92 188 läst · 779 svar
92k läst
779 svar
Beijerkampanj — "Bygga åt idioter"
Vilka i tråden tycker du verkar bli kränkta?Steeldragon skrev:
Förstår inte varför så många här i tråden verkar bli kränkta.
Om du är en av de som beter sig som en idiot förtjänar väl detta att uppmärksammas för allas bästa, inklusive ditt eget.
Är du inte det behöver du inte ta åt dig och då kan du ju bara luta dig tillbaka och småle lite när du tittar i boken.
Beijer vänder sig ju främst till hantverkare, så jag tror att kampanjen blir lyckad för dom. Jag skulle inte skippa Beijer p.g.a kampanjen, men deras priser mot privatkund utan avtal är på tok för höga.M Mach77777 skrev:
du missar hela poängen.Steeldragon skrev:
Förstår inte varför så många här i tråden verkar bli kränkta.
Om du är en av de som beter sig som en idiot förtjänar väl detta att uppmärksammas för allas bästa, inklusive ditt eget.
Är du inte det behöver du inte ta åt dig och då kan du ju bara luta dig tillbaka och småle lite när du tittar i boken.
Att kunder och hantverkare har synpunkter på de olika grupperna agerar och beter sig är ok. Att ett FÖRETAG kallar slutkunderna för en samling idioter är så omdömeslöst att man blir helt matt när man ser det. Man är inte kränkt för att man har den uppfattningen, jag ger bara uttryck för att det är så inihelvete korkat att köra en kampanj med ett sådant budskap.
Man kan välja att bli kränkt el se humorn... dom flersta verkar välja kränkt tyvärr.MathiasS skrev:
du missar hela poängen.
Att kunder och hantverkare har synpunkter på de olika grupperna agerar och beter sig är ok. Att ett FÖRETAG kallar slutkunderna för en samling idioter är så omdömeslöst att man blir helt matt när man ser det. Man är inte kränkt för att man har den uppfattningen, jag ger bara uttryck för att det är så inihelvete korkat att köra en kampanj med ett sådant budskap.
Kränkt är kanske roligare så ”man” får skriva av sej lite på forat
Allvetare
· Västra götaland
· 8 379 inlägg
Vet inte var du sett dem, men inte i den här tråden i alla fall ..Steeldragon skrev:
Själv är jag varken kränkt eller road av reklamen, men jag kommer troligen minnas vad Beijer tycker om konsumenter nästa gång jag ska handla nått i en bygghandel ...
Jag är inte personligen kränkt, jag är bara så inihelvete förbannad på Beijer Byggs tilltag! Jag känner mig inte träffad, överhuvudtaget!smiler skrev:
Men det upprör mig djupt när ett storföretag går ut med tv-reklam där man presenterar att man identiferat ett antal "kundtyper" som hantverkare kan råka utför och kallar dem för idioter och dessutom tar fram lite "underhållande" läsning för att följa sin självpåtagna mission att "Bygga de som bygger".
En karaktär som visas i filmen är "pratkvarnen"; givetvis — utifrån de oerhört rustika stereotypa och unkna klichéer man verkar ha att förfoga över — är det en äldre kvinna... Jag har träffat trettioåriga män med som varit så snacksaliga att de får en syjunta med medelålderskvinnor att framstå som att de avlagt tysthetslöfte.
Jag är inte ute efter hantverkarkollektivet, skrev tidigt att det finns sopiga exemplar både bland dem och kunderna.
Jag är förbannad på Beijer Bygg för det de har gjort och står för. Men JAG är inte kränkt. Jag är förbannad av samma anledning som jag stör mig på sociala orättvisor, diskriminering oavsett om den drabbar kvinnor, invandrare, HBTQ-personer med mera. Jag skulle ställt mig upp på forumet också och protesterat om den generella attityden var att hantverkare är odugliga idioter punkt slut. Det borde inte vara så svårt att ta andra människors perspektiv i olika situationer.
Det handlar inte om att jag är PK, för mig handlar det om värderingar och rätt och fel och det Beijer Bygg gjort är grovt fel i mina ögon.
Vad gäller huruvida att det är humor så vet jag bara att det finns många slag av humor, en sort är kiss- och bajshumor som vissa gillar. Sedan finns det andra också...
Går det att förstå att man kan bli upprörd å andras vägnar?
//Ronnie
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 233 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 233 inlägg
Själv tyckte jag den var väldigt kul att lyssna på, det är faktiskt humor
Jag kunde även känna igen mej själv i en kundtyp och jag känner mej inte kränkt av det heller, snarare så ska jag försöka förbättra mej själv nästa gång jag har en hantverkare hemma hos mej.
Jag har jobbat som elektriker för många år sen och vill gärna hjälpa till då det dras el i huset av elektriker.
Det blir ju billigare om jag kan kapa 1 timme eller så på räkningen, oftast har jag varit till hjälp men kan nog också förstå att elektrikern (eller hantverkare i allmänhet) vill göra saker själv då det går smidigast för dom.
Så jag tillhör kundtypen "assistenten", ska försöka förbättra mej själv också.
Finns det nån mer som känner igen sej själv och dessutom törs skriva det ?
Jag kunde även känna igen mej själv i en kundtyp och jag känner mej inte kränkt av det heller, snarare så ska jag försöka förbättra mej själv nästa gång jag har en hantverkare hemma hos mej.
Jag har jobbat som elektriker för många år sen och vill gärna hjälpa till då det dras el i huset av elektriker.
Det blir ju billigare om jag kan kapa 1 timme eller så på räkningen, oftast har jag varit till hjälp men kan nog också förstå att elektrikern (eller hantverkare i allmänhet) vill göra saker själv då det går smidigast för dom.
