Ska montera en blandare med packning och det sitter en vinklad ballofix enligt bilderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag kan se är det klämringskoppling och jag kan inte hitta någon planadapter till Ballofix.
Är inte särskilt sugen på att byta ut vinkeln till vatett och det finns begränsat med plats för att förlänga koppling.
Det kanske bara är att bita i det sura äpplet och byta till softpex med klämringskoppling eller finns det något bättre förslag?
Finns övergångar från 15 utv till dina slangar och bygger inte så mycket, i stället för en kona så sätts övergången med planända på gängan med lin och pasta , du hittar dom säkert på varuhusen
Vad är det för halvkopplingar som sitter på slangändarna? Är det av fabrikat Frese, med gummipackning som sitter fast, så är de godkända även mot konade kopplingsdelar.
Kapar tråden lite, vet någon vart man kan beställa ballofixdelar (likt lordis planadapter) som privatperson? Provade att maila broen för ett tag sen men fick ingen svar på det
Kapar tråden lite, vet någon vart man kan beställa ballofixdelar (likt lordis planadapter) som privatperson? Provade att maila broen för ett tag sen men fick ingen svar på det
Inte så många lägger upp dessa delar vad jag vet. Men alla internetbutiker kan ju ta hem bara du har RSK.
Har du provat att googla på endast svenska träffar på respektive RSK?
Finns övergångar från 15 utv till dina slangar och bygger inte så mycket, i stället för en kona så sätts övergången med planända på gängan med lin och pasta , du hittar dom säkert på varuhusen
Du har ingen bild/länk till en sådan koppling? Var på Hornbach och dom försökte sälja på mig en vatette planadapter. Vad jag vet ska man inte blanda olika leverantörer.
Vad är det för halvkopplingar som sitter på slangändarna? Är det av fabrikat Frese, med gummipackning som sitter fast, så är de godkända även mot konade kopplingsdelar.
Inte så många lägger upp dessa delar vad jag vet. Men alla internetbutiker kan ju ta hem bara du har RSK.
Har du provat att googla på endast svenska träffar på respektive RSK?
Ändå konstigt att man måste specialbeställa för en koppling som måste vara väldigt vanlig. Eller struntar majoriteten i att man inte ska dra en packningen direkt mot klämringskopplingen i en ballofix?
Vet inte inte vad det är för fabrikat på kopplingen med lekande mutter. Det är Mora K6 blandare.
Det finns en övergångskoppling på deras hemsida men den verkar vara lika svår att få tag i som planadapter till Ballofix.
[länk]
Fast de blandarna brukar ju levereras med en 10 mm slätände, utan kopplingsmuttrar. Är det en begagnad blandare som du har monterat dit?
Jag köpte en Mora köksblandare förra helgen. Istället för 10mm mjuka Cu-rör kom den med armerade slangar och lekande muttrar. Som jag ser det är det svårare att misslyckas med lekande muttrar. Med klämringskopplingar har jag fått göra om kopplingen några gånger. Det är svårt när det ligger i spänn och man köpt dåliga kopplingar på Bauhaus/Clas Ohlson etc. Proffsen köper mycket bättre saker hos grossisterna.
Till problemet. Jag hade övervägt att byta kulkopplingarna från vinklade (som på fotot) till raka, då blir det lättare att böja slangarna.
Ändå konstigt att man måste specialbeställa för en koppling som måste vara väldigt vanlig. Eller struntar majoriteten i att man inte ska dra en packningen direkt mot klämringskopplingen i en ballofix?
Man kan testa rinkaby rör, de brukar ha det man behöver till färdigrabatterade priser.
Tanken är ju annars att man ska kontakta "sin" rörmokare som kommer ut, tittar, mäter, kliar sig i huvudet, suckar och åker iväg för att se om han kan hitta just denna ovanliga del och återkommer ett par timmar senare i triumf när han lyckats hitta planadaptern du behöver, monterar den (liggandes på knä med hela römockar-röven synlig förstås) och sen fakturerar dig för en halvdags arbete samt materialet där du givetvis får hans fina ahlsell-rabatt på 10%!
(När han egentligen redan innan vet vad du förmodligen behöver, har en ask såna i bilen som han köpt med 90% rabatt, passar på att käka frukost på Ahlsell när han är iväg o jagar materialet och sen gör jobbet på 2 minuter)
Fast dom lekande muttrarna som sitter på blandaren är någon typ av halvkopplingar!
Ja det är soft pex med G 3/8 lekande mutter. Trodde det var ”standard” eller i alla fall varit det på alla blandare jag monterat tidigare, hela 3 st. Då har det varit kulkoppling med plan ände eller 10mm rör som man kan koppla vatett rak koppling till som har plan ände.
Får köpa nya soft pex för klämringskoppling helt enkelt...
Många ggr så kan man välja slangtyp vid beställning av blandare. Detta fungerar ju såklart inte om man tar en från hyllan eller en hos nån internethandlare. Då får man ju det de har. Blandare med rör vet jag inte om nån ens tillverkar idag?