Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Enligt IKEAS ritning ska täcksidan vara i höjd med skåpen men snickaren tycker att det är finare om täcksidan kommer ner 6 cm, enligt bilden. Belysning( led med 1 cm höjd) ska monteras under skåpen. Nu undrar jag om det är snyggare om jag följer IKEAS ritning? kommer att belysningen synas under skåpen? mvh Bokani

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
Snyggast är ju att fälla in belysningen i en täcksida som monteras mot underskåpens undersida. För bäst ljus på arbetsbänken bör belysning monteras nära överskåpens framkant så att den del av arbetsbänken man använder blir belyst (att stänkskyddet och bakkanten av bänken blir bra belyst har man inte stor nytta av).
Redigerat:
Nedstickande täcksidor används när bländskydd monteras vilket är vanligt om ljusrör används. Om en sittplats med normalhöjd finns i köket finns risk att även integrerad belysning bländar om bländskydd saknas. Har du dimmer kan du givetvis sänka intensiteten för mysljus som inte bländar.B Bokani skrev:
Bäst vore Led-paneler som har en stor yta och kan ge mycket ljus utan att blända. Om det bara är under överskåpet på bilden du skall ha belysning tror jag att Ikeas Led-paneler ser snyggast ut och ger bäst ljus till ett överkomligt pris. Hade du haft många meter överskåp kanske priset blivit avskräckande.
Tack BirgitS,BirgitS skrev:
Snyggast är ju att fälla in belysningen i en täcksida som monteras mot underskåpens undersida. För bäst ljus på arbetsbänken bör belysning monteras nära överskåpens framkant så att den del av arbetsbänken man använder blir belyst (att stänkskivan och bakkanten av bänken blir bra belyst har man inte stor nytta av).
Det är också ett bra alternativ. mvh Bokani

Logga in
Skapa konto
Såhär valde jag/vi att göra, som @BirgitS beskriver. Nu har vi även ett hyllplan under som gör att överskåpet kommer högt upp på väggen och då vill man inte ha något mer än spottarna synligt enligt min mening. Men det blir såklart lite mer jobb än att göra en utanpåliggande installation.
Hej!arneri68 skrev:
Nedstickande täcksidor används när bländskydd monteras vilket är vanligt om ljusrör används. Om en sittplats med normalhöjd finns i köket finns risk att även integrerad belysning bländar om bländskydd saknas. Har du dimmer kan du givetvis sänka intensiteten för mysljus som inte bländar.
Bäst vore Led-paneler som har en stor yta och kan ge mycket ljus utan att blända. Om det bara är under överskåpet på bilden du skall ha belysning tror jag att Ikeas Led-paneler ser snyggast ut och ger bäst ljus till ett överkomligt pris. Hade du haft många meter överskåp kanske priset blivit avskräckande.
Jag har Ikeas Led-paneler, tack för dina ideer.
mvh Bokani
Tack för det, jag har Ikeas Led-paneler som är 1 cm tjock.J Jerfed skrev:
mvh Hashem
Alltså Ikeas modell Irsta jag avser, se https://www.ikea.com/se/sv/p/irsta-led-baenkbelysning-opalvit-40406951/
På bilden du har i första inlägget ser skåpet ut att sitta i en nisch och kanske blir inramningen bättre om täcksidorna ligger i jämnhöjd med nischens vänstersida?
På bilden du har i första inlägget ser skåpet ut att sitta i en nisch och kanske blir inramningen bättre om täcksidorna ligger i jämnhöjd med nischens vänstersida?
Renoverare
· Skåne
· 7 711 inlägg
Nej nej nej... han måste leva kvar på 80-talet då man körde med lysrör och ljusrampslist i framkanten på väggskåpen för att dölja lysrören... 
Det man på sin höjd idag har är en ljusbotten under skåpen där man fräser in spottar och kablar eller alternativ belysning.
Det man på sin höjd idag har är en ljusbotten under skåpen där man fräser in spottar och kablar eller alternativ belysning.