrän man brukar börja använda telefonen.
Det är också sant att djupurladdning (under kanske 20%) och topp laddning (över kanske 80%) också minskar livslängden.
Detta stämmer i teorin, i verkligheten vet nog ingen ännu hur mycket det påverkar. Och VW har redan en inbyggd hantering av detta genom att inte tillåta oss att använda hela batteriets kapacitet. Batteriet är på 9,9kWh, men användbar kapacitet är 8kWh har jag läst någonstans, dvs vi tillåts inte ladda helt fullt / ladda ur helt.
Själv får jag enl. bilens mätning bara ut 6 kWh, vet inte om det är normalt eller ej.
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 801 inlägg
6,5kWh enligt bilen idag, 5grader ute, mörkt, förvärmd och kupevärme igång.
Har nu fått igång Dynamic Light Assist och Kurvljuset.
Fullkomligt logiskt så är dessa funktioner avstängda om man har bilen i körläge ECO, vilket jag hittils alltid haft
Har nu fått igång Dynamic Light Assist och Kurvljuset.
Fullkomligt logiskt så är dessa funktioner avstängda om man har bilen i körläge ECO, vilket jag hittils alltid haft
I en annan diskussion på FB om DRL och bakljus, då bakljusen är släckta under dagtid men DRL alltid lyser fram så pratades det om att man borde kunna få baklamporna att vara på hela tiden, det går förvisso att sätta ljusreglaget på halvljus men då fungerar inte helljusautomatiken.
Tittade igenom vad som erbjuds med OBDEleven som kan koda om saker i bilen, för GTE var det inte en fördefinierad funktion, men på kompisens Golf från 2016 kunde jag göra så att bakljusen lyser även dagtid, skulle själv vilja ha det så jag ska göra lite efterforskningar och se om någon har löst det på GTE med, borde vara liknande.
Tittade igenom vad som erbjuds med OBDEleven som kan koda om saker i bilen, för GTE var det inte en fördefinierad funktion, men på kompisens Golf från 2016 kunde jag göra så att bakljusen lyser även dagtid, skulle själv vilja ha det så jag ska göra lite efterforskningar och se om någon har löst det på GTE med, borde vara liknande.
Jaså den funkar bara i auto-läget?
Som sagt, aldrig testat.
Är ju dock ingen fantast utav dynamic-light-assist. Men hel/halv-ljusautomatiken kanske är bättre?
Tycker att var och varannan bil blinkar på en med dynamic-light-assist igång.
Som sagt, aldrig testat.
Är ju dock ingen fantast utav dynamic-light-assist. Men hel/halv-ljusautomatiken kanske är bättre?
Tycker att var och varannan bil blinkar på en med dynamic-light-assist igång.
Nu har jag testat färdigt, summerar för den som är intresserad:
Minsta räckvidd 19km med breda sommardäck, elvärme på, korta sträckor i stan, ett par plusgrader ute.
Max räckvidd 40km med smala vinterdäck, ingen värme (hua) och körning utan stopp i 60-70km/tim, förvärmd bil i garget och 7 plusgrader ute.
Praktisk räckvidd för min dagliga körning i stan är ca 30km om jag kör utan värme.
Energiuttaget ur batteriet varierar inte alls så mycket som räckvidden: Jag får ut 5,7 - 6,2kWh. Jämfört med 13th Marine och en kollega på jobbet som båda får ut 6,5kWh så har jag lite sämre batteri, men troligen inom felmarginalen.
Summa summarum hade det vart skönt att komma de dagliga 30km utan mellanladdning eller att frysa, men det är väl ett I-lands problem. Jag får ta på mössan o vänta på våren .
Summa summarum är det en riktigt bra bil.
Tack för bra feedback här på forumet!
Minsta räckvidd 19km med breda sommardäck, elvärme på, korta sträckor i stan, ett par plusgrader ute.
Max räckvidd 40km med smala vinterdäck, ingen värme (hua) och körning utan stopp i 60-70km/tim, förvärmd bil i garget och 7 plusgrader ute.
Praktisk räckvidd för min dagliga körning i stan är ca 30km om jag kör utan värme.
