Byggahus.se
jac jac skrev:
"Addera" tycker jag kan vara helt rätt i vissa sammanhang, det är ju ett ord som väl funnits i svenska språket ganska länge. Men jag tror jag förstår av du menar.
Var nog inte helt tydlig. jag tänkte främst på i sammanhang där vi normalt använt "lägga till" där man istället använder "addera", jag skulle gissa på från engelskans "add". Eller kanske det handlar mer om Adderall? :thinking:

Själv tycker jag ordet influencer är intressant, är det en som sprider influensa? :crysmile:

• Gilla
Collie och 2 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
"Addera" tycker jag kan vara helt rätt i vissa sammanhang, det är ju ett ord som väl funnits i svenska språket ganska länge. Men jag tror jag förstår av du menar.

Att använda "de" och "dem" felaktig kan faktiskt ofta, inte alltid, göra en text väldigt svårtolkad. Men det är väl snarare okunskap och/eller lathet än en språklig förändring så det kanske vi ska lämna därhän i denna tråden.

Ja mycket störande. Jag önskar innerligt att de som inte kan göra skillnad på "de" och "dem" helt enkelt kunde nöja sig med att skriva "dom". Talspråk? Javisst, men sticker inte alls i ögonen på samma sätt för dem som kan skillnaden.

Ja mycket störande. Jag önskar innerligt att dom som inte kan göra skillnad på "de" och "dem" helt enkelt kunde nöja sig med att skriva "dom". Talspråk? Javisst, men sticker inte alls i ögonen på samma sätt för dom som kan skillnaden.

• Gilla
flyfisherman och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag är så tacksam för att uttrycket "pimpa" inte missbrukas i varenda mediasammanhang längre.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A
Ska vi störa oss på saker, så hatar jag att få ”Ingen fara” som svar när man säger ”Tack så mycket”. Det gör att det känns som man har stört någon som borde ha gjort något annat, vilket ju är märkligt när man handlar eller liknande.

• Gilla
Teacer och 3 till
  • Laddar…
Användandet av ordet bytad ( och ngr böjningar på det) i motorannonser. Tex i meningen " växellådan" är bytad".

Allt folk som uttalar entreprenad och entreprenörer mm, med ett e först. Särskilt i tv!!
Å folk som säger att de ska ta lite rövin på på fredagen. Rödvin eller rött vin tänker jag, men det kan ju vara så att jag är fixerad vid dryck och att de menar lite röv in? Det är ju ändå fredag......

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Aah, en gnälltråd.
Eftersom jag vuxit upp och levt med två väldigt breda dialekter hela mitt liv så har jag väldigt hög tolerans när det gäller språkbruk.
MEN, sär skrivning och HEN retar mig så in i helv..... :devilish:

• Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Användandet av ordet bytad ( och ngr böjningar på det) i motorannonser. Tex i meningen " växellådan" är bytad".

Allt folk som uttalar entreprenad och entreprenörer mm, med ett e först. Särskilt i tv!!
Å folk som säger att de ska ta lite rövin på på fredagen. Rödvin eller rött vin tänker jag, men det kan ju vara så att jag är fixerad vid dryck och att de menar lite röv in? Det är ju ändå fredag......
Vad tycker du om "böt" då? :rofl:
"jag böt växellåda förra veckan"
(något jag säger själv, som vissa stör sig enormt på)

"Jag tänker" har blivit ett populärt uttryck idag, kanske har det också kommit från engelskan.
"vart" tycks ha ersatt "var", irriterande!

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Bytad och bytade störde mig ett tag också men det tycks vara endast skåningar som använder dessa ord.
Själv använder jag givetvis det korrekta ordet böt.

• Gilla
1
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Bytad och bytade störde mig ett tag också men det tycks vara endast skåningar som använder dessa ord.
Själv använder jag givetvis det korrekta ordet böt.
Som skåning så använder jag ofta "bytade", men aldrig "böt".

Ni har helt rätt. Sökte på bytad på blocket och 90% var Skåne. Har inte tänkt på det tidigare.

KristinaRT KristinaRT skrev:
Har länge stört mig på användningen av ordet ”Notifiera”... Det finns bra svenska ord för samma sak så varför försvenska ett engelskt ord?
Jag gillar att du inte ger några exempel utan låter folk tänka själva ;)

• Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad tycker du om "böt" då? :rofl:
'Böt' är det korrekta i Svenskan. Skånska är en Dansk dialekt.

Jag kan störa mig på att man använder ordet "personal" istället för personer.
T.ex. på förskolan arbetar idag 4 personal. Istället för idag består vår personal av 4 personer.
För mig är personal en grupp av personer som arbetar ihop.

• Gilla
PurreP och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
'Böt' är det korrekta i Svenskan. Skånska är en Dansk dialekt.
Nja, inte fel kanske men låter lite bonnigt så brukar undvikas till förmån för bytt https://sv.wiktionary.org/wiki/byta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.