96 132 läst · 1 391 svar
96k läst
1,4k svar
Svenska språket
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 797 inlägg
Var nog inte helt tydlig. jag tänkte främst på i sammanhang där vi normalt använt "lägga till" där man istället använder "addera", jag skulle gissa på från engelskans "add". Eller kanske det handlar mer om Adderall?jac skrev:
Själv tycker jag ordet influencer är intressant, är det en som sprider influensa?
jac skrev:
"Addera" tycker jag kan vara helt rätt i vissa sammanhang, det är ju ett ord som väl funnits i svenska språket ganska länge. Men jag tror jag förstår av du menar.
Att använda "de" och "dem" felaktig kan faktiskt ofta, inte alltid, göra en text väldigt svårtolkad. Men det är väl snarare okunskap och/eller lathet än en språklig förändring så det kanske vi ska lämna därhän i denna tråden.
Ja mycket störande. Jag önskar innerligt att de som inte kan göra skillnad på "de" och "dem" helt enkelt kunde nöja sig med att skriva "dom". Talspråk? Javisst, men sticker inte alls i ögonen på samma sätt för dem som kan skillnaden.
Ja mycket störande. Jag önskar innerligt att dom som inte kan göra skillnad på "de" och "dem" helt enkelt kunde nöja sig med att skriva "dom". Talspråk? Javisst, men sticker inte alls i ögonen på samma sätt för dom som kan skillnaden.
Användandet av ordet bytad ( och ngr böjningar på det) i motorannonser. Tex i meningen " växellådan" är bytad".
Allt folk som uttalar entreprenad och entreprenörer mm, med ett e först. Särskilt i tv!!
Å folk som säger att de ska ta lite rövin på på fredagen. Rödvin eller rött vin tänker jag, men det kan ju vara så att jag är fixerad vid dryck och att de menar lite röv in? Det är ju ändå fredag......
Allt folk som uttalar entreprenad och entreprenörer mm, med ett e först. Särskilt i tv!!
Å folk som säger att de ska ta lite rövin på på fredagen. Rödvin eller rött vin tänker jag, men det kan ju vara så att jag är fixerad vid dryck och att de menar lite röv in? Det är ju ändå fredag......
Aah, en gnälltråd.
Eftersom jag vuxit upp och levt med två väldigt breda dialekter hela mitt liv så har jag väldigt hög tolerans när det gäller språkbruk.
MEN, sär skrivning och HEN retar mig så in i helv.....
Eftersom jag vuxit upp och levt med två väldigt breda dialekter hela mitt liv så har jag väldigt hög tolerans när det gäller språkbruk.
MEN, sär skrivning och HEN retar mig så in i helv.....
Allvetare
· Västra götaland
· 8 378 inlägg
Vad tycker du om "böt" då?john68 skrev:
Användandet av ordet bytad ( och ngr böjningar på det) i motorannonser. Tex i meningen " växellådan" är bytad".
"jag böt växellåda förra veckan"
(något jag säger själv, som vissa stör sig enormt på)
Bytad och bytade störde mig ett tag också men det tycks vara endast skåningar som använder dessa ord.
Själv använder jag givetvis det korrekta ordet böt.
Själv använder jag givetvis det korrekta ordet böt.
Jag kan störa mig på att man använder ordet "personal" istället för personer.
T.ex. på förskolan arbetar idag 4 personal. Istället för idag består vår personal av 4 personer.
För mig är personal en grupp av personer som arbetar ihop.
T.ex. på förskolan arbetar idag 4 personal. Istället för idag består vår personal av 4 personer.
För mig är personal en grupp av personer som arbetar ihop.