Byggahus.se
2F77D3FC-8205-4709-B350-6747AE487AD3.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4FC4977A-E3E6-42FC-821E-EE02091DACFA.jpeg
Skapa konto
BA018EE8-8AEC-4A1F-BA35-97FA3B9B2322.jpeg
Skapa konto
Vi har ett innertak i ett rum i huset som troligen från början var tänkt som hobbyrum eller garage, men där det ligger parkett och har gjort så sedan byggnationen 1970.

Jag undrar vad det är för slags innertak? Vad kallas det, vad är det gjort av och annat av intresse.

Det ser ut som ”platt” spagetti och tar man i det lite hårt så går det i bitar.

Det var ursprungligen ett yttertak ovanpå, men nu är där en tillbyggnad, o m det är till någon hjälp:)

Se bilder / Tack på förhand!

Det är Träullit

• Gilla
Anatutti2012 och 1 till
  • Laddar…
Består av träull och cement, Träullit heter företaget som tillverkar dessa träullsplattor.

• Gilla
Anatutti2012 och 1 till
  • Laddar…
Träullcement eller träullit

Tack för snabbt svar!

• Gilla
Anatutti2012
  • Laddar…
T Triggen skrev:
[bild] [bild] [bild] Vi har ett innertak i ett rum i huset som troligen från början var tänkt som hobbyrum eller garage, men där det ligger parkett och har gjort så sedan byggnationen 1970.

Jag undrar vad det är för slags innertak? Vad kallas det, vad är det gjort av och annat av intresse.

Det var ursprungligen ett yttertak ovanpå, men nu är där en tillbyggnad, o m det är till någon hjälp:)

Aldrig sett. Snyggt, häftigt och annorlunda

• Gilla
Triggen
  • Laddar…
Isolerande, ljuddämpande, brandhämmande och tål fukt.

• Gilla
Triggen
  • Laddar…
Används/användes ofta i parkeringshus och jag har också sett det i x antal hus med vidbyggt garage. Förmodligen är det hyggligt ljudisolerande. Däremot är det värdelöst att skruva i... :crysmile:

• Gilla
Triggen
  • Laddar…
Finns också i diverse skolor runt om landet. Smular sönder ifall man ”råkar” slänga upp en boll i det.

• Gilla
Triggen
  • Laddar…
T Triggen skrev:
[bild] [bild] [bild] Vi har ett innertak i ett rum i huset som troligen från början var tänkt som hobbyrum eller garage, men där det ligger parkett och har gjort så sedan byggnationen 1970.

Det är ljud och fuktbalanserande och brandsäkert...
Träullit... som flera sagt...
Det är ett förträffligt material som behöver användas mera

• Gilla
Triggen
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Det är ljud och fuktbalanserande och brandsäkert...
Träullit... som flera sagt...
Det är ett förträffligt material som behöver användas mera
Väcker tråden då jag behöver hitta isoleringsmaterial till golv mot krypgrund i timmerhuset. Vi har sanerat hussvamp så cellulosa känns vågar ifall nåt ändå får liv... Då har vi fått råd om lin och hampa, men dessa är svåra att få tag i och rätt dyra. Kan detta vara ett bra alternativ? träfibrerna ser ut att vara täckta av betong så kanske svåra att växa i för svampen ändå...? Någon som vet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.