Byggahus.se
Bra val!
Det är den luften som blåser ut ur avfuktaren som torkar upp.
Om du tätar krypgrunden tror jag dock det spelar mindre roll var du ställer avfuktarna om du har normalt fuktpåslag.
Se till att placera hygrometer i närheten av där du tror det är extra fuktigt (t.ex. nordöstra hörnet).
Jag har monterat dem i "taket" på krypgrunden eftersom det är där det material finns som jag vill skydda mot fukt.
Jag har ställt in avfuktaren på 67%.
Den fukt som finns under plasten skall du inte bry dig om....det är därför plasten är där.

• Gilla
Ec1
  • Laddar…
Då du bevisligen inte har några problem över huvud taget utan bara vill ha ett ”rent” protokoll så kan du ju skaffa två trasiga avfuktare och ställa in i krypgrunden. Då kan besiktningsmannen bocka för i protokollet att dom finns där.
Känns annars fullkomligt idiotiskt att köpa dyra maskiner, som även drar ström, och ställa in i en krypgrund.
Enligt dom där besiktningsmännen så tror jag att allt är en riskkonstruktion, ja faktiskt hela huset.

GoC GoC skrev:
Då du bevisligen inte har några problem över huvud taget utan bara vill ha ett ”rent” protokoll så kan du ju skaffa två trasiga avfuktare och ställa in i krypgrunden. Då kan besiktningsmannen bocka för i protokollet att dom finns där.
Känns annars fullkomligt idiotiskt att köpa dyra maskiner, som även drar ström, och ställa in i en krypgrund.
Enligt dom där besiktningsmännen så tror jag att allt är en riskkonstruktion, ja faktiskt hela huset.
Kan förvisso hålla med, men ström drar de inte så länge fuktigheten ligger inom gränsvärdet som man ställt in.
Och om nu fuktigheten ligger på gränsen så kan jag tycka det är sunt att förebygga istället för att vänta tills problem uppstår. Själv skulle jag nog initialt nöjt mig med att logga temp och fuktighet för att se hur det varierar över ett år.
Nu skall TS sälja och vill ha ett rent protokoll och då tycker jag det är rätt väg att gå.
Det du föreslår kallas bedrägeri.

S sblixten skrev:
Kan förvisso hålla med, men ström drar de inte så länge fuktigheten ligger inom gränsvärdet som man ställt in.
Och om nu fuktigheten ligger på gränsen så kan jag tycka det är sunt att förebygga istället för att vänta tills problem uppstår. Själv skulle jag nog initialt nöjt mig med att logga temp och fuktighet för att se hur det varierar över ett år.
Nu skall TS sälja och vill ha ett rent protokoll och då tycker jag det är rätt väg att gå.
Det du föreslår kallas bedrägeri.
Är väl lika mycket bedrägeri att ställa dit fungerande avfuktare som oavsett inte är igång då luftfuktigheten är så låg att ett behov av avfuktning inte föreligger.
Jag skulle snarare visa på hur bra krypgrunden är då den håller låg fuktighet trotts avsaknad av avfuktare. Dvs en korrekt utformad krypgrund utan några problem.
Väldigt konstigt detta att den konstruktion som på 80-talet då Överisolerad platta på mark var en enorm riskkonstruktion ansågs vara den optimala grundläggningen (förutsatt att den var utformad så som TS grundläggning) nu har blivit en riskkonstruktion.
Skulle snarare kalla besiktningsmännen inkompetenta om dom one har förmågan att genomföra en besiktning och konstatera att den är föredömligt utformad och ge den ett extra plus i kanten.

GoC GoC skrev:
Är väl lika mycket bedrägeri att ställa dit fungerande avfuktare som oavsett inte är igång då luftfuktigheten är så låg att ett behov av avfuktning inte föreligger.
Jag skulle snarare visa på hur bra krypgrunden är då den håller låg fuktighet trotts avsaknad av avfuktare. Dvs en korrekt utformad krypgrund utan några problem.
Väldigt konstigt detta att den konstruktion som på 80-talet då Överisolerad platta på mark var en enorm riskkonstruktion ansågs vara den optimala grundläggningen (förutsatt att den var utformad så som TS grundläggning) nu har blivit en riskkonstruktion.
Skulle snarare kalla besiktningsmännen inkompetenta om dom one har förmågan att genomföra en besiktning och konstatera att den är föredömligt utformad och ge den ett extra plus i kanten.
Det finns ingen "korrekt utformad krypgrund utan några problem". Det svenska klimatet sätter stopp för detta och skillnaden är även stor inom landet.
"Alla" krypgrunder har en problemmiljö under delar av året. Denna period kommer elimineras med avfuktarna.
Bara för att problemet är så litet så du inte ser/märker det innebär det inte att det inte existerar.
Dock var TS önskan ett rent protokoll och det kommer hen ej att få med din metod.

