Byggahus.se
janwide
Tänkte dela med mig av lite amatörerfarenhet. Jag har precis spacklat fall runt en golvbrunn i källaren. Totalt oerfaren som jag är av detta tyckte jag att det verkade enklast att handspackla fallet istället för att flyta när det rörde sig om så liten yta. 90×90 cm. Använde mig av Weber 4040.
Det var betydligt svårare än vad jag tänkt mig att få till det hela på ett bra sätt. Kanske jag borde ha blandat i lite mer vatten i spacklet men jag upplevde att det var nästan lite segt och svårt att spackla ut. Inte alls som att spackla till exempel med sandspackel som formar sig och lägger sig enkelt som man vill ha det. Jag hade också lite dåligt ljus så att det var svårt att se hur spacklet låg eftersom det i sig också är väldigt mörkt. Ett bra tips är att se till att ha ordentligt med ljus när man gör sånt här. Efter lite justering med vinkelslip och extra spackel har det dock blivit riktigt bra men betydligt omständigare än vad jag tänkt mig. Om jag kommer att göra detta igen framöver ska jag definitivt pröva att använda flytspackel istället. Någon som delar min erfarenhet?

• Gilla
Eriktristan
  • Laddar…
Tack för detta. Jag har inte gjort något av det, men skall så småningom fixa en golvbrunn även den i en källare. Intressant att höra att du tyckte det var svårt att få till med handspackling då det var vad jag tänkte göra. Flyta känns så okontrollerbart på något sätt.

S
gjorde misstaget att välja ett spackel som härdade fort , så välj ett spackel
som du kan arbeta med längre tid och få till fallet bra

janwide
S stenna skrev:
gjorde misstaget att välja ett spackel som härdade fort , så välj ett spackel
som du kan arbeta med längre tid och få till fallet bra
Vilket spackel ska man använda? Man vill ju kunna lägga klinker så snabbt som möjligt och inte vänta i flera veckor.

S
när jag skrev härdade fort så handlade det om 15-25min. , det spacklet rekommenderades av golvläggaren
som skulle lägga våtrumsmattan , funkar säkert bra för van o snabbt proffs men inget för noggrann långsam amatör ,
när det gäller vilket (långsammare) spackel du skall ha så får du nog Googla på det , eller så kanske nå'n annan här kan ge bra tips . Själv kanske jag valt typ Husfix och gjort det i flera omgångar .

• Gilla
janwide
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.