Byggahus.se
Jag får anta att det ni tycker är fel är "randigheten" och inte den generella nyansen? Att färg kan se annorlunda ut beroende på ljusförhållanden, bildskärm, kamera etc. tror jag man får leva med. Men att det INTE ser ut som en fångpyjamas framgår tydligt av bolagets bilder. Din panel ser ju tyvärr inte så kul ut. Hoppas de rättar sitt misstag när rätt person i bolaget sett resultatet. Måste nästan varit problem i tillverkningen?

• Gilla
erze och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Är panelen laserad innan den satts på plats?
För det ser väl på nåt sätt lite ut som att varje bräda har tunnare lasyr på vänster sida och tjockare på höger ... det är inte så att de målats liggande och lasyren helt enkelt av gravitation runnit ner lite tjockare på ena sidan då?
Från tillverkarens hemsida

Ytbehandling - Betsad Stengrå
Betsad panel har en färgad yta där träet syns igenom. Panelen behandlas i flera skikt, vilket förutom att ge en vacker yta skyddar panelen mot smuts och gör den enkel att hålla ren.

Vilka har du köpt det ifrån. Verkligen går ju inte att jämföra med företagets egna bilder. Jag skulle blivit väldigt besviken om det hänt mig. Men om lasyren löser utseendet är det väl ok. Testa att måla på? Men följ företagets instruktioner noggrant så det inte kan lägga skulden på dig sen om det inte blir bra. Om det ändå ser randigt ut, reklamera produkten.

Redigerat:
K keynes skrev:
Vi köpte innerpanel i förväntan om ett resultat som detta:

[bild]

Här är vad vi fick:

[bild]

En annan jämförelse:
[bild]

Tyvärr upptäckte vi inte detta förrän vi kom dit efter att snickarna satt upp panelen. Att byta nu skulle kosta skjortan i bara arbetskostnad. Leverantören insisterar på att panelen är jättefin och ser precis ut som den ska.

Har vi blivit lurade av inspirationsbilder på hemsidan?:
[länk]

Som ersättning har de erbjudit oss en burk lasyrfärg... Men vad är ett rimligt krav att ställa?
Om man får randigt när man blivit lovad jämnt färgat har leverantören större skyldighet.

• Gilla
StaBen och 1 till
  • Laddar…
Det är väl kvist tätheten jag reagerar mest på, det är inte Norrlands trä det inte.

• Gilla
  • Wow
kest och 2 till
  • Laddar…
Det ser ut som att målningen gjordes när panelerna lutade, så att lasyren rann till ena sidan.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
På inspirationsbilden så upprepar sig exakt samma kvistbild på samma bräda?
Känns som en rejält fejkad bild? Eller?

• Gilla
Larsa och 7 till
  • Laddar…
Inspirationsbilderna är datorgenererade miljöer, inte fotografier, så det är inte underligt att det inte matchar verkligheten.

Lite som IKEA-katalogen... mycket där är datorgenererat (riktigt, riktigt bra gjort dessutom).

Jag hade aldrig accepterat hur det ser ut! Den ser ju verkligen randig ut eller som att alla plankor har slagit sig. Men det återstår fortfarande flera frågor för TS att besvara innan man kan ge råd vad som är rätt eller inte.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Står det något på företagets sida om att inspirationsbilden är manipulerad? Det är hur tydligt som helst att den är det, om man kikar lite noggrannare.

Det finns väl regler för att manipulerade bilder måste märkas...eller gäller det kanske bara inom journalistik? Iofs reglerar KKL detta som 13th Marine skrev i ett inlägg tidigare. Köparen ska kunna förvänta sig att den beställda varan är så som den avbildas.

Det som dock ställer till det för TS är att panelen redan monterats. Om felaktigheten upptäckts vid leverans skulle möjligheten att reklamera vara mycket större.

Anna_H Anna_H skrev:
Precis vad jag tänkte!
[bild]
Precis, ser ut som panelen som är monterad enligt TS foton har slagit sig men TS bild är tagen från sidan och relativt nära mot exempel bilden överst.

Man kan inte räkna med att resultatet ska se ut exakt som exempelbilden men detta får man reklamera.

Håll inne med fakturorna tills ni är överens eller bestrid dom direkt

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Rent lurendrejeri att använda fotomontage på det sättet. Skulle jag vilja säga!

• Gilla
Graffen
  • Laddar…
Ni skulle bett om snickarna som förberett för presentationsbilden. De förefaller vara duktiga på att mönsterpassa. ;)

Vad står i instruktionerna?
Brukar stå att alla paket ska inspekteras innan montering och att monterat material anses som godkänt och gör man inte det så tycker jag man får skylla sig själv.

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som att panelen är målade liggandes och då har det runnit så att ena sidan ser mörkare ut än andra.

Försök hitta någonstans ni kan se denna panelen i verkligheten om det ser likadant ut? För alternativen är att ALL panel ser likadan ut eftersom det är så processen ser ut. Alternativt så har ni fått dåligt målade exemplar.

Hur det än må vara, så bör man alltid kontrollera innan montage. Det brukar ligga i kundens ansvar att kontrollera, för när du väl monterat har du godkänt det. Samma med Golv, Trall osv...
Sen hur möjligheterna i verkligheten är att reklamera ändå vet jag inte, beror nog mycket på företaget du handlat av.

Till sist vill jag bara säga, att jag tycker panelen ändå är riktigt snygg. Kommer det ligga mycket sol så kommer den att blekna, kanske jämnar det då ut sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.