Byggahus.se
Skulle vilja installera en dimmer istället för en gammal brytare. Men eftersom en plejd kostar i princip samma tänkte jag det blir en sån istället. Storleken är väl ändå densamma.

Men lägenheten är från 60-talet och det är en gammal plåtdosa. Verkar vara ca 60mm i själva dosan sen är själva öppningen i liv med vägg ca 70mm.

Plejden verkar vara 46x46x18mm, så det borde inte vara några konstigheter? (tillkommer vridadaptern som jag inte vet storlek på.) Det sitter ett vägguttag nedanför vid vägg så nolla går igenom denna dosa. Sen finns en kopplingdosa i taket också men där ligger en jävla massa kablar så känns svårare att få plats där, dessutom vill ja ha dimmeradaptern till och då går det inte att sätta dimmern i takdosan?

Nån som installerat plejd i en sån gammal dosa? Vill ju inte börja riva i det i onödan eller ta hit någon utan att jag vet att det får plats.

Bilder på hur det ser ut
dagens fossil till strömbrytare
IMG_2245.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2246.jpg
Skapa konto

takdosan
IMG_2248.jpg
Skapa konto

Inte använt själv men med plejds egen vridknapp blir det ju en väldigt liten lösning som nog kan jämföras med en vanlig dimmer. Jag gissar att det får plats.

Du har med all sannolikhet inte någon N-ledare draget till apparatdosan.
Så det blir till att fixa detta först.
Annars fungerar inte plejden

E
U Uffe A skrev:
Du har med all sannolikhet inte någon N-ledare draget till apparatdosan.
Så det blir till att fixa detta först.
Annars fungerar inte plejden
L lakman skrev:
Det sitter ett vägguttag nedanför vid vägg så nolla går igenom denna dosa.
Det största problemet blir nog att få dit dimmern utan dosskruv. Har själv inte monterat vridadaptern till plejd så vet inte hur möjligheterna ser ut på den att skruva i väggen. Kan kolla i bilen, har nog en liggandes där.

E Emil_K skrev:
Det största problemet blir nog att få dit dimmern utan dosskruv. Har själv inte monterat vridadaptern till plejd så vet inte hur möjligheterna ser ut på den att skruva i väggen. Kan kolla i bilen, har nog en liggandes där.
Precis, det finns n-ledare som går förbi bakom brytaren.

Kan man inte borra två små hål och plugga i betongen, och använda som dosskruv?

Till vridadaptern följer det med ett klo-kit.

• Gilla
lakman
  • Laddar…
Ok,
då kanske det bara är att prova helt enkelt.

Om jag ska skarva neutral-ledaren som går ner till vägguttaget. Är det godkänt att göras på detta sätt? Hade elektrikern dragit fram en till ledare eller gjort såhär? givetvis isåfall med en bra skaltång
plejd.jpg
Skapa konto

(jag vet att jag egentligen inte får.. kanske tar jag hit honom ändå om han ändå ska göra annat men gillar också att veta hur man ska göra)

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag hade gjort som du ritat

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Du ska använda sådana festklipa om man inte har skruvhål. Så får man med skruvar till klipsen som man hamra dit med en hammare. Brukar ha en flacktång för att hålla klipsen annars är det jävligt lätt att man hamrar sig på fingrarna samt slår inte tillräckligt hårt.

• 2019-11-19 20.09.41.jpg
    Skapa konto
Gjorde du enligt skissen? Fungerade det bra att skarva neutral-ledaren?

oscarwww oscarwww skrev:
Gjorde du enligt skissen? Fungerade det bra att skarva neutral-ledaren?
Yes jag gjorde enligt skissen och det var inga problem att skarva. Jag köpte en sån här och det var inte svårt att få till det. https://www.clasohlson.com/se/Kabelskalare/p/30-7774

Var lite nervös för att få in allt i dosan och utan att klämma sönder några ledare med clipsen men det gick bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.