Byggahus.se
Vår fastighet belastas av ett officialservitut till förmån för en gemensamhetsanläggning för samfälligheten vi delar med våra grannar.
Vad jag lyckas förstå går det därför över vår tomt en spillvattenledning som ansluter till det kommunala V/A-nätet.
Vi funderar på en tillbyggnad (altan, som i sig borde vara bygglovsbefriad [tror vi]) som med vår önskade placering skulle ligga över denna ledning, eller i alla fall i närheten av.
Jag har försökt läsa igenom de dokument som finns att hitta, både i de pärmar som vi fick med köpet av fastigheten och de jag hittar på lantmäteriet, men inte riktigt fått den information jag eftersöker.

Mina funderingar är följande:
1. Vem kontaktar jag lämpligast för att få veta exakt sträckning av ledningen? Provade Uppsala Vatten genom ledningskollen.se, men fick som svar att de inte har några ledningar i området. Ställde frågan till samfällighetens ordförande som inte hade några klara svar heller.
2. När jag sedan vet precis hur ledningen går, hur vet jag hur nära ledningen jag kan bygga?

Jag antar att de akter som finns att hämta på lantmäteriet inte på något sätt är hemliga, utan snarare fria för allmänheten att begära ut, men finns det någon nackdel att lämna ut dem till någon? Jag tänker att det ju är ett solklart sätt för folk att hjälpa till, att kunna tolka vad som står i dessa, men kan det på något sätt bita mig i arslet att lägga upp sådana dokument på ett öppet forum, exempelvis här?

Som slutkläm, har jag placerat tråden i fel del av forumet så får någon gärna vara behjälplig att flytta den.
Tack!

Bästa svaret

harry73
Om du bygger altanen så att den kan demonteras vid behov, t ex inga gjutna plintar, då kan man komma åt ledningen vid behov.
Troligtvis behövs det inte under altanens livslängd

harry73 harry73 skrev:
Om du bygger altanen så att den kan demonteras vid behov, t ex inga gjutna plintar, då kan man komma åt ledningen vid behov.
Troligtvis behövs det inte under altanens livslängd
Mm, tyvärr är det inte ett alternativ då den kommer stå i en slänt. På den ena sidan kommer den vara knappa 1,5 m över marken och på den andra i marknivå. =/

1. Om det är en gemensamhetsanläggning så finns det ett anläggningsbeslut hos Lantmäteriet. Där borde det ingå en tydlig karta. Anläggningen har en egen registerbeteckning i formatet <ortsnamn> ga:<löpnummer>. Om ni själva har en del i anläggningen så kan ni komma åt beslutet via att logga in på Lantmäteriets e-tjänst ”Min fastighet”. Men då förstår jag inte varför det behövs ett servitut.

2. Det beror nog på djupet och vilka maskiner som krävs för underhållet. Utsättaren rekommenderade minst en meter från fibern på 60 cm djup, när frun planerade stallbyggnad.

Du är klokare än jag Harry73, det blir precis som du föreslog.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Servitutshandlingen innehåller oftast en karta eller beskrivning av det område där ledningarna får finnas. I princip får du inte bygga inom det området, oavsett var ledningen går just nu. Vid ett framtida underhåll så kan den härskande fastigheten välja att dra ledningen en bit bredvid det nuvarande läget, men inom servitutsområdet. De har då rätt att göra det, även om det skulle innebära rivning av en stor byggnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.