Byggahus.se
Hej
Är det verkligen nödvändigt att foga kopplingar ventrör? Alla kopplingar blir ju muff nippel, och med rätt ventskruv blir det väl tillräckligt tätt?
Pratade med en ventsnubbe som menade på att alla kopplingar även ska fogas...

Finns en speciell tape som används för ventrör, den är silverfärgad och blir snortät. Men det är nog enklare att bara täta med lämplig fog.

(använd INTE vanlig silver gaffa den torkar ihop och blir till strössel efter några år)

Men måste man verkligen täta/foga varje koppling? Känns inte realistiskt. Jag förstår om man dabbat sig att fog/tätning behövs.

Man brukar behöva tejpa alla skarvar.

Jag är vent montör och har nog aldrig fogat en skarv som har gummitätning vid vanligt montage. När man monterar på vinden eller annat område där de med säkerhet inte få läka så har jag fogat/tejpat.

Kan jag använda Byggmax Etab gröna
TÄTNINGSTEJP ÅLDERSBESTÄNDIG SP och dra över skarvarna för säkerhets skull?

R RichardRR skrev:
Känns överkurs, vart ska rören sitta?

R RichardRR skrev:
Ja.

Rören går i bjälklag och kattvind. Jag kommer i princip inte åt dessa utrymmen senare. Jag testar hur tejpen från Byggmax funkar och hur mycket extra arbete det blir.

Nej man behöver inte tejpa, se till det är över gummit och skruva ordentligt. Annars kittar man med ventfog om man har gjort en sneklippt böj av en nippel eller nåt.
I min värld är det nåt fel om vent är tejpad, lite som att skarva sladdar med tejp. Fast mindre farligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.