Byggahus.se
Hej!

Jag tog med mig ett ekollon i somras från Trollhättan upp till Sundsvall, och under sommaren har den blivit ett litet träd, nu när det börjar bli vinter funderar jag på vad som är bäst att göra för att den ska klara sig? Kan jag ta in den över vintern eller ska jag göra på något annat sätt?

Mvh Cecilia

• 20191016_140115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den klarar sig antagligen oavsett, men du kan ju täcka med lite granris för att hålla bort värsta frosten och undvika att den luras igång för tidigt av vårsolen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Den klarar sig antagligen oavsett, men du kan ju täcka med lite granris för att hålla bort värsta frosten och undvika att den luras igång för tidigt av vårsolen.
Är det inte för kallt här då tror du då den är så pass liten och skör?

BirgitS
Den överlever inte en vinter inomhus, alldeles för lite ljus för ung. 20 grader. Är det varmt behövs det väldigt mycket ljus.

Täck den, snö skyddar ju många buskar och perenner från att frysa ihjäl vintertid i norra delen av Sverige.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Morsan har en stuga på Renön i Piteå, där är en ek som är 50 år gammal. Nu är den ca 4 meter hög :)

BirgitS BirgitS skrev:
Den överlever inte en vinter inomhus, alldeles för lite ljus för ung. 20 grader. Är det varmt behövs det väldigt mycket ljus.

Täck den, snö skyddar ju många buskar och perenner från att frysa ihjäl vintertid i norra delen av Sverige.
Tack så mycket för tipset

H hakan_975 skrev:
Morsan har en stuga på Renön i Piteå, där är en ek som är 50 år gammal. Nu är den ca 4 meter hög :)
Oj jävlar! Inte dåligt

BirgitS BirgitS skrev:

Tänkte på det, den står i en kruka. Jorden kommer frysa rätt fort. Vad rekommenderas att täcka den med?

Angelsong Angelsong skrev:
Tänkte på det, den står i en kruka. Jorden kommer frysa rätt fort. Vad rekommenderas att täcka den med?

Om den står i kruka bör du jordslå den (gräva ner krukan i nivå med mark) och sen täcka. Tror inte den överlever ute annars.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Om det är en lerkruka bör du ta bort krukan innan nergrävningen för den kan frysa sönder.

Det sas tidigare att gränsen gick vid Dalälven men nu har ju det blivit varmare. Dessutom gällde det ekens naturliga frösådd. När jag bodde i Luleå vet jag att det fanns fåtal planterade ekar. Täck den försiktigt men gör inget extra. Den bör härdas självt.

Det är roligt med utmaningar!

• Gilla
Angelsong
  • Laddar…
Vi har haft en ek i Jämtland i mer än 40 år. Det är inte så att ekar inte tål kalla vintrar det är att våren och hösten är annorlunda i norra Sverige. Och ännu mer komplicerat att jorden är annorlunda i barrskogsområden.

Skydda den lite med ris och kvistar och löv. Jag tror säkert att det går bra. Sen kan den så klart stryka med någon gång men det är kul så länge det går.

harry73
Skulle den inte klara sig, kan jag skicka upp nya ekollon från skåne

• Gilla
Angelsong
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Skulle den inte klara sig, kan jag skicka upp nya ekollon från skåne
Haha så snällt av dig! Har hört dock att 1 på 40 tar sig till ett träd så skicka upp 50 för säkerhets skull
Men hoppas dock den ska klara sig,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.