Byggahus.se
J
Hej!

Har ett nybyggt hus där uppvärmingen är vattenburen golvvärme från en luftvärmepump. På övervåning har vi problem med att rummet längst bort från centralen inte blir tillräckligt varmt. Får dåligt med hjälp från husleverantören varpå jag tänkte testa lite själv.
Tänkte att det var logiskt att börja med att lufta systemet. När har öppnade den nedre luftventilen kom lite luft +vatten sen dock ingenting. Hade då stängt frånventilen och hade alla andra ventiler öppna.
Märker under tiden att tilloppsslangen varierar mellan att vara varm och kall. Känns inte som att det flödar nämnvärt i den. Borde det inte göra det när alla ventiler är öppna? De är styrda via termostater för varje slinga.

Är säkert bara jag som inte begriper mig på hur detta fungerar men tänkte höra med er om det låter rimligt?
Om jag ska lufta ordentligt hur ska jag tänka då? Kan det räcka att bara öka flödet till det rummet som är kallt? Var gör jag isåfall det?

Mvh

• IMG_20191107_134012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade strypt alla rum och kört fullt blås på det rummet du har problem med, blir det då varmt vet du iaf det :)
Då handlar det kanske om att det är feldimansionerat eller så är det fel inställt.

Stäng allt utom en som felar, den ska var helt öppen , gasa upp pumpen till max, det kan ta ett tag innan du märker något, börja så och kom tillbaka, det finns bot

T
Lite synd dom monterar in golvärmecentral utan flödesmätare, så grymt mycket lättare och se o få allt rätt då.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Flödesmätare är väl OK men det med termodon Tja , bättre att strypa in slingorna till rätt delta-T och lite mindre flöde i sovrummen

Varför skulle flödesmätare vara Tja med styrdon?

Flödesmätare är det absolut bästa. Slipper man gissa. Finns inga nackdelar. Om man nu inte har den extra tusenlappen eller vad de kan kosta.

Varför är det bättre med delta t justering?

• Gilla
Elin Lorin
  • Laddar…
J
Har nu provat att strypa allt förutom rummet som är kallt. Får se hur det verkar!
Ni verkar ju kunna detta. Borde det inte vara flöde hela tiden genom systemet när ventilerna är öppna?

Hur är trycket på frånluftsvärmepumpen?

J
N Noseone skrev:
Hur är trycket på frånluftsvärmepumpen?
Vet inte. Försökte kolla igenom menyerna men hittade inte det någonstans... Är en modern nibe.

S
J Jacob H skrev:
Har nu provat att strypa allt förutom rummet som är kallt. Får se hur det verkar!
Ni verkar ju kunna detta. Borde det inte vara flöde hela tiden genom systemet när ventilerna är öppna?
Vattnet tar enklaste vägen, man får stänga de enkla slingorna lite så man får jämnt tryck i alla slingor. Men först måste man veta att värmen kommer ut i slingan som den ska.

J Jacob H skrev:
Vet inte. Försökte kolla igenom menyerna men hittade inte det någonstans... Är en modern nibe.
Sitter det inte en manometer nånstans?

J
N Noseone skrev:
Sitter det inte en manometer nånstans?
Aha trodde den skulle vara digital. Trycket är 1,1 bar

Maxwells demon TotalControl skrev:
Flödesmätare är det absolut bästa. Slipper man gissa.
Eftersom du verkar vara en expert enligt ditt alias så kan fråga sig i vilken del av världen du lever i.. Det med en massa extra lullul som bara kostar en massa pengar och inte behövs, naturligtvis kan det var bra i vissa avseende, men är inte en absolut del i det hela, med termodon så går det inte att få ett jämt flöde över slingorna, då dessa kommer att öppna och stänga sig i pregelbunden tidaspekt , varav flödena i andra slingor kommer att variera på ett markant sätt. Så det rätta är att strypa in ett konstant fläde för slingorna, kan aldrig bli fel i temp och flöde

Det verkar inte finnas någon bypass vilket inte är så bra för pumpen under varma perioden på året.

J
Var uppe och kände lite på rören. Alla stänga förutom det rummet jag vill. Dock är tilloppsslangen kall, likaså utloppsslangen till rummet där värmen borde vara på. Känns ju inte rätt eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.