Byggahus.se
Nej ,det låter lite som fulspel... iaf i början... Jag tycker det dock att det låter som att hon börjar mjukna/backa lite nu när du faktiskt läst på lite och kan komma med konkreta motargument.
Hur dom ska kunna påvisa extra slitage utan att ha besiktat vägen innan låter dock långsökt, speciellt då slitaget troligen ligger under ytan och således kanske inte visar sig på X antal år.
Jag skulle tro att en mer "allmän" regel(t ex tonkm) är mer applicerbar än att försöka peka ut delar på vägen som kan eller inte kan ha blivit slitna under ditt arbete.

Men det ska bli kul att höra hur mötet med den där martin går :)
Förhoppningsvis kan ni komma fram till något som alla parter kan acceptera och gå vidare med era liv. Ingen vill hålla på och bråka i evigheter(även om man ibland kan tro det...)

Mailade henne igår och föreslog lördag/söndag förmiddag dels för att det blir mörkt tidigt och gå en mörk väg känns meningslöst, dels för att jag aldrig vet när jag slutar. Hoppas hon kan medverka en heög istället.

Ni har höjt tomten om jag inte missuppfattat?
Så det hon säger är att du har fått betalt för att ta emot "schaktmassor" och att du därmed har råd att betala.

Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Ni har höjt tomten om jag inte missuppfattat?
Så det hon säger är att du har fått betalt för att ta emot "schaktmassor" och att du därmed har råd att betala.
Det är är typisk sån där irrelevant privatmoral och rättvisekänslor som inte har något med frågan att göra. Håll det bara borta från diskussionen. Döda det om det kommer upp muntligt genom att säga att det inte har något med frågan att göra.

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Känns som det borde vara vi som dikterar reglerna i diskutionen specielkt eftersom man försökt pressa på att man ska använda 48 a mot oss som hon vad det verkar hela tiden visste om ej gäller? Jag känner ugglor i mossen... vägen har knappt blivit sämre, det hävdas att väldigt många klagar, man vägrar lyssna på annat än grusa om, vi får inte ha ett möte och det trycks upp regler i ansiktet som är medvetet ogiltiga... det här känns inge bra i magen :(
Av den lilla textsnutten från ordföranden är det väl rätt tydligt att detta är en människa som inte resonerar utifrån juridik utan istället utifrån privatmoral. Sådana människor kan ta till missförstådd juridik som argument för att få sin vilja igenom, deras moral trumfar ju rätt. Ta allt hon säger med nypa salt framöver, trovärdigheten är noll och hon har antingen farit med osanning angående 48 a § eller är okunnig. Jag skulle ge henne benefit of doubt och utgå från att det är okunnighet (nån har slängt en missförstått 48 a § på henne utan att förstått sammanhanget).

Du har rätt. Föreningen kan i praktiken inte kräva dig på några pengar så du sitter på hela handen. Så det är mest upp till din privatmoral vad du vill betala. Jag antar att du vill ha ett lokalt gott anseende som en person som gör rätt för sig; det är ditt egentliga skäl att betala något.

Gällande att ansluta er till gemensamhetsanläggningen (samfälligheten) så kan det som nämnts ovan ske genom en överenskommelse mellan dig och samfälligheten (antingen styrelsen om en samfällighetsförening finns eller samtliga delägare om det saknas). Men det är lantmäteriet som tar beslutet (inte så kostsamt, det är kort handläggning) Det hela regleras i anläggningslagen:

Skärmavbild 2019-11-19 kl. 08.37.11.png

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad som händer om du inte vill komma överens om att inträda i gemensamhetsanläggningen. Vi har ett sånt fall i vår vägförening och det tycks inte utan förättning gå att tvinga en fastighet att bli medlem. Så även där verkar du ha hela handen.

