Byggahus.se
@Putte 9497 Om du har gått gymnasieskolans elutbildning så vet du vad som ingår där. Det gör inte jag. Men jag skulle tänka mig att det finns många ämnen som är utanför det nödvändiga för att göra en säker installation i sitt hem. Exempelvis kan man stryka allt som har att göra med att få det snyggt. Det är ju säkerheten som är det primära. Sedan innehåller en gymnasieutbildning många ämnen som inte berör el. Jag förutsätter att du inte räknar med dessa. Om du nu gått denna utbildning. Kan du inte berätta för oss andra vilka kurser det är du ser som viktigast? I dagsläget är ju dessutom reglerna sådana att inte ens den som genomgått gymnasieskolans elprogram får göra något nämnvärt med el i sitt hem.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
tommib
Även om det skulle vara så att man måste klara av det som ingår i gymnasieskolans elprogram (minus ev företagsekonomi, som jag tror ingår) så är det kanske så att många skulle klara av att läsa in utbildningen på betydligt kortare tid.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Här är alla ämnen som ingår i El- och energiprogrammet, varav 600p är Gymnasiegemensamma ämnen, samt 400p Programgemensamma ämnen, sedan återstår 500p Elteknik.
Eltekniken är uppdelad i följande delar;
— Elektroteknik - Elkraftteknik 100p,
— Ellära - Praktisk ellära 100p,
— Installationsteknik - Elinstallationer 100p & Kommunikationsnät 1 100p

https://www.skolverket.se/sitevisio...df?programCode=EE001&date=20191110&version=10

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Dvs 500 timmar elteknik. Det motsvarar 12,5 v heltid.

Jag tror ju utan vidare att man kan kapa hälften av det direkt givet förkunskaper och ökad ambitionsnivå jämfört med en genomsnittlig gymnasieelev. All teori kan man köra på distans hemma. Frågan är således hur mycket praktik som skulle behövas för att uppnå en godkänd nivå. Detta varierar givetvis från person till person men torde för de flesta normalhändiga ligga på under 40 timmar.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om jag spinner vidare lite på mitt inlägg #17, som jag upprepade i #95 så kommer det ju upp några tankar, för mig alla fall.

Om en behörighet/körkort motsvarande auktorisation B är det absolut minimala man klarar sig med som ett hempularkörkort, men helst lite mer också.
Och denna går att ta med ett antal timmars ABF-kurs och sen något prov.
Hur ska vi motivera gymnasieskolans elprogram då?

Varför ska någon harva 3 år på gymnasiet, och sen en lärlingstid och praktikperiod på 2 år, för att på det sättet få ut endast en auktorisation B?
När man alltså lika gärna kan haka på en ABF-kurs istället, och kanske t.o.m få ut en ännu högre behörighet?

Hur ska denna fråga lösas?
Jag har en auktorisation B men fick den tidigare och då hette det BB1 och kravet för den var 2 års praktik inom olika grenar samt i stort gymnasieskolans elutbildning. Jag har inte gått på gymnasiet och läst utan har skaffat mig en likvärdig utbildning på Komvux och vissa ämnen skulle man i praktiken kunna ta bort för ett körkort.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Jag har en auktorisation B men fick den tidigare och då hette det BB1 och kravet för den var 2 års praktik inom olika grenar samt i stort gymnasieskolans elutbildning.
Med den utbildningen tycker jag att det hade varit fullt rimligt om du lagligt kunnat dra en ny gruppledning i ditt eget hus. Men så enkelt är det tydligen inte.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
@Putte 9497 Om du har gått gymnasieskolans elutbildning så vet du vad som ingår där. Det gör inte jag. Men jag skulle tänka mig att det finns många ämnen som är utanför det nödvändiga för att göra en säker installation i sitt hem. Exempelvis kan man stryka allt som har att göra med att få det snyggt. Det är ju säkerheten som är det primära. Sedan innehåller en gymnasieutbildning många ämnen som inte berör el. Jag förutsätter att du inte räknar med dessa. Om du nu gått denna utbildning. Kan du inte berätta för oss andra vilka kurser det är du ser som viktigast? I dagsläget är ju dessutom reglerna sådana att inte ens den som genomgått gymnasieskolans elprogram får göra något nämnvärt med el i sitt hem.
Jag har ingen gymnasieutbildning som innebär att jag gick på gymnasiet direkt efter nian utan jag började jobba direkt istället men har läst en massa ämnen på komvux för att till slut få en godkänd elutbildning. Jag läste först följande ämnen:
  1. Svenska A
  2. Matte A
  3. Data grunder
  4. Ellära grunder
  5. Ellära 3-fas
  6. Kontaktor/Motorstyrningar
  7. Felsökning av relä via dator
  8. Elmaskiner
  9. Frekvensstyrning
  10. Elprocad
Sedan har jag under ett år kompletterat med följande ämnen nedan och dessa läste jag på komvux och hade tillgång till gymnasieskolans lärare samt lokaler:

1. Svenska A
  2. Svenska B
  3. Engelska A
  4. Elarbetsmiljö & Säkerhet
  5. Projekt & företagande
  6. Elinstallation grundkurs
  7. Reglerteknik A
  8. Styrteknik A
  9. Säkerhetssystem
  10. Cad teknik A (Men denna läste jag bara för att det är kul)
Nu har jag en Auktorisation B

Jag tycker att Svenska A, Matte A och Engelska A borde vara grunden samt
  • Ellära
  • Elarbetsmiljö & säkerhet
  • Elinstallation grundkurs
Samt någon form av praktik några veckor i det egna hemmet som övervakas av en elektriker med A behörighet.

Slutligen ett teoretiskt & ett praktiskt prov

Allt detta vore rimligt om man nu vill ha ett körkort men utbildningarna kan anpassas för dagens utbildningar.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Varför skulle Svenska A, Matte A och Engelska A behövas för ett hempularkörkort?

De ämnena krävs ju inte för bilkörkort, oavsett klass, inte för jägarexamen, inte för sprängämnescertifikat, inte för motorsågskörkort.
Vad är så unikt med att klamra och koppla lite kablar hemma så språkkraven bör vara så formaliserade?

• Gilla
Collie och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Jag tycker att Svenska A, Matte A och Engelska A borde vara grunden samt
  • Ellära
  • Elarbetsmiljö & säkerhet
  • Elinstallation grundkurs
Det var en avsevärt bantad lista från din tidigare ståndpunkt om att hela elprogrammets kursplan skulle ingå. Språk är mycket bra att kunna i nästan alla lägen. Men varför skulle det vara ett krav för att få koppla el?

Har man som förkunskapskrav att man ska ha gått gymnasiet så har de allra flesta läst alla ämnen, förutom de elrelaterade, på tillräckligt hög nivå.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Viss mininivå på språk är säkert bra, för att kunna läsa tillverkarnas installationsanvisningar, men man får väl förutsätta att folk som går de här (tänkta) utbildningarna är läskunniga.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Viss mininivå på språk är säkert bra, för att kunna läsa tillverkarnas installationsanvisningar, men man får väl förutsätta att folk som går de här (tänkta) utbildningarna är läskunniga.
Så att man kan förstå exempelvis denna instruktion?
hugga-av-makten.jpg.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Collie och 14 till
  • Laddar…
Maskinöversatta instruktioner kan såklart vara extra intressanta :)

Man kanske får införa extra utbildningar bara för dem.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
He he.. robotöversatta manualer. Det är nästan poesi!

tommib
LOL. Man kan dock argumentera att den där manualen inte uppfyller kraven för att bli satt på marknaden eftersom manualen inte kan sägas vara på svenska.

• Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.