2 017 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Skippa garage vid nybyggnation efter att bygge påbörjats
Hej!
Vi håller på att bygga ett hus. Enplansvilla på 170kvm.
I bygglovet, som är godkänt, har vi en carport i husets förlängning som vi funderar på att avvakta med då priset sticker iväg lite.
Är det ok att göra så? Husbyggaren har sagt att det inte är några problem, men jag är lite orolig ändå.
Carporten skulle haft samma konstruktion som huset i övrigt, dvs att taket löper vidare över carporten.
Vi håller på att bygga ett hus. Enplansvilla på 170kvm.
I bygglovet, som är godkänt, har vi en carport i husets förlängning som vi funderar på att avvakta med då priset sticker iväg lite.
Är det ok att göra så? Husbyggaren har sagt att det inte är några problem, men jag är lite orolig ändå.
Carporten skulle haft samma konstruktion som huset i övrigt, dvs att taket löper vidare över carporten.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Kolla med kommunen. Troligen inget problem, men det finns detaljplaner där garage är obligatoriskt. Man kan också få interimistiskt slutbevis, i väntan på att carporten blir byggd, så slipper du söka nytt bygglov då.
Ligger utanför detaljplan så det ska inte vara några problem. tanken är såklart att vi ska bygga den delen, men vi känner att dom pengarna kan läggas på annat kring huset nu i början.
funderar mest så man inte får lov att flytta in den dagen huset är färdigt.
funderar mest så man inte får lov att flytta in den dagen huset är färdigt.
När jag ringde bygglovsenheten i vår kommun och frågade precis om detta så fick jag svaret att man då får ett interimskt slutbesked och kan flytta in. (precis det Hempularen skriven) Behöver dock påbörja bygget av garage/carport inom fem år från bygglovet för att det fortfarande skall gälla om jag kommer ihåg korrekt.
så sa vår kontrollansvarige också. Det ”värsta” som kan hända är att man får söka nytt bygglov efter dom fem åren. Inga böter eller liknande, vilket varit en del av oron.G Gregerus skrev:När jag ringde bygglovsenheten i vår kommun och frågade precis om detta så fick jag svaret att man då får ett interimskt slutbesked och kan flytta in. (precis det Hempularen skriven) Behöver dock påbörja bygget av garage/carport inom fem år från bygglovet för att det fortfarande skall gälla om jag kommer ihåg korrekt.
tack för svaren! Nu kan jag släppa detta.
Fasaden på huset blir förändrad utan den förlängning av taket som skulle bli utan carporten. Möjligtvis kan en bygglovsingenjör/arkitekt tycka att huset ser stympat ut utan takförlängningen. Men detta är lite långsökt och ni bygger dessutom utanför någon detaljplan.
Liknande trådar
-
Garaget behöver ny uppvärmning, skippa elektrisk golvvärme helt?
Värme allmänt -
Övergång av luftspalt och ångspärr mot varmt förråd vid isolering av carport/garage
Isolering -
Ska bygga arbetsbänk i garage (video)
Möbelsnickeri -
Ventilation vidbyggt garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Marksten, upphöjning vid garageinfart?
Grund & Markarbeten