Det jag "irriterar" mig lite på är att så många, som troligen inte själv har erfarenheten, klagar på vissa fabrikat bara för att andra klagar.
Och alla använder inte Hager, det finns ett flertal fabrikat som är minst likvärdiga.
Och det finns ett lågprissortiment som ligger klart under Malmbergs både i pris och kvalitet.
Jag skulle erfarenhetsmässigt säga att Malmbergs centraler/normkomponenter ligger i ett mellanskikt tillsammans med några fler.
Det är inte bara när det gäller elinstallationsmaterial som det finns det där "snobberiet", går du in på ett friluftsforum och frågar om tält så är det bara Hilleberg som gäller, tält från Stadium eller Intersport dör man av att sova i.
Jag gissar att om du går in på ett matlagningsforum och frågar om knivar så lär det vara samma sak där, kostar kniven inte femsiffrigt kan man inte ens skära falukorv med den.
Har inte skruvat på Malmbergs normapparater, vägguttag och strömbrytare på de senaste 8 åren, gillade dom inte då.
Tyckte de var svårjobbade men det kan ha ändrats på den sista tiden. Sen har man ju grejor man gillar och som man helst använder.
Gillar deras belysning och senast i går fick jag hem två st WiFi switchar som jag satt upp idag. Riktigt trevliga, kompatibla med Google Home och Alexa. Det var kampanj på dom så dom kostade bara 129 kr st.
Ska testa WiFi dimmern också men den kommer inte in på lager förrän i januari.
Malmbergs har mycket skräp men dom har även mycket som är av helt OK kvalitet. Svårigheten är att avgöra vad som är bra eller dåligt. Som företag kan man köpa enstaka "grej" och bilda sig en uppfattning nått som man som amatör naturligtvis har mycket svårare att göra. Inte minst för det faktum att en amatör tycker att ett tex ett uttag är besvärligt att montera oavsett fabrikat och utförande medan ett proffs med ett försök kan ser att det tar 5 ggr så lång tid att montera ett Malmbergs uttag jämfört med ett ELKO.
Egentligen är det som med allt, skiljer det i kvalitet mellan Audi och Skoda eller mellan Andersson och Samsung? Man får vad man betalar för, i princip alltid. Jag har installerat en del Malmbergs då kunder köpt själv. Strömställare, armaturer och normkomponenter. På så många punkter tycker jag deras grejer är skit. Visst finns det dugliga produkter men när det gäller en elektrisk apparat som kopplas till den fasta installationen, då ser jag inget skäl att köpa sämre kvalitet.
Malmbergs har mycket skräp men dom har även mycket som är av helt OK kvalitet. Svårigheten är att avgöra vad som är bra eller dåligt. Som företag kan man köpa enstaka "grej" och bilda sig en uppfattning nått som man som amatör naturligtvis har mycket svårare att göra. Inte minst för det faktum att en amatör tycker att ett tex ett uttag är besvärligt att montera oavsett fabrikat och utförande medan ett proffs med ett försök kan ser att det tar 5 ggr så lång tid att montera ett Malmbergs uttag jämfört med ett ELKO.
Så är det.
Har köpt prylar som dom har på kampanj bara för att testa, deras dimmers är bra och de sista Wi Fi switcharna också.
Dessutom bra pris på dom, även utan kampanj pris.
De har också bra pris på kabel.
Vad jag gillar mest med Malmbergs är deras raka prislista utan rabattsystem
Som företag kan man köpa enstaka "grej" och bilda sig en uppfattning nått som man som amatör naturligtvis har mycket svårare att göra. Inte minst för det faktum att en amatör tycker att ett tex ett uttag är besvärligt att montera oavsett fabrikat och utförande medan ett proffs med ett försök kan ser att det tar 5 ggr så lång tid att montera ett Malmbergs uttag jämfört med ett ELKO.
Idag monterade jag faktiskt ett vägguttag från biltema här hemma, ett enkeluttag som jag köpt (privat) för länge sedan för att bilda mig en en uppfattning.
Och nu vet jag det, aldrig mer ett sådant biltema åtminstone. Det tog förvisso inte speciellt lång tid eller var krångligt att montera, men oerhört primitivt i sin konstruktion, ungefär som de sämsta sidorna av montaget utav apparater från 50-60-70-tal, men i övrigt inte ett uns av de där gamla prylarnas kvalitetskänsla.
Men detta betyder inte alls att allt från Biltema är skit, de har t.ex. sålt uttag tillverkade av tyska Merten, till riktigt lågt pris och hyggligt hög kvalla, helt klart mycket prisvärt. Jag vet inte om de fortfarande har dessa, eller om det är någon ny leverantör.
En produkt blir inte automatiskt bättre bara för att tillverkaren höjer priset på den.
En dyrare produkt behöver inte betyda att den är bättre tillverkad, det kan även betyda att tillverkningen är ineffektiv.
Visst kan det ibland vara så att en bättre produkt också tenderar att vara lite dyrare, men även stora volymer eller smartare konstruktion kan bidra till att hålla priset nere.
Jag minns en kollega som berättade om när han skulle köpa platt-TV för många många år sen. Han visste exakt vad han ville ha, men säljaren försökte med att "det här märket är mycket bättre" (eftersom det var dyrare). Nu var problemet dock att min kollega alltså jobbade med elsäkerhetsprovning av hemelektronik och hade själv provat just den modellen, så han hade hundra procent koll på att det var exakt samma innehåll i dessa två TV-apparater. Det enda som skiljde var höljet och varumärket.
Det är jättevanligt att en och samma produkt säljs under flera olika varumärken. Jag vet företag som har ett dotterbolag som marknadsför exakt samma produkter som huvudbolaget, men det är olika kvalitet på förpackningen. Moderbolaget säljer produkterna i en fin blisterförpackning med ett "insert" av kartong, dotterbolaget säljer produkterna under ett annat varumärke och säljer dem förpackade i en enkel plastpåse med en klisteretikett på. Den blisterförpackade produkten är såklart mycket dyrare än den som säljs förpackad i plastpåse, men det är exakt samma produkt.
Så du menar att den ena av dessa kablar inte är mycket bättre än den andra? Eller är det målgruppen som styr priset?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen är det väl någon extra licenskostnad till Apple för att få tillverka en pryl med lightningkontakt, men det är en ganska bra illustration över den normala Apple-konsumenten...
Egentligen är det som med allt, skiljer det i kvalitet mellan Audi och Skoda eller mellan Andersson och Samsung? Man får vad man betalar för, i princip alltid. Jag har installerat en del Malmbergs då kunder köpt själv. Strömställare, armaturer och normkomponenter. På så många punkter tycker jag deras grejer är skit. Visst finns det dugliga produkter men när det gäller en elektrisk apparat som kopplas till den fasta installationen, då ser jag inget skäl att köpa sämre kvalitet.
Skulle säga nej, man får sällan vad man betalar för. Man får däremot aldrig MER än man betalar för!