5 073 läst · 17 svar
5k läst
17 svar
Ventilation rördragning - minsta negativa påverkan på flödet
Hej
Håller på med installaton FTX och dithörande rördragning. Har en kommit till en "gren" med 3st tilluft. Hur ska man tänka vid rör/kanaldragning (utöver faktiska begränsingar som finns i huset), hålla den totala sträckan rör till ett minimum även om det innebär fler böjar eller så rak rördragning som möjligt även om det blir fler meter rör? Hittade ett annat inlägg:
"En vanlig 90 böj ger ca 3Pa. En stor ljuddämpare ca <2 - 3 Pa. En meter rakt rör 1 Pa."
Är det bara göra en uträkning baserat på ovan värden och se vilken av mina tänkta rörvägar som ger lägst Pa?
mvh
Richard
Håller på med installaton FTX och dithörande rördragning. Har en kommit till en "gren" med 3st tilluft. Hur ska man tänka vid rör/kanaldragning (utöver faktiska begränsingar som finns i huset), hålla den totala sträckan rör till ett minimum även om det innebär fler böjar eller så rak rördragning som möjligt även om det blir fler meter rör? Hittade ett annat inlägg:
"En vanlig 90 böj ger ca 3Pa. En stor ljuddämpare ca <2 - 3 Pa. En meter rakt rör 1 Pa."
Är det bara göra en uträkning baserat på ovan värden och se vilken av mina tänkta rörvägar som ger lägst Pa?
mvh
Richard
Nej så enkelt är det inte. Generellt sett så brukar det inte vara längden som ger mest tryckfall utan förgreningar, böjar etc. (Om du inte snålat på dimensionerna och har höga hastigheter.)
Vill du räkna på det så finns det tryckfallsdiagram på kanaltillverkarnas hemsidor (Googla t.ex. veloduct tryckfall.)
Det är svårt att räkna exakt på ventilation (jämfört med rörsystem). Om du t.ex. har en förgrening direkt efter en böj så påverkar de varandra så att det verkliga tryckfallet oftast blir högre än när man summerar de teoretiska värdena för varje del.
Vill du räkna på det så finns det tryckfallsdiagram på kanaltillverkarnas hemsidor (Googla t.ex. veloduct tryckfall.)
Det är svårt att räkna exakt på ventilation (jämfört med rörsystem). Om du t.ex. har en förgrening direkt efter en böj så påverkar de varandra så att det verkliga tryckfallet oftast blir högre än när man summerar de teoretiska värdena för varje del.
@Bigfoot , tack. Inser att jag inte har matematiska kunskapen för att räkna luftflöde/tryckfall.
Jag ögnade igenom http://www.hvac.lth.se/fileadmin/hvac/TVIT-5031MMweb.pdf och
http://resources.flaktwoods.com/Perfion/File.aspx?id=2f1c23c3-79b2-4327-9f19-5a4011807da2 (sidan 54-57)
I mitt fall för att förenkla kanaldragningen planerade jag att använda T-koppling/grenrör, men där "stammen" som går vidare till nästa don i kedjan går via 90-gradiga "avsticket" i grenröret, och den raka den i grenröret går till luftdonet. Kanske är det olämpligt att "stammen"/"grenen" som går vidare till de övriga donen i kedjan går via 90-gradinga avsticket i grenröret (pga tryckfallet som blir där). Är det bättre att jag använder de 90-gradiga avsticken på grenröret för att avlämna till resp luftdon och stammen/grenen går vidare rakt i grenröret?
Rent teoretiskt borde det väl bli högre tryckfall i 90-gradiga avsticket i ett grenrör jämför med en lång 90-gradig böj?
Jag ögnade igenom http://www.hvac.lth.se/fileadmin/hvac/TVIT-5031MMweb.pdf och
http://resources.flaktwoods.com/Perfion/File.aspx?id=2f1c23c3-79b2-4327-9f19-5a4011807da2 (sidan 54-57)
I mitt fall för att förenkla kanaldragningen planerade jag att använda T-koppling/grenrör, men där "stammen" som går vidare till nästa don i kedjan går via 90-gradiga "avsticket" i grenröret, och den raka den i grenröret går till luftdonet. Kanske är det olämpligt att "stammen"/"grenen" som går vidare till de övriga donen i kedjan går via 90-gradinga avsticket i grenröret (pga tryckfallet som blir där). Är det bättre att jag använder de 90-gradiga avsticken på grenröret för att avlämna till resp luftdon och stammen/grenen går vidare rakt i grenröret?
