Byggahus.se
Skånepöjk
Går det ens att montera dragavlastare på denna kopplingsdosa?

Skånepöjk Hällvetet skrev:
Behövs det om kabeln är klamrad utanför dosan?

Skånepöjk
M MatCan skrev:
Egentligen inte. Säg att någon skulle rycka i kabeln (svarta) då skulle den i värsta fall ryckas loss men då är det strömlöst.

L largab skrev:
Var står det att han ska utöka? Man får byta ut uttag.
Drog den slutsatsen av att fotot på kabeln inte va en redan skalad kabel sittande fast på ett sett som såg ut som där redan suttit ett uttag. Kan möjligen varit snabb i mina slutsatser. Men just nu känns det än mer skumt då det på bilderna ser ut som att det ska kopplas in på någon konstig gummikabel.

• Gilla
largab
  • Laddar…
Ja det borde gå. Ett par sånna som är löstagbara som sitter runt centrumpinnen och sen kan man vrida runt den beroende på var man kommer in/går ut från dosan.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är den svarta för sorts kabel? Hur sitter den fast? Har du en bild som visar helheten?
Ser ut som en s1xv 3g1,5.

M MatCan skrev:
1 klammer på ca 50 cm . hm känns inte så bra..

Din tråd ger associationer till att den planterats av Installatörsföretagen (IN) för att sänka trovärdigheten och berättigandet hos detta forum med målet att stänga ned det. Om det är fel så ber jag om ursäkt på förhand.

Det finns dock en grad av trovärdighet i tråden i det att Elko har markerat anslutningen av skyddsjord på ett usel sätt. Det framgår inte av dina bilden men på denna bild ser man symbolen för skyddsjord svagt instämplad i plasten, jämförelsevis mycket sämre tydlighet än L och N.

upload_2019-11-2_21-1-53.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Å andra sidan ska det inte kunna ske några missförstånd för om man är osäker så ohmmäter man uttaget.

Övriga omständigheter är oklara, vad som har gjorts här, t.ex typ av kabel under dosan i bild ovan och varför den är så amatörmässigt klamrad.

Sedan har vi behörighetsfrågan som kan vara bra att sätta på plats i denna tråd. Om det handlar om byte av uttag så är det ok. Ny installation av uttag och ledningsförläggning är behörighetskrävande.

• Gilla
etompau och 2 till
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
1 klammer på ca 50 cm . hm känns inte så bra..
Ja det är möjligt. Det var av rent intresse som jag frågade. Läste någon annan tråd där man sa att dragavlastning saknades men då var det någon annan som sa att det inte behövdes om den var klamrad.
I just det här specifika fallet kanske det inte räcker dock.

Skånepöjk
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Din tråd ger associationer till att den planterats av Installatörsföretagen (IN) för att sänka trovärdigheten och berättigandet hos detta forum med målet att stänga ned det. Om det är fel så ber jag om ursäkt på förhand.

Det finns dock en grad av trovärdighet i tråden i det att Elko har markerat anslutningen av skyddsjord på ett usel sätt. Det framgår inte av dina bilden men på denna bild ser man symbolen för skyddsjord svagt instämplad i plasten, jämförelsevis mycket sämre tydlighet än L och N.

[bild]

Å andra sidan ska det inte kunna ske några missförstånd för om man är osäker så ohmmäter man uttaget.

Övriga omständigheter är oklara, vad som har gjorts här, t.ex typ av kabel under dosan i bild ovan och varför den är så amatörmässigt klamrad.

Sedan har vi behörighetsfrågan som kan vara bra att sätta på plats i denna tråd. Om det handlar om byte av uttag så är det ok. Ny installation av uttag och ledningsförläggning är behörighetskrävande.
Vad babblar du om? Jag ställde en fråga ang hur jag ska göra med installationen.
Att kabeln har 1 för lite klammer beror på att jag inte hade fler hemma.
Lugna ner dig.

Mikael_L
Det finns fel i installationen.
* Det saknas dragavlastning
* Det är för dåligt klamrat
* Det är troligen utfört av någon som inte lagligen fick det.

