Byggahus.se
S
flera som klagar på högt ljud på billiga grovdammsugare , min Kärcher WD6 P låter också som
en jetmotor , så billig eller dyr spelar nog ingen roll för ljudnivån

Ljudet stör inte mig heller eftersom man oftast har hörselskydd och/eller kör andra maskiner samtidigt. Det är bättre att den låter mycket än att den suger dåligt.

S stenna skrev:
flera som klagar på högt ljud på billiga grovdammsugare , min Kärcher WD6 P låter också som
en jetmotor , så billig eller dyr spelar nog ingen roll för ljudnivån
Skillnaden ligger nog mellan proffs- eller konsumentprodukt. Festool, Dustcontroll och liknande låter betydligt mindre.

S
nanowire nanowire skrev:
Skillnaden ligger nog mellan proffs- eller konsumentprodukt. Festool, Dustcontroll och liknande låter betydligt mindre.
i min värld så är en 2000:kr grovdammsugare en dyr maskin och 300-500 en billig , proffsmaskiner köpta
utan moms går väl bort för dom flesta hemmabyggare

nanowire nanowire skrev:
Vi har några som renoverar kontoret här. Deras dammsugare låter som en vanlig innedammsugare, inte alls farligt

• Gilla
BimTapio
  • Laddar…
Personligen hade jag inte köpt något enklare än typ Kärcher WD6P om man ska kunna använda den till mer än vad en vanlig dammsugare tar. Den bör ha uttag för verktyg och autostart om du ska koppla till verktyg.

Jag har själv en sådan, men går inte att jämföra med den Bosch jag använder numera (GAS 35 L AFC). Automatisk filterrengöring är väldigt bra om man jobbar med betong eller gipsdamm.

Andreas266 Andreas266 skrev:
Idag dök för första gången sen husflytten behovet att dammsuga upp gipsdamm och liknande dykt upp. Jag kan inte se att behovet kommer vara så stort hos oss att det behövs något för dyra pengar
Om detta i princip är ett engångstillfälle skulle jag bara ta den vanliga dammsugaren.

Jag vet att jag trotsar en sedan länge etablerad "forumsanning" om att minsta lilla gipsdamm omedelbart dödar en vanlig dammsugare. Min erfarenhet är dock en helt annan, nämligen att det inte alls är så farligt.

Följ dock mitt råd på egen risk och skicka inte fakturan till mig om din dammsugare trots allt brinner upp.

Sen är det en annan sak att en bra grovdammsugare är ett bra verktyg och att man aldrig kan få för många bra verktyg.

• Gilla
Andreas266 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om detta i princip är ett engångstillfälle skulle jag bara ta den vanliga dammsugaren.

Jag vet att jag trotsar en sedan länge etablerad "forumsanning" om att minsta lilla gipsdamm omedelbart dödar en vanlig dammsugare. Min erfarenhet är dock en helt annan, nämligen att det inte alls är så farligt.

Följ dock mitt råd på egen risk och skicka inte fakturan till mig om din dammsugare trots allt brinner upp.

Sen är det en annan sak att en bra grovdammsugare är ett bra verktyg och att man aldrig kan få för många bra verktyg.
Jag har sugit en del slipdamm från gipsning, och även drivit en askfälla, med hushållsdammsugare och det dödade inte dammsugaren men gjorde att överhettningsskydd slog till efter en stund vilket kan vara nog så irriterande och ett hinder för att jobba effektivt.

useless useless skrev:
Du måste ha missat att sätta i filtret?
Jag har en Nilfisk men kör utan påse eftersom den bara krånglar till det vid tömning. Hepafiltret skakar man av utomhus då och då och tvättar ur nån gång ibland.
nej nej filtret är i

Då kan den väl omöjligen spy dammet omkring sig? :thinking:

skulle man tycka men biltema modelen får en fin Radie runtsig när man startar den med rent filter och när filtret är igensatt så blir hålet där luften släpps ut blir som en annan skorsten ^_^

Jag har varken haft det problemet med Biltemasugaren eller Nilfisken trots att jag nästan uteslutande kör utan påse. Det måste varit fel på ditt exemplar.

mycket möjligt men samma bekymmer märkte jag av när jag firablade hos en bekant som hade en kärcher samma pris och stolek som biltema.

Men får vänta tills den säger upp levnadskontraket så man kan köp nån större med filterresning =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.