Byggahus.se
L lordi skrev:
Så Boverket har fel då? Ok, intervallet kan vara var 6:e år också beroende på typ av system. Självklart behöver man inte anslå ett komplett protokoll.

Men då vi ju överens.

[länk]

Tombrittberg
fia_mstd fia_mstd skrev:
Lufta elementen?

[länk]
Bor du högst upp i huset? Antar att du har vattenburen värme, då kanske systemet behöver fyllas och elementen luftas.

• Gilla
Metafor och 1 till
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
Ja, undertryck har man hela tiden, men ett ganska litet sådant.
OVK säger ingenting mer än att flödena är godkända för den storleken på lägenheten. Dessutom justerar inte OVK någonting, utan meddelar endast fastighetsägaren om brister.
Alltså, finns inget alls som säger att frånluftsdonen är rätt justerade.
Kalla lägenheter är nästan alltid en kombination av dåliga flöden i radiatorer & helt uppåt väggarna feljusterad ventilation. Åtminstone alla lägenheter jag besöker dagligen för att justera radiatorer och ventialtionen.
Nej men jag förutsätter att man justerar ventilationen efter utförd ovk.

Men visst kan frånluften va åt skogen men inte ”13 grader inomhus” åt skogen.

De lägenheter jag besöker har i regel för dålig frånluft i kombination med stängda eller tätade ventiler

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
B bozze4evigt skrev:
Nej men jag förutsätter att man justerar ventilationen efter utförd ovk.

Men visst kan frånluften va åt skogen men inte ”13 grader inomhus” åt skogen.

De lägenheter jag besöker har i regel för dålig frånluft i kombination med stängda eller tätade ventiler
ihoptejpat, intryckta tröjor eller blöjor, bortplockade don... osv osv

useless useless skrev:
42 och 69?
Men vaff, här är vi ju verkligen inne på nåt riktigt existentiellt. Enligt mina beräkningar överensstämmer kvoten 380/230 med det ovan nämnda:dizzy:

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Spisfläkten är frånluft. Det är troligen ingen fläkt alls, utan bara en kåpa som samlar in matos och suger ut luft.

Eftersom det saknades filter i alla ventiler och i fläkten blev flödet för högt. Filtren som nu sitter i minskar flödet.

Tilluftsventilen i köket har antagligen suttit i ett skafferi en gång i tiden, annars har man normalt sett ingen sådan i köket.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Östermalm och hela innerstan har fjärrvärme och jävlar vad brferna eldar på för att kompensera för dragiga bostäder :p
Det beror väl på att styrelsen själv bor där och vill ha det varmt och skönt, medan hyresvärden för hyreshys oftast bor någon annanstans.

• Gilla
ichigo och 3 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Nej, 230V och 400V.
Noga räknat.
400V delar med roten ur 3 =230,94 V

1988 höjdes spänning i stamnätet från 380kV till 400kV för att överföra mer energi i samma kablar.

Redigerat:
CCPusher CCPusher skrev:
Märkligt att folk envisas med att inte läsa igenom tråden ordentligt innan dom svarar... :rolleyes:
Ett uppenbart skämt såklart.

Hur har det gått?

Jag har kontaktat hyresvärden igen. Igår vakna jag flera gånger under natten och DET VAR SÅÅÅÅ KALLT.
Jag fick sova med vinterjackan på.
Ikväll sover jag hos mamma, det går inte sova i denna kyla. Det är helt galet!!!! :sweat:

• Arg
  • Gilla
Metafor och 1 till
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
kan rekommendera denna

[länk]
Tänkee inte betala den för 6 tusen. Helt galet! Detta får hyresvärden fixa

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kan detta vara annat än en drift med frågespalten i Bygga hus.se???

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.