Jag har ett bord som tråkigt nog fick en liten skada i faner vid flytt. Ingen stor sak men retar mig lite på det då möbeln i övrigt är så snygg.
Vilka alternativ finns för att göra detta lite snyggare och undvika att skadan blir värre (som det är nu är jag orolig att tyg eller något kan "haka i" och dra loss mer faner)?
Jag saknar kompetens att börja såga faner etc så tänker mer på läsningar som syntetisk trä av något slag eller kommer det bara att bli ännu fulare?
Vax låter inte så "hårt" - kommer det att fungera för ett "hörn" (förstår att det är ok för ett hål eller kanske till och med en skada på en kant)? Blir styrkan bättre om man lackar (har ändå funderat på att lacka bordet - det är obehandlat eller möjligen för länge sedan oljat idag)?
Och finna det sådana kitt som inte kostar mer än ett nytt bord?
På Biltema finns det epoxikitt hur snyggt det blir vågar jag inte uttala mig om, men det borde hålla. Är man osäker på hur det matchar kan man ju knåda ihop en liten boll som får härda så man kan jämföra innan man eventuellt lägger i där skadan är.
Har du en mer utzoomad bild att bjuda på? Ser ut att vara en smal bit där det skadade området är, inte en del av en större skiva? Om det är en smal remsa hade jag sågat av en mm så gamla fanéret försvinner och sen limmat nytt fanér. Vill eller kan man inte det på egen hand hade jag kört samma metod med stryka på list i riktig ek, ingen plastlist alltså.
Att klistra på en tunn eklist är ju en tanke. Har inte verktyg att ta bort en millimeter men kan nog fylla skadan med något och sedan sätta på en list.
Måste bara hitta någon som kan säga till en tunn list med exakt rätt bredd (eller snarare två så jag kan sätta en likadan på andra sidan)...