Byggahus.se
B breakman skrev:
Hd grön?





Har provat att blöta upp med kallavfettning och kört med högtrycken, körde med munstycket som har nån roterande kul och körde på ett par cm avstånd. Kan säga att det inte hände så mycket.
kallavfettning löser i första hand petroliumbaserad smuts.Du ska använda alkalisk avfettning.

en bra sådan produkt är Strovels Alfanol hd-grön. Säljs tex hos Bollnäs bilvård som även har en egen variant som fungerar lika bra.
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Istället för vikter så kanske det finns nån som har koll på rengöring.
Grussprut som fått sitta ett tag blir ju hårt som betong. Vad kan man göra rent släpet med för att få bort det?

[bild] [bild]
Funderar på samma sak. Det är omöjligt att få rent det där. Har testat avfettning och högtryck utan speciellt bra resultat. Beror det på att det sitter på en galvad yta? Ser att vi har samma fabrikat på vagnarna.
 
B breakman skrev:
Istället för vikter så kanske det finns nån som har koll på rengöring.
Grussprut som fått sitta ett tag blir ju hårt som betong. Vad kan man göra rent släpet med för att få bort det?

[bild] [bild]
Alkalisk. En rejäl högtryck med. Använd rikligt med avfettning flertal gånger tills det släpper.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
kallavfettning löser i första hand petroliumbaserad smuts.Du ska använda alkalisk avfettning.

en bra sådan produkt är Strovels Alfanol hd-grön. Säljs tex hos Bollnäs bilvård som även har en egen variant som fungerar lika bra.
Strovels har bytt namn till Lahega. Det är samma produkt. Jag kollade upp saken när jag behövde rätt mycket, och inte ville ha någon ful-HD grön.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Strovels har bytt namn till Lahega. Det är samma produkt. Jag kollade upp saken när jag behövde rätt mycket, och inte ville ha någon ful-HD grön.
Ok, ha ha jag kör ful-grön sedan något år för att testa, helt omöjligt att märka någon skillnad.....
 
R Rkarlsson skrev:
Lägga 5-10 tusen till för att köra lite löv eller grenar till tippen. Nej tack.
Däremot så kan man lägga in teorin i ett kapitel för sig vid b-kort men inget tvång med uppkörning av släp upp till 750 kg vilket typ 95% av alla släp på mackar är och de man oftast köper.

Men om det inte kostar något så tar jag gärna emot BE. Kan köra släp väldigt bra =)

Även om man tvingar till ett körkort till BE så kommer det inte hjälpa överhuvudtaget. Bara ta en tur runt städer eller var som helst så ser du massa fånar med B, C , D , E. Ja alla bokstavskombinationer =)
Det är ju ett val du får göra, vill du inte lägga pengar på rätt behörighet så får du väl be någon annan köra iväg dina pinnar.
Min åsikt är oförändrad, stolpskott finns det överallt oavsett behörighet men man kanske kan begränsa storleken på deras ekipage.
 
T Tykon skrev:
Det är ju ett val du får göra, vill du inte lägga pengar på rätt behörighet så får du väl be någon annan köra iväg dina pinnar.
Min åsikt är oförändrad, stolpskott finns det överallt oavsett behörighet men man kanske kan begränsa storleken på deras ekipage.
Jag lovar dig att det kommer mer skit i skogarna än vad det är nu då.

Och hade någon kommit med ett så löjligt krav så hade jag kört ändå. Skulle väl aldrig lägga tid på att ta en behörighet som aldrig behövts.
Jag står fast vid att ett kapitel extra i B boken hade varit nyttigt. Att lägga tll ytterligare 5 tusen när många betalar 10-20 tusen för B redan är inte vettigt.
 
Fairlane
R roli skrev:
Såg en nu på lunchen som troligen körde "lånesläp" för första gången. Vid minsta lilla gung på bilen så slog stödhjulet i backen. Personen i fråga hade nog bara "hakat" på släpet och trott att det räckte. Skall stödhjulet också hissas upp?!?!?:surprised::oops:
Ja, eller ett misstag som nog rätt många gjort (även jag i stress). Såg en person som körde så för ett tag sen. Jag stannade bredvid vid rödlyset och vevade ner rutan och påpekade det, men den personen förstod inte alls vad problemet var, så alla verkar inte förstå att hur stödhjulet skall användas. :)
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Kan erkänna att jag gjorde det felet i min ungdom. Plastfälg på stödhjulet och när vi kom fram hade navet separerats från ytterdelen av hjulet. Det förklarade också vad som lät! :rofl:

Men att någon glömmer ett stödhjul nere eller inte ens förstår att det ska hissas upp är nog en rätt måttlig trafikfara. Som tidigare nämnts är nog de som kör +50% mot tillåten hastighet med släp ett betydligt större problem. Inte för att jag har någon lösning på det problemet, men att lösa icke-problem bara för att man inte kan lösa de riktiga – det är rätt dumt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag vill minnas att man i Tyskland kan godkänna ett ekipage för mer än 80km/h. Tror det är 100km/h. Det gäller då en viss bil med ett visst släp. Det skulle jag vilja ha i Sverige också.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag lovar dig att det kommer mer skit i skogarna än vad det är nu då.

Och hade någon kommit med ett så löjligt krav så hade jag kört ändå. Skulle väl aldrig lägga tid på att ta en behörighet som aldrig behövts.
Jag står fast vid att ett kapitel extra i B boken hade varit nyttigt. Att lägga tll ytterligare 5 tusen när många betalar 10-20 tusen för B redan är inte vettigt.
Hur menar du att det blir det mer skit i skogarna än idag? Alltså hur transporteras det dit? Om man åker till en ÅVC eller skogen spelar väl mindre roll om man gör det olovligt?

Som jag sagt tidigare, det är ditt val. Oddsen att en polis ser dig är ändå minimal, men ser dom dig så kanske kortet varit billigare än bötern som du dessutom inte får något för.

Det behöver inte kosta 5-10k som du säger. Om du läser vad jag skrivit tidigare så ser du att en uppkörning med tillkopplat släp (B-kort alltså) är en väg att gå, då får du bevisa att du klarar av att hantera den fordonskombinationen.

Det är inget löjligt förslag, det är löjligt att det inte är verklighet för behövs gör det...
 
T Tykon skrev:
Det är inget löjligt förslag, det är löjligt att det inte är verklighet för behövs gör det...
Tills någon tillhandahåller lite statistik på att lätta släp på B-kort är en allvarlig trafikfara kommer jag tycka att det är ett löjligt förslag.
 
  • Gilla
kest och 3 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Jag begriper inte, varför dessa regler för släpar ska vara så krångliga?
För att det här är Sverige. Invecklad byråkrati är en nationalsport. :D
 
  • Haha
kest
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Jag vill minnas att man i Tyskland kan godkänna ett ekipage för mer än 80km/h. Tror det är 100km/h. Det gäller då en viss bil med ett visst släp. Det skulle jag vilja ha i Sverige också.
Ja mitt släp, som är importerat från Nederländerna, har jag för mig har 100kph-fjädring. Lite osäker på detaljerna kring detta dock.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
För att det här är Sverige. Invecklad byråkrati är en nationalsport. :D
....men jag vill hävda att reglerna Inte är krångliga längre. Det är bara ni som är ”okoncentrerade”.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
kest och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.