Byggahus.se
Vi ska kontakta en elektriker för byte av en strömbrytare på väggen och vill höra vad som är rimligt att betala för det. Det verkar inte vara något elektriskt fel utan bara själva strömbrytaren som gått sönder.

ska ni bara byta en strömbrytare? Hade ni tänkt köra fastpris på det? Mkt beror på restiden. 1-2h inkl.restid samt servicebil.

600-700kr/h
Servicebil: 200-500kr/besök
Strömställare 50-100kr

• Gilla
80-talshus
  • Laddar…
Tyvärr är chansen stor att du åker på minimumdebitering på 2 tim, eventuellt en framkörningsavgift. Om det är ett rakt av byte av samma brytare till en annan, dvs ingen felsökning, omkoppling eller liknande kanske man kan få någon att stanna till på vägen till något annat jobb för en mindre peng.

• Gilla
80-talshus
  • Laddar…
E
Räkna med att få betala 1500-2000:-
Ohyggligt dyrt för ett så pass litet jobb. Byta strömbrytare är ett sånt jobb man får göra själv om man besitter nödvändig kännedom.

• Gilla
80-talshus och 1 till
  • Laddar…
Ja man kan hoppas att någon är snäll, var bor ni?

• Gilla
Hjaal
  • Laddar…
Om du kan vara flexibel med tiden så att de kan ta jobbet när det råkar bli en lucka kan det nog bli billigare. Men det som kostar mest är sannolikt transport och fakturering. Det är ett snabbt jobb.

• Gilla
80-talshus
  • Laddar…
Vill man dessutom ha en likadan som dom övriga kan det rinna iväg i tid, man kanske måste åka och hämta just den modellen eller tom beställa och komma en gång till för att slutföra jobbet.

• Gilla
80-talshus
  • Laddar…
Ta ett kort på bef. Brytare så kan vi ersätta vilken det är eller ge förslag på likvärdig. Det är dock mkt ovanligt att en vanlig strömställare går sönder.

• Gilla
80-talshus och 1 till
  • Laddar…
Varmt tack för alla svar! Då vet vi ungefär vad vi kan förvänta oss. Vi bor i en stad och kan förhoppningsvis få elektrikern att ta detta mellan andra jobb, så det ska vi kolla.

Vi vill inte göra det själva även om man får göra detta arbete utan elutbildning.

Det märkliga är att alla strömbrytare här ser ut så som första bilden (liten av/på-knapp) utom just den som är sönder (med stor av/på-knapp). Att den uppenbarligen har blivit bytt en gång tidigare är ju lite olycksbådande, men vaktmästaren i vår brf tog loss kåpan för att kolla och han såg att någon plastgrej som hade med själva av/på-funktionen var helt av. Därför tror vi att det inte är något elektriskt fel utan bara själva strömbrytaren som är kass. Men detta kan naturligtvis vara fel.

IMG_20191017_215845.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20191017_215838.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Båda strömbrytarmodellerna är rätt fula (och smutsiga ser jag på bilderna!), men utseendet spelar inte så stor roll eftersom de sitter i en källartrappa. Jag har dock letat efter en strömbrytare med liten knapp för det vore kul att ha originalmodellen (från 1980) överallt. De flesta på byggvaruhus ser ut mer som den med stor knapp, verkar det som.

Om någon vet ifall modellen till vänster med liten kvadratisk knapp fortfarande tillverkas vore vi tacksamma för tips, men annars tror jag att vi låter elektrikern ta någon standardmodell.

Den trasiga ser ut att vara en trend. Men det kan även vara en biltema kopia. De med små knappar har jag inte sett nya. Det som monteras mest i dag är nog exxact.

• Gilla
80-talshus
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den trasiga ser ut att vara en trend. Men det kan även vara en biltema kopia. De med små knappar har jag inte sett nya. Det som monteras mest i dag är nog exxact.
Tack - kollade på exxact och de var raka i kanterna och snyggare än den söndriga!

Keiller Keiller skrev:
Jag har en liknande strömbrytare som den på översta bilden. Den har dock inte skruvhålen i ramen. Du kan få den om du vill ha den. Sitter visserligen just nu monterad i ett rum men har ändå tänkt byta ut mina brytare, då det sitter tre, fyra olika modeller i mitt hus
Jättesnällt men jag tror att vi kommer att köpa en ny eftersom vi tar hit en elektriker för jobbet. Stort tack ändå!

Magnus E K
Finns inga snyggare strömbrytare än Trend, och stor knapp är mycket bättre än liten när man famlar i mörkret. :)

• Gilla
80-talshus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.