Byggahus.se
Hemmakatten
Z Zodde skrev:
Skulle inte stänga av det helt. Finns ju alltid vatten kvar ialla ledningar som man inte får ut vid tömning. Om detta vatten fryser finns risk för skador. Hade hellre kört med +5-10grader.
Frågade min spaleverantör om stängning på sommaren (badar själv sept-maj). Svaret blir att om man skall tömma helt måste man chocka med klor för annars finns risken för bakteriebildning i vattnet som står kvar i rören.
Jag hade fullt med vatten men värmen avlagen. Alltid nyttigt att den får köra dagliga reningsprocesserna med UVstråling och ozon. (Jag kör klorfritt). Cirkulationen drar lite ström, det är värmekolvarna som är de stora förbrukarna.
Som jag tidigare skrev. Bor i södra Europa numera, så inga problem med minusgrader.

Menar du att om man tömmer spat så ska man chocka med klor innan man tömmer?

Men det lutar åt att stänga av värmen och låta cirkulationen vara på.

• Gilla
Einar b
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Som jag tidigare skrev. Bor i södra Europa numera, så inga problem med minusgrader.

Menar du att om man tömmer spat så ska man chocka med klor innan man tömmer?

Men det lutar åt att stänga av värmen och låta cirkulationen vara på.
Sorry, missade det med Sydeuropa.

Ja, så att vattnet som blir kvar i ledningarna (kan lätt vara 10liter beroende på spatyp) är klorhaltigt.
Jag stängde av värmen och lät cirkulationen vara på, kändes helt enkelt bättre.
Risken om det står helt stilla i månader att det kommer in luft i systemet och att man behöver lufta manuellt.
Inte hänt mig men dom varnade för det. PÅ samma sätt som man fyller på nytt vatten genom filterbehållaren just för att undvika luftbubblor i systemet..
Iofs skall det inte vara det stora problemet att lufta manuellt, jag får lära mig det om det mot förmodan skulle bli nödvändigt.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Raka Raka skrev:
Ni som kan ställa ner till 10 grader vad har ni för bad? Mitt Viskan går att ställa ner till 26 grader som lägst.
Har ett nytt viskan själv, finns 2 lägen skiftar du så kan du sänka temperaturen hur mycket du vill, ( tror 5 är minsta driftstemp ), står i manualen hur du skiftar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.