En avfuktare räcker troligen. Börja med det. Dra ut kondensvattnet med en trädgårdsslang med fall ut ur utrymmet.

Hygrometer
Dra ner sensorn som sitter i änden av kabeln i grunden och ha visningen på lämpligt ställe inne i huset.

https://www.pricerunner.se/pl/590-3392362/Vaederstationer/Woods-SS-7002-priser

Det finns även trådlösa varianter.
Jag har själv Telldus smarta-hem-system med sensorer i alla rum samt i grunden.
Jag har telldus styrning (plugg i eluttag) av avfuktaren så att den går på vid 65% och av vid 60%! Funkar perfekt. Sparar lite energi jämfört med att låta avfuktaren jobba själv eftersom den inbyggda fläkten går i princip jämt annars.
Men det är överkurs och jag skulle inte använda det om jag ska sälja huset.
Låt bara avfuktaren gå med den inbyggda hygrometern.

https://www.netonnet.se/art/smarta-...MIg9LV5-rs5QIVUKmaCh0rTQFUEAQYBCABEgJI_vD_BwE

Avfuktare

https://woods.se/Produkter/avfuktare/utgaende/woods-ds15f-2/

Om du märker att utrymmena är för dåligt kommunicerande så det är fuktigare i något ställe kan du med strips fästa en slang på utblåset på avfuktaren och lägga slangen till nästa utrymme. Jag har gjort så med lyckat resultat i en sommarstugegrund.
Då blir det cirkulation överallt.

https://www.luftbutiken.se/ventilationsslang/2902-plastslang-6m-stl250.html

Glöm inte att se till att utrymmet är tätt Runt om vid syll och ventiler.

Redigerat:
S sblixten skrev:
Det finns ingen "korrekt utformad krypgrund utan några problem". Det svenska klimatet sätter stopp för detta och skillnaden är även stor inom landet.
"Alla" krypgrunder har en problemmiljö under delar av året. Denna period kommer elimineras med avfuktarna.
Bara för att problemet är så litet så du inte ser/märker det innebär det inte att det inte existerar.
Dock var TS önskan ett rent protokoll och det kommer hen ej att få med din metod.
Det är då konstigt att denna grundkonstruktion har fungerat i väldigt många år långt innan ens en avfuktare var uppfunnen.
Det handlar om att ha tillräckligt med ventiler i krypgrunden och att även reglera dessa under årstidsväxlingarna.
Men så klart det är enklare att täppa till alla ventiler och ställa in en luftavfuktare.

• Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
har nu två avfuktare ståendes samt tre trådlösa hygrometrar. Tempraturerer kring 11-14c och RF 48-53%. Vad bör man sikta på att ligga?
Har grävt ur kring Sockeln/sulan där vatten kan komma in vid mkt regn. tänkte täta mot berget bättre då det är en del sprickor/håler. Vad skall man använda för lämplig vill ju att det skall vara tunt å flyta in i sprickor mm, cement eller finbetong etc med vattentstop?

Jag har inställt på 60%! Finns ingen anledning att ha torrare.

fint, vrider ner dem lite då och ser vad som händer.
Ingen som har tips på vilket bruk som här lämligt att använda för att tätat mellan sulan/sockeln och berget?

E Ec1 skrev:
fint, vrider ner dem lite då och ser vad som händer.
Ingen som har tips på vilket bruk som här lämligt att använda för att tätat mellan sulan/sockeln och berget?
Har samt fråga då jag ska göra en liknande åtgärd.

Murbruk?

Tänkte ta tag i tätningen nu när värmen börjar komma tillbaka. varit en extremt fuktig höst/"vinter". Vet inte hur mkt avfuktarna gått men har kollar displayerna dagligen och aldrig varit över 55%.
Skyflakes, vilken typ av murbruk menar du då? Skall vara så vattentätt som möjligt och småkornigt.

Claes Sörmland
Betong är vattentätt i sig men det är svårare med berget. Det brukar vara fullt av synliga och osynliga vägar in för vattnet. Bäst är nog att såga en ränna i berget så att vatten kan rinna bort från huset. Sen kan man ju hjälpa till med en vall av betong på hussidan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.