3 270 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Logga temperaturer i sommarstugan
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 837 inlägg
Naturligtvis måste det vara samma sort hela vägen. Problemet med 433 (återigen, jag kan det här väldigt ytligt) är väl att det är envägskommunikation, så enheterna svarar inte att de tagit emot signalen. Man kan således inte veta om en lampa eller ett element slagits på.
Så Telldus med z-wave-enheter är alltjämnt mitt tips.
Så Telldus med z-wave-enheter är alltjämnt mitt tips.
Ja exakts så. Z-wave har inte dubbelriktad kommunikation vilket enligt mig inte är särskilt viktigt när det kommer till typ temp/RF sensorer. Mycket viktigare, precis som du säger, vid belysning eller element.
Jag kör Vera Plus med en RFxcom (tar emot 433). Har dock även en Telldus v2 (kontroller) eftersom jag behövde få upp mina sensorer snabbt.
Tellduskontrollen är väldigt begränsad vad gäller funktionalitet, tex skapa scener etc.
Jag kör 90 procent av sensorerna via 433 och resten element, belysning, uttag mm vi z-wave.
Jag kör Vera Plus med en RFxcom (tar emot 433). Har dock även en Telldus v2 (kontroller) eftersom jag behövde få upp mina sensorer snabbt.
Tellduskontrollen är väldigt begränsad vad gäller funktionalitet, tex skapa scener etc.
Jag kör 90 procent av sensorerna via 433 och resten element, belysning, uttag mm vi z-wave.
Hmm, jag antar att du bara skrivit fel där, men Z-wave HAR dubbelriktad kommunikation...D Derbyboy skrev:Ja exakts så. Z-wave har inte dubbelriktad kommunikation vilket enligt mig inte är särskilt viktigt när det kommer till typ temp/RF sensorer. Mycket viktigare, precis som du säger, vid belysning eller element.
Ute i ett fristående garage har jag en zwave enhet som används för att övervaka temp+ fukt+ rörelse. Vid rörelse tänds garagebelysningen, och tempsensorn i den styr värmen för att hålla garaget frostfritt. Och signalerna hoppar från huset , via andra zwave pluggar till garaget.
Jag använder en liknande sensor som denna :
https://www.m.nu/sensorer/multisensor-6
Liknande trådar
-
Checklista - dags att stänga sommarstugan
Artikelkommentarer -
Plejd, behörig elektriker och kod för att logga in i app?
Belysning -
Olika temperaturer per våning
Värmepumpar -
Ny spis i sommarstugan - periplexkontakt
El -
Vad är bästa sättet att få ner elräkningen i sommarstugan?
Elavtal, elpriser & elförbrukning