Rent teoretiskt borde det väl bli högre tryckfall i 90-gradiga avsticket i ett grenrör jämför med en lång 90-gradig böj?
Jag funderade på precis samma sak och diskuterade lite med ALIG ventilation som jag köpte systemet av. Då var det ju dimensionerat med T-rörs böjen, men valde att sätta en mjukare 90graders böj och T grenröret lite tidigare för avstickare till luftdonet. Mest för att liftflödet skulle bli lite lugnare fram mot donet.
@pappel , jag diskuterade precis med ventilationsfirma som menade på att man inte bör/ska använda avsticket från grenröret för fortsatta "grenen"/"stammen" och den raka delen mot luftdonet. Flödet mot luftdonet blir då för stort och det blir ett tryckfall på den fortsatta "grenen"/"stammen". Jag ändrar nu rördragningen så att alla avstick blir mot luftdonen och de "raka"/lätt böjda flödena blir för "grenen"/"stammen".
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 720 inlägg
Man kan också köra grövre kanal så långt som möjligt. T kopplingar är typiskt väldigt dåliga flödesmässig och helst vill man ha mjuka övergångar men det är inte direkt optimerat i luftkanaler för hus
Om du håller en kanalhastighet på 3-4 m/s så är skillnaden på dem två lösningarna nästan obefintlig.
Vet tyvärr inte vilken kanalhastighet som jag kommer ha när det är klart. Kortböjen blir enklare och bara en skarv att skruva.
Tror jag även ska gå upp i storlek på aggregat för att kompensera för tryckfall (om det fungerar på det sättet)
Tror jag även ska gå upp i storlek på aggregat för att kompensera för tryckfall (om det fungerar på det sättet)
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 720 inlägg
Bättre att gå på grövre rör om det är ett problem. Men den långa böjen har bättre flöde
Jag har 125mm rör på grenarna ut till alla don och 160mm på huvudstammarna (eller vad det heter).
Det som syns på bilden ska ligga i ett bjälklag som är 220mm. Pga den begränsade höjden är tanken att att efter 90 böjen ansluts en acu-komp som avslutas med en 90 böj genom sponten till takdonet.
Det som syns på bilden ska ligga i ett bjälklag som är 220mm. Pga den begränsade höjden är tanken att att efter 90 böjen ansluts en acu-komp som avslutas med en 90 böj genom sponten till takdonet.
Du bör sätta dig ner och bestämma vilka luftflöde du skall ha i rummen och sedan välja don och kanalstorlek utefter det.R RichardRR skrev:
Tänk på att för stora don kan vara svåra att ställa in då det är svårt att få rätt tryckfall utan att stänga/strypa donet nästan helt.
Att kompensera för små kanaler med större aggregat kan ge ljud ni kanalsystemet om du får för höga hastigheter.
Att man använder T-rör och inte Y-rör/"Byxben" i ventilation är för att vi dem lufthastigheterna man normalt har gör det nästan ingen skillnad på tryckfallet/ljudalstring.
Avsikten med installationen är bättre ventilation och radon. Har varit i kontakt med "radonfirma" och utgår från deras förslag. Huset är från 1964 så jag får anpassa kanaldragning och dimensioner efter förutsättningarna som finns.
Angående aggregat är det baserat på boyta/vistelseyta * 0,35 * 1,2. Har diskuterat med personal på Flexit för att komma fram till aggregat (och hur många % aggregatet belastas). Antar att luftflödet då är enligt någon sorts rekommendation...?
Angående luftdonen tänker jag Systemair TFF och EFF (basic luftdon som radonfirman rekommenderade)
Angående aggregat är det baserat på boyta/vistelseyta * 0,35 * 1,2. Har diskuterat med personal på Flexit för att komma fram till aggregat (och hur många % aggregatet belastas). Antar att luftflödet då är enligt någon sorts rekommendation...?
Angående luftdonen tänker jag Systemair TFF och EFF (basic luftdon som radonfirman rekommenderade)
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 720 inlägg
Du kunde iofs skippat böjen helt och gått direkt på flexljuddämparen