Byggahus.se
#320 går jag på

S swe.jocke skrev:
Köpte för ca ett år sedan flera lås (med uppkoppling via WiFi) och betalade 2000 kr ink moms. Köptes från en säkerhetsgross (där en bekant arbetar). Så jag är inte säker på att Bauhaus gör en jättedålig affär att sälja drygt 3 000 kr...
Du kan inte jämföra olika produkter endast exakt samma artikel kan jämföras.
Det finns andra artiklar som är billigare än Yale Doorman.
Jag tror knappt Bauhaus tjänar något på försäljning till det priset och om det inte vore för deras lågprisgaranti där de sänker priset 12% om du hittar billigare någon annanstans så tror jag inte att de hade såld produkten för det priset.
Om bauhaus skulle tvingas sälja varan 12% billigare enligt lågprisgarantin så hade de gjort förlust med flera hundra kronor per såld Yale Doorman.
Jag tror inte bauhaus ens tjänar 100kr per såld yale doorman, jag begrundar min gissning efter min långa erfarenhet i branschen, de uppgifter som cirkulerar i branschen samt svar från ASSAs säljare.
Bauhaus är tvingad att antingen sälja produkten till det låga priset eller ta bort produkten ur sortimentet.

1 123abc skrev:
Du kan inte jämföra olika produkter endast exakt samma artikel kan jämföras.
Det finns andra artiklar som är billigare än Yale Doorman.
Jag tror knappt Bauhaus tjänar något på försäljning till det priset och om det inte vore för deras lågprisgaranti där de sänker priset 12% om du hittar billigare någon annanstans så tror jag inte att de hade såld produkten för det priset.
Om bauhaus skulle tvingas sälja varan 12% billigare enligt lågprisgarantin så hade de gjort förlust med flera hundra kronor per såld Yale Doorman.
Jag tror inte bauhaus ens tjänar 100kr per såld yale doorman, jag begrundar min gissning efter min långa erfarenhet i branschen, de uppgifter som cirkulerar i branschen samt svar från ASSAs säljare.
Bauhaus är tvingad att antingen sälja produkten till det låga priset eller ta bort produkten ur sortimentet.
Förstår när jag läser att jag var otydlig. Men låset jag köpte var Yale Doorman. Kan inte specifika modellen närmre än så, men det är uppkopplat till Verisure-appen så det kan ju inte vara nån helt omodern variant...

S swe.jocke skrev:
Förstår när jag läser att jag var otydlig. Men låset jag köpte var Yale Doorman. Kan inte specifika modellen närmre än så, men det är uppkopplat till Verisure-appen så det kan ju inte vara nån helt omodern variant...
Det priset du betalat är under inköpspris även grossisternas inköpspris enligt den information jag tidigare erhållit av Copiax.
Du kanske fick köpa tidigare version som de eventuellt ville tömma ur lagret.
Problemet med att lägga på lager är risken att den ersätts av en nyare modell/variant vilket kan göra tidigare modell nästan osäljbar.

Redigerat:
S swe.jocke skrev:
Köpte för ca ett år sedan flera lås (med uppkoppling via WiFi) och betalade 2000 kr ink moms. Köptes från en säkerhetsgross (där en bekant arbetar).
Fick du kvitto på köpet?

Alfredo Alfredo skrev:
Och konsumentköplagen är ju så annorlunda när det gäller dessa frågor... ;)

Redogör gärna för de skillnader som skulle ha någon relevant påverkan på TS situation. När det gäller priset är exempelvis formuleringarna snarlika:

KTjL "36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt."

KKöpL "35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt."
Nu var ditt påstående att det inte spelar någon roll om låset köps separat .
Separat köp av lås och separat köp av tjänsten montering innebär 2 st köpeavtal och 2 konsumentlagar.
Om fel på låsfunktionen, vad ska TS reklamera ?
Köp av tjänsten ( lås och montering ) regleras av KtjL eller/samt avtal . Bauhaus pris för lås och montering är 4500 kr
vilket ger en relevant prisberäkning för tjänsten då TS inte hade förhandlat slutpriset . KtjL ger i denna situation
ett mycket bättre förhandlingsläge för TS samt fortsättningsvis för ev reklamation. Även avtalsvillkorslagen kan ge bra hjälp vid 1 köp.
Det är inte tillrådligt att för en funktion ingå flera avtal , skapar ofta onödiga problem.

• Gilla
kvasthilda59
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Nu var ditt påstående att det inte spelar någon roll om låset köps separat.
Jag har inte påstått något sådant. Jag ställde en fråga. ;)

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har inte påstått något sådant. Jag ställde en fråga. ;)
Både som fråga eller påstående blir svaret detsamma som du fick , vilket visar till att orsaken för fråga
eller påstående är densamma varför ditt inlägg 337 saknar relevans.

Z
Z zapy skrev:
Inte för att väcka liv i gammal tråd men intressant avgörande av ARN gällande gross-priser och påslag.
[länk]
Rätt.

Men det här gör mig förvånad: "Samtidigt får priset inte avvika väsentligen från vad näringsidkaren – i det här fallet elfirman – själv betalar till sin underleverantör."

Jag bryr mig inte om ifall så firman fått grejerna gratis så länge beloppet på fakturan är rimligt.

