Byggahus.se
Har precis installerat en braskamin men upplever dåligt sug i tilluften, vad bör jag ha för storlek på rördragningen?

Kaminen (Heta Oura 300) är installerad i murstocken och tilluften har jag dragit med 100mm flexibel aluminiumslang via en separat kanal i murstocken ner i källaren och via källartaket vidare ut genom grunden.
För att nå hela vägen så blir kanalen ca 5,5-6m lång och blir nog 6st ca 90graders svängar på vägen. Återförsäljarna trodde det skulle vara okej, men sen jag kopplat på slangen upplever jag klart minskat drag i kaminen, får köra med fullt spjäll nästan konstant och ändå är det svårt att hålla liv i elden innan den kommit igång ordentligt.

Är det någon som vet, kan jag lösa det genom att använda raka spiro-rör av större diameter? Vilken diameter ska jag sattsa på, 125mm, 160mm? Jag bör kunna förenkla rördragningen och ta bort i alla fall två svängar.

Tacksam för alla kloka ord!

Längd över 2,5 meter så ska det vara 125mm
Den infon fick jag
Har 6 m få se om det funkar

• Gilla
ChristianKroon
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Längd över 2,5 meter så ska det vara 125mm
Den infon fick jag
Har 6 m få se om det funkar
Tack! Du har också precis installerat då och inte utvärderat ännu? Återkom gärna med hur du upplever det med 125mm rör. Men jag tänker också att det borde fungera.

• Gilla
doublepeak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.