Hej!
Jag har kommit över ett gammalt yxhuvud med stämpeln KB 43. Sen. Är det tre kronor undertill. Vill återställa denna pärlan och göra ett nytt yxskaft, men vilket virke är bäst och känner någon till vart jag kan hitta lite mallar? Jag tror det är en huggyxa, men vet inget säkert! Hjälp önskas!
Jag har kommit över ett gammalt yxhuvud med stämpeln KB 43. Sen. Är det tre kronor undertill. Vill återställa denna pärlan och göra ett nytt yxskaft, men vilket virke är bäst och känner någon till vart jag kan hitta lite mallar? Jag tror det är en huggyxa, men vet inget säkert! Hjälp önskas!
Om syftet bara är att få en fungerande yxa så kan jag rekommendera Sundbergs färdiga skaft i hickory. Finns till vettigt pris hos jula.
https://www.jula.se/catalog/tradgard/ved-och-avverkning/avverkning/klyv-kvistyxor/yxskaft-100004/
Vill du göra allt själv så har jag inget bra svar.
De tre konorna antyder att yxan har ett förflutet i grön färg.
https://www.jula.se/catalog/tradgard/ved-och-avverkning/avverkning/klyv-kvistyxor/yxskaft-100004/
Vill du göra allt själv så har jag inget bra svar.
De tre konorna antyder att yxan har ett förflutet i grön färg.
Antingen gör du ett yxskaft eller så gör du ett Yxskaft. Tänk på typen av trä men framförallt fiberriktning och kvalitet på ämnet. Hickory är ju alltid bra. Beställ ett passande skaft hos Gränsfors bruk, de har bra yxskaft. Du kan också skicka in den dit och få den skaftad. Yxan du har är nog tänkt för olika syften. Det är ingen fällyxa men kan nog kombinera vedhuggning med lite täljarbete.S Roy Gustafsson skrev:
Hickoryskaften som säljs på Jula är helt klart prisvärda.
Annars går det att tälja till ett skaft av björk eller rönn.
Om du gnuggar inuti ögat (skafthålet) med en timmermanspenna så får du svarta avtryck på skaftet där det ligger emot järnet och då går det enkelt att passa in det litet i gången med en vass kniv.
Hur stor är yxan?
Annars går det att tälja till ett skaft av björk eller rönn.
Om du gnuggar inuti ögat (skafthålet) med en timmermanspenna så får du svarta avtryck på skaftet där det ligger emot järnet och då går det enkelt att passa in det litet i gången med en vass kniv.
Hur stor är yxan?
Eggen är 12 cm, så det är en fin pjäs. Tänkte putsa till yxhuvudet och vill gärna tälja ett eget skaft, dock hört olika meningar om vilket virke som är bäst, har en fin bit massiv björk som jag kan tälja ifrån. Känner bara att jag behöver lite mer kött på benen. Yxan kommer användas till att hugga ved och kanske fälla enstaka träd!
Björk fungerar men ådringen kan vara lite vresig och svår att jobba med. Hittar du bara en bit med raka fina fibrer så funkar björk bra. Jag tycker ask är ett mycket bra ämne till yxskaft annars. Hårt och relativt segt samt nästan alltid väldigt raka och fina fibrer.S Roy Gustafsson skrev:Eggen är 12 cm, så det är en fin pjäs. Tänkte putsa till yxhuvudet och vill gärna tälja ett eget skaft, dock hört olika meningar om vilket virke som är bäst, har en fin bit massiv björk som jag kan tälja ifrån. Känner bara att jag behöver lite mer kött på benen. Yxan kommer användas till att hugga ved och kanske fälla enstaka träd!
Då tror jag nog att björken jag har ska räcka gott! Fick testat hur torrt materialet var, det var 0.09 fukt. Antar att det är torrt nog. Stämmer det att ju mer års-ringar ju hårdare är ämnet? Nu måste jag bara ta reda på hur pass stort skaft jag behöver. Finns det en norm cm-egg/längd-skaft?
Det stämmer på barrträ. På de flesta lövträvarianter gör det i princip ingen skillnad. Men hålpipiga träslag som ask och ek är starkast om de växt fort. Så det korta svaret är att avståndet mellan årsringarna kvittar på din björk.
0.09 betyder 9% antar jag? Det är möbeltorrt såhär års!S Roy Gustafsson skrev:
Angående årsringarna så stämmer det som @Daniel 109 skriver!
Skaftlängden är inte så styrd av hur stort yxhuvudet är, snarare vad du ska använda den till (vilket också lite styrs av yxhuvudets storlek.. så det finns lite samband ändå).S Roy Gustafsson skrev:
En slöjd-/snickaryxa brukar ha skaftlängd (under huvudet) som din underarm eller något längre, en huggyxa kanske som hela armen (65-75 cm) och en stor klyvyxa kan vara längre ändå.
En liten handbila eller skrädyxa kan ha ett kort skaft 25-30 cm osv
Jag gissar att @heimlaga som jobbar med yxa mycket mer än de flesta kan lägga ut texten om hur du ska tänka