Så jag tillhör kundtypen "assistenten", ska försöka förbättra mej själv också.
Finns det nån mer som känner igen sej själv och dessutom törs skriva det ?
Att inte mer handla på Beijer Bygg är att inte göra något alls. En lugn icke-handling som överhuvudtaget inte kan jämföras med "en högljudd massa på lynchtåg med facklor och högafflar".Steeldragon skrev:
I övrigt kan du ju försöka läsa mitt förra inlägg.
//Ronnie
Läste hela boken, några hantverkarhistorier var lite roliga. Speciellt den med plattsätaren och horoskopen. Men jag ser inte hur boken på något sätt skulle hjälpa någon? Råden och de delarna som är författade var ju rakt igenom kass. Så jag köper inte Beijers svar. Man får se det för vad det är, en ganska tafflig bok där man driver med sina kunder. Har svårt att se vad de har att vinna, de flesta kommer ju endast se TV-reklamen och få det lite ur kontext. Tror bara det skadar varumärket.
Sedan, att man har en negativ åsikt om något betyder ju inte att man är kränkt.
Sedan, att man har en negativ åsikt om något betyder ju inte att man är kränkt.
Det är väl lite det som är problemet med samhället i stort idag. Människor och framförallt beslutsfattare som tycker och tänker åt folk som kanske är kränkta eller kanske kan ta illa vid sig av något. Så fattas det beslut och lagar i ärenden som de berörda "eventuellt kränkta" aldrig har bett om.P Pysslarn skrev:
Du säger själv att du personligen inte känner dig kränkt. Bra så. Låt det då vara.
Om det sen finns någon som faktiskt tar illa vid sig av boken, låt då denne tala för sig själv.
Jag tycker det är så märkligt att det idag handlar om huruvida det är OK eller inte att lyssna till och ta hänsyn till andras åsikter. I stället för att diskutera den faktiska sakfrågan som ger upphov till åsikterna. Handlar det om läsförståelse (t.ex oförmågan att förstå innebörden av ord som "kränkt"), eller att vi hela tiden får bekräftelse för våra egna förutfattade meningar (genom sociala medier) så pass mycket att andras åsikter inte längre spelar någon roll? Jag vet inte, men den här tråden hade kunnat bli en intressant utläggning kring byggbranschen och slutkundernas relationer. I stället blir det upprepningar kring vem som är kränkt och vem som ska tycka vad.
Jag har från initiderade källor hört att man aktivt jobbar för att öka andelen proffskunder och minska privatdelen. Orsaken är att privatkunderna tar för mycket tid och handlar för mindre summor jämförelsevis. I kombination med prispress på privatmarknanden ger det dålig lönsamhet på privatkunderna helt enkelt.Karl.s skrev:
Idag är andelen 60/40 (om jag minns rätt) men man vill nå till 80/20. Om denna boken är den del av den strategin eller inte låter jag vara osagt.
Källa på det första påståendet är du snäll!useless skrev:
Det tål att sägas igen: All reklam som ger uppmärksamhet är bra reklam. Första lektionen på vilken marknadsföringsutbildning som helst...
Marknadsavdelningen skrattar och gnuggar händerna åt en sån här tråd eftersom dom vet att reklamen har positiv effekt trots att några enstaka obetydliga kunder blir sura och säger att dom ska sluta handla på Beijer.
Att komma dragande med den uråldriga missuppfattningen är det yttersta beviset på att man överhuvudtaget inte begriper vad man talar om!
"Åke Finne är lektor i marknadsföring vid Hanken och han menar att det inte alltid är bra att vara för provokativ då man vill ha ut sina budskap.
- Tesen om att all reklam är bra reklam är endast struntprat. Förr i tiden då det var brist på produkter räckte det med att det snackades om något för att få folk att köpa det. Men i dagens läge är det en helt annan situation. Konkurrensen är hård, vare sig vi talar om kommersiella produkter eller politiker som vill sälja sina budskap, säger han.
Enligt Åke Finne lider företag och partiers image av att få negativ uppmärksamhet.
- Blir det negativ spinning så kan det vara jättesvårt att klippa av det. Pratar folk bara skit om produkterna eller budskapen är det helt enkelt inte bra, säger han."
Länk till artikeln: https://svenska.yle.fi/artikel/2015/08/07/ake-finne-all-reklam-ar-inte-bra-reklam
Jag har jobbat med reklam och marknadsföring sedan 1987 och kan bara instämma. Idag handlar det mesta om att bygga och vårda sitt varumärke, negativ uppmärksamhet kan aldrig bli bra i det sammanhanget. Verkar man dessutom i en bransch som Beijer Bygg med många och på olika sätt jämbördiga konkurrenter borde idén till kampanjen vi pratar om strypts i vaggan. Helt enkelt för att man borde insett risken för att det skulle gå snett och de kostnader det kan komma att generera.
Vill man vara modig och göra reklam som sticker ut går det att göra utan att trampa på folk.
Och vad gäller konsekvensen att riskera att förlora kunder — om man bygger nytt, om eller till i egen regi (inte helt ovanligt) handlar det om inköpsbehov av byggmaterial på hundratusentals kronor och uppåt. Om jag då väljer att inte handla på Beijer Bygg som tycker att många privatkunder är idioter, då känns det även för Beijer Bygg. Intäkterna från ett enda privatbygge kan stå för kostnaderna av någon eller några anställda. Det är pengar som ska dras in innan man börjar göra vinst öht.
Att kalla privatkunder för obetydliga känns inte så smart.
//Ronnie