Byggahus.se
T
H heimlaga skrev:
En helt annan släpfundering:

...
När vi en gång håller på skulle det ju vara tillfälle att ge bromsarna en översyn men var får man tag på reservdelar till bromsarna?
Det är inte så mycket på bromsarna som är helt slut, det mesta brukar gå att lösa utan reservdelar, utom bromsbackar som slits ut och vajrarna som rostar.
Jag gjorde en genomgång på bromsarna på min båttrailer för ett par år sedan och köpte nya vajrar i rostfritt med teflon i höljet och köpte nya bromsbackar på Mekonomen.
Resten av bromsdelarna kunde jag bara demontera och ta bort rost och rostskyddsbehandla innan de skruvades ihop igen - inga problem alls.
Det var lite "pyssligt" att justera in dem för att få jämn bromsverkan och lagom motstånd i handsken men den har gått igenom besiktningen efter det.
Passade även på att byta hjullager, då det ena var dåligt, kostade typ en hundring styck.

Valeryds hemsida är bra för att hitta "rätt" delar att köpa. På dina bromstrummor finns nog ett nummer som visar vad det är för sort och vad som passar i delar.

hsd
Det är bra att plocka isär bromsarna vart 4-5:e år och blåsa rent samt kontrollera att allt rör sig som det ska, backautomatiken är delar som brukar kärva

Jag misstänker att ena bromstrumman har slitits orund på 49 år eftersom bromsen ligger på endast på en del av varvet medan hjulet snurrar lätt på resten av varvet. Jag vet inte om materaltjockleken räcker till för att svarva trummorna. Då jag hade samma problem med bakbromsarna på bilen bytte jag trummor och sedan fungerade den bra.....ända tills den fabriksgjorda limningen plötsligt släppte på de nya bromsbanden men det är en annan historia.

Att nita nya bromsband på bromsbackorna skall nog gå att göra själv och hjullager brukar gå att köpa som standarddelar. Det är trummorna som oroar mig.
Stötdämparna börjar också se litet misstänkta ut.
Frågan är också vad man tar sig till om en torosionsfjäder råkar gå av?

Innan vi satsar arbete på andra reparationer på kärran är det ju bäst att ha allting på klart så man inte blir sittande med en nyrenoverad kärra som saknar en viktig del..

H heimlaga skrev:
Jag misstänker att ena bromstrumman har slitits orund på 49 år eftersom bromsen ligger på endast på en del av varvet medan hjulet snurrar lätt på resten av varvet. Jag vet inte om materaltjockleken räcker till för att svarva trummorna. Då jag hade samma problem med bakbromsarna på bilen bytte jag trummor och sedan fungerade den bra.....ända tills den fabriksgjorda limningen plötsligt släppte på de nya bromsbanden men det är en annan historia.

Att nita nya bromsband på bromsbackorna skall nog gå att göra själv och hjullager brukar gå att köpa som standarddelar. Det är trummorna som oroar mig.
Stötdämparna börjar också se litet misstänkta ut.
Frågan är också vad man tar sig till om en torosionsfjäder råkar gå av?

Innan vi satsar arbete på andra reparationer på kärran är det ju bäst att ha allting på klart så man inte blir sittande med en nyrenoverad kärra som saknar en viktig del..
Stötdämpare behöver du inte ha kvar på den om du inte vill. De flesta små släp idag har inga dämpare som standard.

Cheesen Cheesen skrev:
I Sverige så behöver man inte vinterdäck på fordon äldre än 30 år såvitt jag vet. Däremot vet jag ej vad som gäller i Finland.
Den lagen gäller ej släpvagnar.

Måste pudla lite. Mina svar gäller dubbdäck. Får ursäkta mig med att där jag bor är vinterdäck=dubbdäck ;)

hsd
Håller med om det
Det ska vara klös i vinterdäcken

Eftersom bilen för tillfället är en Opel Kadett med 900 kilo tomvikt utan vare sig låsningsfria bromsar eller antisladdelektronik och med normal krocksäkerhet för tidigt 80-tal så säger ju sunda förnuftet att en bromsad kärra måste ha dubbdäck på vintern liksom bilen. Vad lagen än säger. Jag vet inte ens vad lagen säger här i Finland utom att bromsade släpkärror i allmänhet skall ha vinterdäck på vintern.
Därför skall det vara dubbdäck till kärran.

Här i Österbotten driver ju västvindarna in värme och fukt från havet den här årstiden så vi har betydligt mer ishalka än på svenska kusten mittemot oss.

Jag hämtar ofta hem material och maskindelar som jag hittar begagnade och behöver då jag utrustar snickeriet så det blir en del längre resor med kärra i alla slags väder och på alla årstider.
Emellanåt blir det 100 kilometer tur retur för att leverera material åt min farbror. Han vill inte köra bil längre sträckor numera men i verkstaden och i skogen är han i full gång som vilken ungdom som helst och han behöver få hem material till sina projekt. Kan han inte hålla sig sysselsatt så dör han och jag tycker för mycket om gubben för att låta det ske innan det är oundvikligt.

Redigerat:
Är det någon som har erfarenhet av att sätta LED-lyktor på sin släpvagn och hur det då blir med blinkerserna? Kommer de blinka frenetiskt som om lampan var trasig?

Backade sönder en lykta häromdagen och ett nytt glas kostar mer än två nya Kinalampor.

Dessa beställde jag:

https://s.click.aliexpress.com/e/CwUvXN5jd

Beror på bilen en del bilar kan inte ens tända ledlampor

Löda ska du inte göra , det håller inte. Dessa sätter du bara i kopplingsboxen som sitter på de flesta vagnar.

dof dof skrev:
Löda ska du inte göra , det håller inte. Dessa sätter du bara i kopplingsboxen som sitter på de flesta vagnar.
Hm ok. Har en Tiki 430, det finns ingen sådan box på den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.