Edit: (Och med rimligt menar jag då lite dyrare än vad jag kan köpa det själv för, inom rimliga gränser)

13th Marine 13th Marine skrev:
Du låter rätt tvärsäker, har du några som helst källor för att backa upp dina påståenden?

Vad du har i inköpspris kvittar i sammanhanget, då kan man köra en biltema och ha ett bolag mellan som har ett betydligt högre utpris som du köper av.

Men visst, där är en tolkningsfråga om vad som kan anses gängse pris, men jag har då inte hört om några fall som faktiskt tolkats i domstol. Men spontant så är lagstiftningen till konsumentens fördel, och då kommer man troligtvis också gå på de prisuppgifter som kunden lätt kan tillskansa sig.

Kan inte heller tycka att Hornbach och Bauhaus är internethandel.
Nej det har jag inte.
Men efter att ha 25+ år inom försäljning så vågar jag satsa min lön på att så länge du ej skjuter tillverkarens riktpris ordentligt kan detta ej räknas som ocker. Bara gå in på prisjakt och kolla elektronik. Billigaste mot dyraste kan ibland skilja enormt
Vissa företag säljer dyrare produkter och erbjuder en bättre service före/efter köp.
Som konsument måste du fråga om priset eller göra efterforskning.
Min logiska sida av säger att ett skäligt påslag ligger kring 10-30% men det finns fortfarande saker som har sjukt höga marginalpåslag. Och så länge du ej tar betalt för produkten mer än tillverkaren anser så kan det omöjligt röra sig om ocker i min hjärna.
En dålig investering- Absolut
En bra försäljning- japp
men en olaglig affär- knappast??

Men nej jag har ingen fakta att peka på, förutom att tillverkaren anger ett rekommenderat pris just för att konsumenter skall kunna välja om det vill köpa saker av just sin leverantör..

• Gilla
Lucif3r och 1 till
  • Laddar…
bonkeman bonkeman skrev:
Hej!

Fick nyligen ett Yale Doorman V2N installerat här hemma. Anlitade den lokala låssmeden som funnits på orten i alla år jag bott här och har gott rykte. I mitt huvud var det referens tillräckligt.

Hans faktura anger pris för låset på 5150:- inkl moms. Det är ett påslag på 50% om man jämför med vilken bygghandel som helst. Visst fattar jag att hantverkare lägger på men detta är ju svinigt. Det handlar alltså inte om det uppkopplade låspaketet mot Verisure larm utan bara grundpaketet.

Är detta rimligt? Ska givetvis prata med honom också så att han inte slagit in det dyra kittet av misstag.
Lite dyrt men rimligt skulle jag säga.
Låset ligger på ca 3000:- plus frakt ute på nätet. Din låssmed som förmodligen inte sälger tonvis av dessa lås ger npg runt 3600-3800 i inköp för ett sådant- De stora kedjorna på nätet har betydligt större rabayyer än en lokal låssmed.

Så lite dyrt kan man nog säga men inte uppseendeväckande dyrt.

• Gilla
kvasthilda59
  • Laddar…
Tycker det är konstigt att vissa här tycker låssmeden gjort rätt.
Han är med all säkerhet medveten om att han är mycket dyrare än bauhaus men mörkar såklart.
Jag byter mycket dörrar och fönster och monterar ungefär 2 yale i månaden. Min leverantör har ett inpris på ett yale på ca 3000 plus moms. Dvs 3750kr. jag får köpa det för ca 4000kr inkl moms.
Ca 1000kr dyrare än Bauhaus.

Är alltid ärlig mot kunden när den vill ha ett Yale och säger att antinget köper du det själv för 3000kr på bauhaus eller så köper du det genom mig för 4000kr.
köper du det av mig och nått blir tokigt i framtiden ringer du mig.
köper du det på bauhaus ringer du dom.
För min del har det ingen betydelse sålänge låset finns på plats när jag behöver det.

Nästan alla ber mig fixa låset. Jag tjänar inga pengar på det, min leverantör tjänar knappt något med tanke på lagerhållningakoatnaderna men jag får en nöjd kund.
alltså rekommenderar kunden mig till vänner/grannar osv.
Då tjänar både jag och leverantören pengar.

ALLA ÄR NÖJDA!
Bara genom att vara ärlig.

Naturligtvis har jag påslag på 10-12% på skruv, smygar, foder, plåt osv men det blpr då ungefär samma som vad kunden kan köpa det på byggmax för.
dessutom tar jag lite påslag på fönster och dörrar, även där blir det ungefär samma pris som bygghemma osv samt att jag måste få betalt för tiden för mätning ute hos kund, beställning osv.

Priser på dörrar och fönster är ganska pressat idag och det finns inga enorma rabatter.

• Gilla
  • Älska
sunqan och 9 till
  • Laddar…
hsd
Då har man en lokal "försäkring" för en tusing ;)
Men jag väljer hellre den lokala låssmeden även om det skulle vara 2000 högre pris, blir jag utlåst av någon anledning så finns det hjälp inom räckhåll
Köper man på Bauhaus eller lika om men köper via Amazon så finns ingen hjälp tillgänglig

• Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
C
hsd hsd skrev:
Men jag väljer hellre den lokala låssmeden även om det skulle vara 2000 högre pris, blir jag utlåst av någon anledning så finns det hjälp inom räckhåll
Vaa? Tar dina lokala låssmeder endast jourjobb på lås de har levererat/monterat själva?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.