1 586 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Foga kopplingar ventrör?
Hej
Är det verkligen nödvändigt att foga kopplingar ventrör? Alla kopplingar blir ju muff nippel, och med rätt ventskruv blir det väl tillräckligt tätt?
Pratade med en ventsnubbe som menade på att alla kopplingar även ska fogas...
Är det verkligen nödvändigt att foga kopplingar ventrör? Alla kopplingar blir ju muff nippel, och med rätt ventskruv blir det väl tillräckligt tätt?
Pratade med en ventsnubbe som menade på att alla kopplingar även ska fogas...
Medlem
· Västra Götaland
· 2 670 inlägg
Finns en speciell tape som används för ventrör, den är silverfärgad och blir snortät. Men det är nog enklare att bara täta med lämplig fog.
(använd INTE vanlig silver gaffa den torkar ihop och blir till strössel efter några år)
(använd INTE vanlig silver gaffa den torkar ihop och blir till strössel efter några år)
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Man brukar behöva tejpa alla skarvar.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Nej man behöver inte tejpa, se till det är över gummit och skruva ordentligt. Annars kittar man med ventfog om man har gjort en sneklippt böj av en nippel eller nåt.
I min värld är det nåt fel om vent är tejpad, lite som att skarva sladdar med tejp. Fast mindre farligt.
I min värld är det nåt fel om vent är tejpad, lite som att skarva sladdar med tejp. Fast mindre farligt.
Liknande trådar
-
150cc anslutningskopplingar till 160cc blandare?
Badrum -
Panelbräda i tak krupit ur not - foga?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur förbereder man med gles för stående utvändig panel med fönster/dörr utan foder och endast plåt som smyg liknande bifogade bilder?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vilka kopplingar ska jag köpa till min nya kökskran?
Vatten & Avlopp -
dolda kopplingar/fogar
Vatten & Avlopp