Det allvarliga felet är den saknade dragavlastningen.
När man rycker ur kabeln, så blir förvisso det bortanför strömlöst, men man (eller ett barn) står där med en kabel med strömförande oisolerade ledare i sin hand.

En bra klamring, fram till nära dosan, kan vara OK som dragavlastning, annars finns det olika lösningar för att lösa detta i dosan. Man kan också gärna ha både och, särskilt på ett sånt ställe som jag tycker bilden visar, lågt, utomhus och troligen att det finns barn däromkring ibland.

Det kan finnas några till fel, som ej går att avgöra på bild, det kan vara fel kabeltyper och det kan vara för löst eller hårt åtdraget i kopplingsplintarna.
Att det syns sådär pass lite koppar är OK, men vill man ha ett top notch resultat så gör man även detta lite bättre.

edit:
Och slutligen undrar jag lite var du har hittat en kabel med svart fas?
Det har väl inte funnits att köpa på typ 15 år nu ....

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns fel i installationen.
* Det saknas dragavlastning
* Det är för dåligt klamrat
* Det är troligen utfört av någon som inte lagligen fick det.

Det allvarliga felet är den saknade dragavlastningen.
När man rycker ur kabeln, så blir förvisso det bortanför strömlöst, men man (eller ett barn) står där med en kabel med strömförande oisolerade ledare i sin hand.

En bra klamring, fram till nära dosan, kan vara OK som dragavlastning, annars finns det olika lösningar för att lösa detta i dosan. Man kan också gärna ha både och, särskilt på ett sånt ställe som jag tycker bilden visar, lågt, utomhus och troligen att det finns barn däromkring ibland.

Det kan finnas några till fel, som ej går att avgöra på bild, det kan vara fel kabeltyper och det kan vara för löst eller hårt åtdraget i kopplingsplintarna.
Att det syns sådär pass lite koppar är OK, men vill man ha ett top notch resultat så gör man även detta lite bättre.

edit:
Och slutligen undrar jag lite var du har hittat en kabel med svart fas?
Det har väl inte funnits att köpa på typ 15 år nu ....
den vita kabeln är väl framdragen av elektriker till dosan. TS har dragit svart typ N1XV i röret. Så tolkar jag det. Med tanke på svart fas i den vita matande kabeln så är den framdragen för längesedan. Det är en fast installation, kabeln ska inte dragavlastas, däremot saknar kabeln och röret erforderlig fastsättning mot underlaget. Det ska TS fixa, i övrigt inget att anmärka på. Att man ser lite koppar är för övrigt positivt, då kan man okulärt kontrollera god kontakt.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Sådär har monterat Vägguttaget nu och undrar om ni tycker det här ser ut.
Det är en elkabel som en elektriker har dragit fram till Vägguttaget och var okopplad utanför dosan.
Har kopplat som ni ser på bilden.
Kablarna är inte ihopskruvade utan instuckna i samma hål.
Knappast en elektriker som dragit den undre kabeln

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan också gärna ha både och, särskilt på ett sånt ställe som jag tycker bilden visar, lågt, utomhus och troligen att det finns barn däromkring ibland.
Hej, kollade på bilden igen, ja nu tycker jag inte längre det såg ut som utomhus.
En bra och ordentlig klamring med sista klamret 4-5 cm från dosan blir bra. Och klamren måste fästa bra i underlaget, med tunn spik i puts är det kanske för dåligt. Det där blir att bedöma för varje enskild situation.
Jag tycker också att kabeln borde varit några mm längre in i dosan, nu är det stor risk att manteln smiter ut och det blir blottade enkelisolerade ledare utanför dosan.

Man skulle gärna kunna sätta en kabelskydd i plåt runt, särskilt ifall det skulle vara utomhus. Det brukar jag vid låga utomhusmontage, samt inomhus i vissa miljöer typ garage, verkstad, och ställen där man hanterar fordon (både med och utan motor, tänk er t.ex.en kulvert under ett sjukhus, där körs det dagligen en massa vagnar, sparkcyklar, sängar, pallar med varor osv, då måste kablar på väggar palla för lite extra mekaniskt våld).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.