2 296 läst · 12 svar
2k läst
12 svar
Tips konstruktörsfirma- Pålplan, grundritning, stomberäkning?
Medlem
· Västmanlands län
· 251 inlägg
Hej, jag har fått en geoteknisk undersökning gjord som beskriver att jag behöver påla för husgrunden.
Nu letar jag tips på konstruktörer att skicka offertförfrågan till, det verkar inte så vanligt att man gör beräkningar åt privatpersoner. Men någon här kanske har erfarenhet av någon firma man skulle kunna höra med?
I mitt område har jag bara hittat en, men jag tänker att beräkningarna ju kan utföras vartsomhelst ifrån så det kanske går att hitta någon som gör det till ett bättre pris.
Så nämn gärna någon firma ni varit i kontakt med och varit nöjda med.
MVH
Nicklas
Nu letar jag tips på konstruktörer att skicka offertförfrågan till, det verkar inte så vanligt att man gör beräkningar åt privatpersoner. Men någon här kanske har erfarenhet av någon firma man skulle kunna höra med?
I mitt område har jag bara hittat en, men jag tänker att beräkningarna ju kan utföras vartsomhelst ifrån så det kanske går att hitta någon som gör det till ett bättre pris.
MVH
Nicklas
Medlem
· Västmanlands län
· 251 inlägg
Grunden kommer jag göra själv efter att någon firma pålat färdigt ska jag kanske tillägga, därav behovet av ritningarna.
MVH Nicklas
MVH Nicklas
Medlem
· Västmanlands län
· 251 inlägg
Pålfirman behöver ju också ritningar att påla efter. Som passar ihop med grunden och dess armering. Det bästa är att du hittar en konstruktör som gör både pålplan och armeringsplan. Detta är vardagsmat för alla konstruktörer.
Medlem
· Västmanlands län
· 251 inlägg
Hej ja armeringsplan ska ingå också. Mitt hus är bara en vanlig enkel rektangel i två våningar på 75m2 byggnadsarea, därför borde allting gå snabbt att beräkna. På den offerten jag fått har de estimerat 28 timmar för pålplan, grundplan, grunddetaljer, armeringsplan och bjälklagsplan. Det kanske bara är att köra på den offerten om det inte låter helt osannolikt att lägga 3,5 arbetsdagar på detta?W witten skrev:
//N
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Vilket område ska du bygga i, är enorm skillnad beroende på vilken ort du ska bygga i...J Krullert skrev:Hej, jag har fått en geoteknisk undersökning gjord som beskriver att jag behöver påla för husgrunden.
MVH
Nicklas
Medlem
· Västmanlands län
· 251 inlägg
Fick betala 24kkr inkl moms för grundritning med pålplan från ett företag i Eskilstuna.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Ska du bygga i eskilstuna eller vart ska bygget ske? Svårt att ge råd om man inte vet vart det ska byggas!
Medlem
· Västmanlands län
· 251 inlägg