96 159 läst · 1 391 svar
96k läst
1,4k svar
Svenska språket
Fan, kom på att jag ju säger Schwätsch
Helt fel tydligen 
Jag är med i en försäljningsgrupp på Facebook. Där skrivs ofta att det kostar xx kr +pp. Med pp menas då "plus porto", och då tänker man, orkar man inte skriva ut det så hur ska man då orka packa och ombesörja att det skickas?
Jag är med i en försäljningsgrupp på Facebook. Där skrivs ofta att det kostar xx kr +pp. Med pp menas då "plus porto", och då tänker man, orkar man inte skriva ut det så hur ska man då orka packa och ombesörja att det skickas?
Plus plus porto blir alltså Dubbelt porto?
"Först till kvarn" är också något som förekommer.useless skrev:
Kommer av ”den som kommer först till qvarnen, får först malet”
Jag vill inte köpa något som säljaren maler sönder!
”Billigare vid snabb affär” innebär definitivt prut om annonsen/prylen finns kvar efter en tid, och även om man är först, vilket ju är självklart av formuleringen. Det är ett mycket märkligt uttryck tycker jag. Helt motsägelsefullt i säljsammanhang.useless skrev:
Säljaren kan lika gärna sänka priset direkt.
Inte alls.useless skrev:
Då jag säljer saker brukar jag ge den som ringde eller skrev först en chans att köpa innan nästa i ordningen får en chans. Rätt skall vara rätt!
Om nummer 1 vill pruta säger jag att en annan står i kö.
Världens äldsta bluff.H heimlaga skrev:
-Skynda på...
-Så länge lagret räcker...
- +alla andra färsäljningssnackförslag.
Jag brukar tolka det som ”billigare vid en smidig affär”, ett tillvägagångssätt som jag har full förståelse för. Dvs ”om du som köpare gör den här affären jäkligt smidig för mig så belönar jag dig med ett lägre pris, det i annonsen satta priset gäller för däcksparkare”.K knipo skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 180 inlägg
Precis. Det står "snabb affär" inte "tidig affär". Det vill säga att själva affären ska gå snabbt (och smidigt). Då blir det rabatt.
Ofta ser jag att folk inte kan skilja på "snabbt" och "snart".
Kom så snabbt du kan!
Gör detta så snabbt det går!
Ofta ser jag att folk inte kan skilja på "snabbt" och "snart".
Kom så snabbt du kan!
Gör detta så snabbt det går!
"x antal år/lådor/...". Om x är tre, så är det alltså tre antal. Vilka är antalen?
"Xdubbelt". Sjudubbelt torde vara 2*2*2*2*2*2*2 = 128 gånger. Xfaldigt finns, är tydligt och får användas.
"Alla är inte...". Om alla meningar inte är korrekta, så finns det ingen korrekt mening. Troligen är (några men) inte alla korrekta.
"Xdubbelt". Sjudubbelt torde vara 2*2*2*2*2*2*2 = 128 gånger. Xfaldigt finns, är tydligt och får användas.
"Alla är inte...". Om alla meningar inte är korrekta, så finns det ingen korrekt mening. Troligen är (några men) inte alla korrekta.
"Snabb affär" tolkar jag som att någon kommer och tittar på objektet, lägger ett bud, betalar och affären är klar.useless skrev:
Till skillnad från de som ska fråga frun först, vill byta in en kanot och en trasig gräsklippare eller nåt annat skit, vill ha avbetalning, vill vänta till lönen kommer den 25:e eller andra saker som gör att affären drar ut på tiden.