Energiuttaget ur batteriet varierar inte alls så mycket som räckvidden: Jag får ut 5,7 - 6,2kWh. Jämfört med 13th Marine och en kollega på jobbet som båda får ut 6,5kWh så har jag lite sämre batteri, men troligen inom felmarginalen.
Summa summarum hade det vart skönt att komma de dagliga 30km utan mellanladdning eller att frysa, men det är väl ett I-lands problem. Jag får ta på mössan o vänta på våren .
Summa summarum är det en riktigt bra bil.
Tack för bra feedback här på forumet!
Samma här, skulle gärna ha ett par mil extra i "tanken", har 2 mil till stan så klarar mig bara hem på sommarhalvåret om jag laddar när jag handlar .. man blir sugen att byta upp sig om ett par år till 55km:arn.H HakanThn skrev:Nu har jag testat färdigt, summerar för den som är intresserad:
Minsta räckvidd 19km med breda sommardäck, elvärme på, korta sträckor i stan, ett par plusgrader ute.
Max räckvidd 40km med smala vinterdäck, ingen värme (hua) och körning utan stopp i 60-70km/tim, förvärmd bil i garget och 7 plusgrader ute.
Praktisk räckvidd för min dagliga körning i stan är ca 30km om jag kör utan värme.
Energiuttaget ur batteriet varierar inte alls så mycket som räckvidden: Jag får ut 5,7 - 6,2kWh. Jämfört med 13th Marine och en kollega på jobbet som båda får ut 6,5kWh så har jag lite sämre batteri, men troligen inom felmarginalen.
Summa summarum hade det vart skönt att komma de dagliga 30km utan mellanladdning eller att frysa, men det är väl ett I-lands problem. Jag får ta på mössan o vänta på våren .
Summa summarum är det en riktigt bra bil.
Tack för bra feedback här på forumet!
Hur smala vinterdäck kan man ha, har 215/55 nu men köper gärna så smalt som möjligt när det blir dags.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 801 inlägg
GTEn drar ju riktigt mycket på motorväg. Kommer ca 25km på sommaren med 10km 70 och 40väg först.
Körläge kan också påverka, kör man Eco så bör bilen dra mindre.
Körläge kan också påverka, kör man Eco så bör bilen dra mindre.
Jag har Car-Net!!Miles skrev:
Lyckades igår till slut registrera mig på WeConnect-portalen .. men kunde inte slutföra bilens registrering för att jag måste koppla upp mig via simkortet först, vilket jag inte har. Skickade fråga till support, om jag har möjlighet att koppla upp mig på annat sätt (har Composition Media infotainmentsystem) och dom kunde inte svara på det utan skickade frågan vidare till Tyskland.
Hittade nu också ny info om aktivering av car-net via WeConnect där det står att:
"Förutsättningen för användning av Car-Net är först att ett separat kontrakt ingås med Volkswagen AG och att bilen är utrustad med en Car-Net-aktiverad navigationsenhet och en mobil dataförbindelse."
... jag har som sagt varken navigation, wifi eller simkort. Har sett att det finns en Carstick men den verkar inte fungera med Composition Media.
Det ser inte ut som om alla GTE har uppkoppling sedan start. Får se vad Tyskland svarar.
Fick svar från Tyskland, dom ställde om min registrering på WeConnect så jag kom in och kunde slutföra registreringen, fyllde på med ett år Car-Net => allt funkar!! Väldigt trevligt att kunna styra och starta upp laddningen från mobilen! Tråkigt att inte kunna slänga på p-värmaren och VAR är möjligheten att kunna föra körjournal, registrera tankning (finns ju på WeConnectGo)!!??!?
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 801 inlägg
Jahapp, Side assist och utkörningshjälpen stänger av sig nästan hela tiden 
Från början hände det bara vid kraftigt regn, och jag trodde att det var en del av kamerasystemet (vilket hade andra problem), nu visar det sig vara ett eget radarsystem och har börjar stänga ner sig lite närsom...
Från början hände det bara vid kraftigt regn, och jag trodde att det var en del av kamerasystemet (vilket hade andra problem), nu visar det sig vara ett eget radarsystem och har börjar stänga ner sig lite närsom...