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Föreningen kan tvinga in TS via förrättning. I så fall kan det nog bli så att TS får stå för en stor del av den kostnaden. Det kan bli dyrt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är skillnad på slitage och skada. För slitage behöver man inte besikta innan om man använder tonkm-metoden även om det så klart är bra att göra det och det är oftast enligt denna modell som andelstal för varje fastighet räknas ut, en uppskattning av det dagliga/årliga slitaget på vägen. För skada däremot behöver man besikta innan för att föreningen ska kunna bevisa att du har skadat vägen. Det är i alla fall så jag har förstått det när vår förening har pratat med både REV och enligt tidigare strul med skogsägare som har kört sönder vägen.

Sedan reagerar jag på att de tycker att du ska köpa in dig i föreningen. Om det finns en äldre förrättning för föreningen men att du inte är med i den (lät nästan som att det inte är en vägsamfällighet utan en delägarförvaltning) så ska du kunna gå med i föreningen genom att du och styrelsen gör en överenskommelse som sedan Lantmäteriet godkänner, tror det kostar några tusenlappar för dig. Är det en nyare förrättning gjord bör samfälligheten kunna skicka in sina uppdaterade andelstal till Lantmäteriet. Om det står något i stadgarna om att varje tillkommande fastighet ska betala x antal kronor enligt en viss modell så stämmer det hon säger, men annars tvivlar jag starkt på att de kan kräva att du betalar in för vad din andel i vägen anses vara värd. Detta är jag dock inte helt hundra på.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
harry73
H hjulia skrev:
men annars tvivlar jag starkt på att de kan kräva att du betalar in för vad din andel i vägen anses vara värd. Detta är jag dock inte helt hundra på
Framförallt om TS redan har servitut på vägen.

Jag tycker fortfarande det är oklart vilken typ av upplägg som finns idag, vilket jag tycker är viktigast att reda ut. Det behövs väl ingen ny lantmäteriförrättning för att hantera inträde/utträde av en fastighet. De summor som ordföranden tar upp nedan låter mer som den totala kostnaden för att göra en ny förrättning om det saknas idag.
En ny förrättning kan begäras från lantmäteriet men beviljas endast om det finns så stora förändringar så att den tidigare förrättningen till stora delar inte längre stämmer. Jag är därför inte säker på att vi beviljas omförrättning även om vi begär det. Väntetiden på en förrättning är i dagsläget 1-2 år. Kostnad för en förrättning ligger på mellan 50-500 000 kr.
Nedan är en länk som beskriver lantmäteriets handläggning av den typen av ärende som är aktuellt i det här fallet.
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...amhetsanlaggning-enligt-43--anlaggningslagen/

Inte fått svar angående tid till helgen än men mailade följande:

Vad är det för typ av förrening/samfällighet ni har? Är det någon ideel förrening eller är det en av lantmäteriet förättad förrening sedan tidigare eller vad är det?

Mvh

Kanske kan det reda ut lite frågetecken vi pratar om här.

• Gilla
Piddesmorsa och 2 till
  • Laddar…
Inte fått svar angående tid till helgen än men mailade följande:

Vad är det för typ av förrening/samfällighet ni har? Är det någon ideel förrening eller är det en av lantmäteriet förättad förrening sedan tidigare eller vad är det?

Mvh

Kanske kan det reda ut lite frågetecken vi pratar om här.
Även Lantmäteriet bör kunna svara på denna fråga och är det en ideell förening så är det Skatteverket som kan svara. Om det är delägarförvaltning vet jag inte om Lantmäteriet har det i sina system, men jag tror det.

Svaret är:

Det är en vägsamfällighet med andelstal och faller därmed under
anläggningslagen.
Vänliga hälsningar

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Är det en propert förrättad vägsamfällighet med en samfällighetsförening med organisationsnummer, styrelse och stadgar bör det i stadgarna stå reglerat hur en ny medlem ska intas i samfälligheten och föreningen. Be om att få en kopia på stadgarna, du bör ändå förr eller senare gå med i föreningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.