Byggahus.se
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Man kommer inte att spara en enda kWh energi genom att använda elbilsbatterier. Tvärt om, så kommer man att slösa bort en betydande del av energin i form av laddförluster.
Det beror på hur man använder energilagret. Om batteriet gör att man får nytta av sina solceller även på natten så sparar man in på mängden köpt energi.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
useless useless skrev:
Det beror på hur man använder energilagret. Om batteriet gör att man får nytta av sina solceller även på natten så sparar man in på mängden köpt energi.
Jo men samtidigt har du förlorat ännu mer av den sålda energin.
 
Det beror på vad man köper respektive säljer energi för.
 
Nicke Nyfiken
Du skrev att mängden köpt energi minskar. Så jag syftade på att mängden såld energi minskar ännu mer, eftersom den totala energiförbrukningen blir högre om man mellanlagrar den i batterier.

Någon med solceller kanske kan berätta om vilka köp och säljpriser de har på sin el.
 
Ja, det avgörande är ju vad man kan sälja respektive köpa el för. Men fortsätter utvecklingen med mer solceller och stängda kärnkraftverk så kommer det nog att bli överskott och därmed billig el på dagarna och underskott/dyrt på nätterna. Dessutom kommer affärsmodellerna runt solel att marknadsanpassas och inbyggda subventioner försvinner.
Då lönar det sig definitivt att lagra elen istället för att sälja billigt och köpa tillbaks dyrt.
 
Nicke Nyfiken
Jag tror det är väldigt långt kvar (om det ens kommer att inträffa) att den solcellsproducerade mängden energi i Sverige är så stor att den överträffar det mångfaldigt större energibehovet dagtid, då alla energislukande industrier och verksamheter är igång.
 
Tanken är säkert för sydligare länder.

Man kan tänka sig att man bygger en energieffektiv sommarstuga i Kalifornien som ligger utanför nätet.

Med en liten solcellsanläggning klarar sig huset bra när det är soligt och man inte använder för mycket ström.

När det däremot är molnigt eller man använder massa ström till uppvärmning, elverktyg m.m. kan man låta bilen köra automatiskt till närmsta laddstation, exempelvis på natten, och själv tanka.

Kanske är 5-10 år bort, men öppnar upp för att kunna bygga på vackra oländiga platser utan infrastruktur..
 
Ja, för det kommer inte drälla runt av förarlösa bilar som letar parkering/laddning ändå.

/ATW
 
Tja... batteri är inte den bästa lagringen av energi. Det är en hel del förluster. Att lagra energi är svårt som jag förstått det.
Kanske är därför som ett elbils batteri är så pass stort.

.
 
C
Ja, just litiumjonbatterier är nog inte lämpade för lagring av energi i fasta installationer på grund av förluster och slitage. Deras fördel är i rörliga tillämpningar tack vare lättheten.

Det finns en intressant skrift om energilagring där man kan läsa bland annat att verkningsgraden för pumpkraft är 85 %.

Vad kan man då göra om man vill lagra energi hemma utan att slita ut elbilens batteri? Antag att batteriet har kapaciteten 0,3 GJ och man är beredd att använda 0,2 GJ i huset (resten vill man ha kvar i bilbatteriet för en eventuell akut resa). Antag att verkningsgraden för att använda den lagrade energin är lika i batteri såväl som vattenlager (även om vattenlagret har högre verkningsgrad vid uppladdning). Man vill alltså lagra vatten med lägesenergin 0,2 GJ. Antag att 70 meter är den optimala höjden att pumpa vatten och att tyngdaccelerationen är 9,82 m/s². Då behöver man lagra 300 ton vatten. Antag att man lagrar vattnet i ett system av gångar med radien 1,5 meter. Då behöver man 42 meter sådana gångar på frostfritt djup samt lika mycket 70 meter nedanför. Gångarna tätas så att inte vatten kan läcka in eller ut. Anläggningen tar ingen plats på marken förutom en nedstigningslucka i källargolvet eller på tomten.

Ett sådant vattenlager tål sannolikt många gånger fler laddcykler än ett litiumjonbatteri. Dessutom har man gott om släckvatten vid brand i grannskapet och potentiellt dricksvatten vid systemkollapsen. Gångarna kan även tjäna som skyddsrum. Anläggningen kan dock ej användas för att tillskansa sig energi från sin arbetsplats (eller smita undan förmånsbeskattning med tyst medgivande från arbetsplatsen).

Skriften tar även upp en rad andra lagringstekniker såsom jordövertäckt hydrauliskt lager på plan mark, tryckluft, tågvagnar uppför berg, värmelagring i sand och svänghjul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.